:: دوره 1، شماره 1 - ( 6-1395 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 98-77 برگشت به فهرست نسخه ها
مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکتی وچولگی بازده سهام
دکتر زهره حاجیها 1، حسن چناری بوکت2
1- دانشیار گروه حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق،(نویسنده مسئول) ، drzhajiha@gmail.com
2- دانش‌آموخته‌ی کارشناسی ارشد حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبha_chenari@yahoo.com
چکیده:   (5986 مشاهده)

هدف این پژوهش مطالعه‌ی ارتباط مسئولیت‌‌پذیری اجتماعی شرکتی با چولگی بازده سهام در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. اطلاعات مورد نیاز برای این پژوهش از صورت‌های مالی 81 شرکت در دوره‌ی زمانی 1393-1389 گردآوری شده است. در این پژوهش مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها از طریق معیارهای برنامه‌های حمایت از آموزش، لگاریتم اعضای هیأت مدیره و نسبت دارایی‌های ثابت به کل دارایی استفاده شده است و چولگی بازده سهام به دو بخش چولگی مثبت بازده سهام و چولگی منفی بازده سهام طبقه‌بندی شد. یافته‌های حاصل از آزمون فرضیه‌ی اول پژوهش نشان می‌دهد که بین متغیر مسئولیت اجتماعی شرکت و چولگی مثبت بازده سهام ارتباط مستقیم و معنی‌داری وجود دارد. به عبارتی با افزایش مسئولیت اجتماعی در شرکت‌های مورد مطالعه، چولگی مثبت بازده سهام افزایش می‌یابد و رشد در قیمت‌های سهام افزایش می‌یابد ولی یافته‌های حاصل از آزمون فرضیه‌ی دوم پژوهش نشان می‌دهد که بین متغیر مسئولیت اجتماعی شرکت و چولگی منفی بازده سهام ارتباط معکوس و معنی‌داری وجود دارد. به عبارتی با افزایش مسئولیت اجتماعی در شرکت‌های مورد مطالعه، چولگی منفی بازده سهام کاهش می‌یابد و ریزش در قیمت‌های سهام کاهش می‌یابد.

واژه‌های کلیدی: چولگی بازده سهام، ریزش قیمت سهام، مسئولیت‌‌پذیری اجتماعی
متن کامل [PDF 165 kb]   (4621 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/4/4 | پذیرش: 1395/4/4 | انتشار: 1395/4/4
فهرست منابع
1. احمدپور، احمد؛ زارع بهنمیری، محمد جواد و کرامت‌اله حیدری رستمی. (1393)، بررسی تأثیر ویژگی‌های شرکت بر ریسک سقوط قیمت سهام در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه‌ی بورس اوراق بهادار، سال هفتم، شماره‌ی 28، صص 45-29.
2. احمدپور، احمد و مریم فرمانبردار. (1392)، بررسی رابطه‌ی بین مسئولیت اجتماعی شرکت و خطای پیش‌بینی سود هر سهم، فصلنامه‌ی بورس اوراق بهادار، سال ششم، شماره‌ی 24، صص 78-63.
3. بهارمقدم، مهدی؛ صادقی، زین‌العابدین و ساره بیات. (1392)، بررسی رابطه‌ی مکانیزم‌های حاکمیت شرکتی بر افشای مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها، فصلنامه‌ی حسابداری مالی، سال پنجم، شماره‌ی 20، صص 107-90.
4. جلیلی، صابر و فرزاد قصیری. (1393)، بررسی ارتباط بین کیفیت سود و مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه‌ی دانش حسابرسی، سال چهاردهم، شماره‌ی 57، صص 170-147.
5. حساس‌یگانه، یحیی و قدرت‌اله برزگر. (1393)، مبانی نظری مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و پارادایم تحقیقاتی آن در حرفه‌ی حسابداری، فصلنامه‌ی علمی-پژوهشی حسابداری مدیریت، سال هفتم، شماره‌ی 22، صص 133-109.
6. حساس‌یگانه، یحیی و قدرت‌اله برزگر (1394)، مدلی برای افشای مسئولیت اجتماعی و پایندگی شرکت‌ها و وضعیت موجود آن در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه بورس اوراق بهادار، سال هشتم، شماره‌ی 29، صص 110-91.
7. دیانتی، زهرا؛ مرادزاده، مهدی و سعید محمودی (1391)، بررسی تأثیر سرمایه‌گذاران نهادی بر کاهش ریسک سقوط (ریزش) ارزش سهام، فصلنامه‌ی دانش سرمایه‌گذاری، سال اول، شماره‌ی 2، ص‌ص 18-1.
8. نمازی، محمد و جواد مرادی (1384)، بررسی تجربی سازه‌های موثر در تعیین پاداش هیات‌مدیره‌ی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه‌ی مطالعات حسابداری، شماره‌ی 11 و 10، صص 101-73.



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 1 - ( 6-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها