:: دوره 2، شماره 4 - ( 10-1396 ) ::
جلد 2 شماره 4 صفحات 95-69 برگشت به فهرست نسخه ها
کنکاشی در ویژگی های شخصیتی، مهارتی و اخلاقی حسابداران دادگاهی با استفاده از تکنیک تاپسیس
دکتر جمال برزگری خانقاه 1، دکتر علی مروتی شریف آبادی2 ، صفیه صحت3
1- استادیار گروه حسابداری دانشگاه یزد، ایران(نویسنده مسئول) ، barzegari@yazd.ac.ir
2- دانشیار دانشگاه یزد ali morovati@yazd.ac.ir
3- دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه امام جواد (ع)، یزد، ایرانSehat261@gmail.com
چکیده:   (4267 مشاهده)
حسابداری دادگاهی بخش مهمی از حرفه حسابداری محسوب می­شود و با توجه به فسادهای مالی در سال­های اخیر این رشته می توانند نقش حیاتی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه ایفا کند. بنابرین تمرکز بر بهبود عملکرد این حرفه از موضوعاتی است که می بایست مورد توجه قرار گیرد، زیرا افزایش سطوح بهره ­وری حسابداری دادگاهی می ­تواند منجر به بهبود عملکرد سیستم های حسابداری شود. این مقاله سعی دارد عوامل شخصیتی، مهارتی و اخلاقی، که به افزایش سطوح بهره ­وری و کارایی حسابداران دادگاهی کمک می­ کند را با استفاده از نظرات سه گروه ( خبرگان حرفه حسابداری، دانشگاهیان، حوزه حقوقی و قضایی)  در نیمه اول سال 1396 شناسایی و رتبه ­بندی کند. در گام نخست با بهره­ گیری از مقالات بین ­المللی و نظرات خبرگان 50 عامل تأثیرگذار بر ویژگی­ های حسابداران دادگاهی شناسایی و در چهار بعد طبقه­بندی گردید، سپس پرسش­ نامه مورد تایید خبرگان بر اساس فرمول کوکران بین 297 نفر به عنوان نمونه جامعه آماری به صورت تصادفی طبقه ­ای توزیع گردید. در نهایت با استفاده از تکنیک تاپسیس این عوامل رتبه­ بندی شده است. نتایج رتبه­بندی عوامل نشان می­ دهد؛ پاسخگو­ بودن از بعد صفات ضروری، مهارت حسابرسی از بعد مهارت اولیه و  تجزیه و تحلیل و تفسیر صورت­های مالی از بعد مهارت پیشرفته، هم چنین عدالت و توازن از بعد ارزش­های اخلاقی بالاترین امتیاز را در بین سایر شاخص­ها کسب کرده ­اند.
واژه‌های کلیدی: حسابدار دادگاهی، صفات، مهارت‌ها، ارزش های اخلاقی، ارزش‌های‌اسلامی، تکنیک تاپسیس
متن کامل [PDF 300 kb]   (1205 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/6/19 | پذیرش: 1396/8/25 | انتشار: 1396/10/15
فهرست منابع
1. آذر، عادل؛ مومنی، منصور. (1390)، آمار و کاربرد آن در مدیریت (نسخه ویراست سوم). چاپ پانزدهم، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی.
2. آذر، عادل؛ رجب‌زاده، علی. (1381)، تصمیم‌گیری کاربردی، تهران، نگاه دانش
3. اورنگیان، غلامعلی؛ حسینی‌خواه، نوراالله. (1392)، ارزیابی اعتبار نظریه کارشناس درمحاکم کیفری. مجله کاراگاه، سال ششم دوره دوم، صص 178-203.
4. جانعلی‌نژاد، محمد. (1380)، بررسی عوامل مؤثر بر بهره‌وری نیروی انسانی کارکنان دانشگاه تربیت مدرس، پایان نامه دوره کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
5. رسولی‌مقدم، تهمینه. (1387)، مدیریت دانش جهت افزایش بهره‌وری نیروی انسانی، انجمن بهره‌وری ایران، ارائه شده در همایش بهره‌وری ملی، دوم خرداد ماه.
6. سلطانی‌فر، علی اصغر. (1395)، تأثیر حسابداری و حسابرسی دادگاهی (قانونی) در کنترل تقلب و بهبود کنترل‌های داخلی و گزارشگری مالی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد یزد.
7. صحت، صفیه. (1396)، تحلیل شکاف بین ادراکات و انتظارات از ویژگی‌های حسابداران دادگاهی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده حسابداری و مدیریت، دانشگاه امام جواد یزد.
8. عیسایی‌خوش، احمداعتماد. (1389)، ستون توسعه پایدار حرفه حسابداری، دنیای اقتصاد.26 شهریور.
9. مشایخی، بیتا؛ آژنگ، احمد.(1392)، حسابداری دادگاهی و عدالت، مجله حسابدار، صص39-36.
10. وادیزاده، کاظم. (1390)، اندر حکایت پرونده‌های تقلب گره‌های کور تقلب ایرانی، مجله حسابدار رسمی، صص 4751.



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 4 - ( 10-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها