[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
هدف و چشم انداز نشریه ::
هیات تحریریه مجله::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
نمودار فرآیند داوری::
برای داوران::
داوران تخصصی مجله::
منشور اخلاقی مجله::
پایگاه های نمایه کننده::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پرسش های متداول::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
لینکهای مرتبط

پایگاه داده های تحقیقاتی مالی ایران

..
:: دوره 2، شماره 4 - ( 10-1396 ) ::
جلد 2 شماره 4 صفحات 121-97 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر سازه‌های فردی و اجتماعی بر شدت اخلاقی ادراک شده توسط حسابداران
دکتر محمد نمازی 1، فهیمه ابراهیمی2
1- استاد حسابداری دانشگاه شیراز، (نویسنده مسئول) ، mnamazi@rose.shirazu.ac.ir
2- دانش‌آموخته دکتری حسابداری دانشگاه شیراز .f_ebrahimi596@yahoo.com
چکیده:   (4862 مشاهده)
  هدف این پژوهش بررسی تأثیر سازه‌های فردی و اجتماعی بر شدت اخلاقی ادراک شده توسط حسابداران شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و اولویت‌بندی این عوامل است. این پژوهش، از نوع پژوهش‌های کمی و گردآوری داده‌های آن از طریق پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را کارکنان حسابداری شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در سال 1394 تشکیل می‌دهند. بدین منظور، تعداد 250 عدد پرسشنامه به مدیران مالی و حسابداران شرکت‌های بورسی ارسال شد تا تأثیر عوامل جنسیت، سن، سطح تحصیلات، رشته تحصیلی و دینداری مورد بررسی قرار گیرد. نتایج حاصل از آزمون فرضیه‌ها با استفاده از الگو‌سازی معادلات ساختاری بیانگر تأثیر منفی و معنادار جنسیت و همچنین تأثیر مثبت و معنادار سن و دینداری بر شدت اخلاقی ادراک شده است در حالی که تأثیر متغیرهای سطح تحصیلات و رشته تحصیلی معنادار نیست. نتایج حاصل از اولویت‌بندی این عوامل نیز بیانگر این است که متغیرهای دینداری و جنسیت دارای بیشترین تأثیر بر شدت اخلاقی ادراک شده هستند. از این رو، به منظور افزایش ادراک حسابداران از شدت اخلاقی، توجه به راهکارهایی مانند اجرای برنامه‌های آموزشی اخلاق و برنامه‌های فرهنگی و دینی در دانشگاه‌ها و شرکت‌ها که می‌توانند تأثیر مثبتی بر شدت اخلاقی بگذارند، حائز اهمیت است.
واژه‌های کلیدی: خلاق در حسابداری، الگو‌سازی معادلات ساختاری، سازه‌های اجتماعی، سازه‌های فردی، شدت اخلاقی ادراک شده.
متن کامل [PDF 250 kb]   (1315 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/7/28 | پذیرش: 1396/9/2 | انتشار: 1396/10/15
فهرست منابع
1. افشانی، سید علیرضا؛ نوریان، مرتضی؛ مهدوی زفرقندی، مهدی. (1391). مرجع کاربردیSPSS 17، چاپ ششم، تهران: انتشارات بیشه.
2. بیگی هرچگانی، ابراهیم؛ بنی‌مهد، بهمن؛ رئیس زاده، سید محمدرضا؛ رویایی، رمضانعلی. (1395)، بررسی تاثیر ویژگی رفتاری فرصت طلبی بر هشداردهی حسابرسان، فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، دوره 1، شماره 2، صص 95-65.
3. ثقفی، علی؛ رحمانی، حلیمه؛ رفیعی، افسانه. (1389)، آموزش اخلاق حسابداری در دوره کارشناسی، فصلنامه اخلاق در علوم و فنّاوری، دوره 5، شماره 2-1، صص 18-7.
4. حجازی، رضوان و مسافری، جنت. (1391)، رابطه جنسیت با اخلاق حرفه‌ای در جامعه دانشگاهی و حرفه حسابداری، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، دوره 7، شماره 1، صص 8-1.
5. حسا‌س یگانه، یحیی و مقصودی، امید. (1390)، ارزش‌های اخلاقی در قضاوت حرفه‌ای حسابرس، فصلنامه اخلاق در علوم و فنّاوری، دوره 6، شماره 1، صص 73-62.
6. خدایاری‌فرد، محمد. (1388). آماده‌سازی مقیاس دینداری و ارزیابی سطوح دینداری اقشار مختلف جامعه ایران. طرح پژوهشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
7. ستایش، محمدحسین؛ ماهر، محمدهادی؛ ابوالحلاج، مسعود. (1391)، بررسی تأثیر سازه‌های فردی و اجتماعی بر درک اصول اخلاقی بین مدیران مالی و بودجه دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور، فصلنامه حسابداری سلامت، دوره 1، شماره 1، صص 32-17.
8. فرج‌زاده دهکردی، حسن و اسمعیلی کجانی، محمد. (1393)، بررسی رابطه متقابل معنویات و مادیات با تصمیم‌گیری اخلاقی، فصلنامه اخلاق در علوم و فنآوری، دوره 9، شماره 3، صص 10-1.
9. فرج‌زاده دهکردی، حسن و نورشاهی، کبری. (1394)، اولویت‌ بندی ارزش‌های شخصی و ویژگی‌های فردی حسابداران: نقدی بر آموزش حسابداران، تحقیقات حسابداری و حسابرسی، شماره 25، صص 133-118.
10. فروغی ابری، میثم؛ جعفری، علیرضا؛ نادری بنی، رحمت اله. (1393)، عوامل موثر بر قضاوت‌های اخلاقی در بین جامعه حسابداران رسمی ایران، فصلنامه حسابداری مالی، سال ششم، شماره 22، صص 133-114.
11. معین الدین، محمود؛ نایب‌زاده، شهناز؛ دین‌پژوه، فاطمه. (1394)، بررسی تأثیر ویژگی‌های منتخب فردی بر رفاه حسابداران حرفه ای و نقش میانجی اخلاق اسلامی و جو اخلاقی سازمان، حسابداری مدیریت، دوره 8، شماره 24، صص 41-25.
12. مؤمنی، منصور و فعال قیومی، علی. (1389). تحلیل‌های آماری با استفاده از SPSS. چاپ دوم، تهران: انتشارات کتاب نو.
13. مهدوی، غلامحسین و موسوی‌نژاد، سید روح‌اله. (1390)، تأثیر میزان و شرایط اخلاقی بر تصمیم‌گیری مدیران مالی دستگاه‌های اجرایی دولتی استان فارس، فصلنامه اخلاق در علوم و فنّاوری، دوره 6، شماره 4، صص 52-41.
14. نمازی، محمد و ابراهیمی، فهیمه. (1393)، بررسی تأثیر متغیر تعدیلی شدت اخلاقی ادراک شده بر قصد گزارش داخلی موارد تقلب توسط حسابداران، بررسی‌های حسابداری، دوره 2، شماره 5، صص 133-109.
15. نمازی، محمد و ابراهیمی، فهیمه. (1395)، مدل‌بندی و تعیین اولویت عوامل مؤثر بر قصدگزارش تقلب‌های مالی توسط حسابداران، مطالعات تجربی حسابداری مالی، سال دوازدهم، شماره 49، صص 28-1.
16. نمازی، محمد؛ رجب دری، حسین؛ روستامیمندی، اعظم. (1396)، بررسی تعداد و تحلیل ‌محتوای مقاله‌های مرتبط با اخلاق حرفه‌ای حسابداری در ایران، پیشرفت‌های حسابداری، دوره 9، شماره 1، صص 226-192.
17. وکیلی‌فرد، حمیدرضا و حسین‌پور، فاطمه. (1396)، بررسی اثر شدت نگرش مذهبی حسابداران بر مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت، فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، دوره 2، شماره 3، صص 214-185.
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Namazi M, Ebrahimi F. Investigating the Effect of Personal and Social Factors on the Perceived Moral Intensity by Accountants . aapc 2018; 2 (4) :97-121
URL: http://aapc.khu.ac.ir/article-1-338-fa.html

نمازی محمد، ابراهیمی فهیمه. بررسی تأثیر سازه‌های فردی و اجتماعی بر شدت اخلاقی ادراک شده توسط حسابداران. دو فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری. 1396; 2 (4) :97-121

URL: http://aapc.khu.ac.ir/article-1-338-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 4 - ( 10-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه علمی حسابداری ارزشی و رفتاری journal of Value & Behavioral  Accounting
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645