Iranian journal of Value & Behavioral Accounting
دو فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری
aapc
Literature & Humanities
http://aapc.khu.ac.ir
1
admin
2538-4228
2476-7166
10.61186/aapc
fa
jalali
1395
6
1
gregorian
2016
9
1
1
1
online
1
fulltext
fa
تأثیرمسئولیتپذیری اجتماعی و تنوعپذیری محصولات بر عملکرد شرکت
The effect of corporate social responsibility and product diversification on performance evaluation
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL">شرکتها برای رفع نیاز چندگانه مشتریان خود به تنوّع روی آوردهاند تا با حفظ مشتریان خود، عملکرد و سودآوری شرکت را افزایش دهند. از سوی دیگر برای آنکه بتوانند حضوری موّفق در جامعه داشته باشند درصدد آن هستند تا مفهوم مسئولیتپذیری اجتماعی را به بهترین شکل ممکن اجرا کنند تا با اینکار در راستای افزایش رضایتمندی جامعه، عملکرد شرکت را هم بهبود ببخشند. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر مسئولیتپذیری اجتماعی و تنوعپذیری محصولات بر عملکرد شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است. برای اندازهگیری تنوّعپذیری محصولات از معیار آنتروپی استفاده شده است و مسئولیتپذیری اجتماعی هم با استفاده از جدول ارائه شده در پیوست مقاله حاضر که دارای شش بُعدِ مسائل محیطی، محصولات و خدمات، منابع انسانی، مشتریان، مسئولیتهای اجتماعی و انرژی است، اندازهگیری و برای سنجش عملکرد از نرخ بازده داراییها استفاده شده است. همچنین، نمونه آماری پژوهش حاضر 80 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1388 تا 1393 (480 سال-شرکت) است. پس از تجزیه و تحلیلهای آماری، نتایج حاکی از آن بودند که بین مسئولیتپذیری اجتماعی و عملکرد شرکت رابطه مثبت و معنادار و بین تنوّعپذیری محصولات و عملکرد شرکت رابطه منفی و معناداری وجود دارد.</p>
<p>Companies resort to diversity in order to meet multiple needs of their customers so that by preserving their customers they would be able to improve performance and productivity. in the other hand, to experience a successful presence in the society, companies are trying to implement the concept of social responsiveness in the best way possible so that by doing this and in the process of increasing social satisfaction, performance of the company would be improved too. Therefore, The aim of this study is to evaluate the effect of corporate social responsibility and product diversification on performance evaluation of companies member of the Tehran Stock Exchange. in order to measure the variability of products the criteria of entropy was used and social responsibility was also used in applying the presented model in the appendix of the current article that has 6 dimensions of environmental and energy issues, products and services, human resources, customers, social reponsibilities and energy. return on asset ratio was used to measure and asses performance. the statistical population of the current research included 80 companies in the period of 2010 to 2015 (480 year/company). after statistical analysis, results showed that there is a positive and meaningful relationship between social responsibility and company performance and there is a negative and meaningful relationship between diversification and firm performance.</p>
مسئولیتپذیری اجتماعی, تنوعپذیری محصولات, عملکرد شرکت
Corporate Social Responsibility, Diversification, Firm Performance
99
121
http://aapc.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-5&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad Ali
Aghaei
محمدعلی
آقایی
Aghaeim@modares.ac.ir
10031947532846002947
10031947532846002947
No
Associated professor of accounting , management&economic faculty of Tarbiat Modares University (Aghaeim@modares.ac.ir)
دانشیار گروه حسابداری دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرسAghaeim@modares.ac.ir
mortoza
Kazempour
مرتضی
کاظم پور
Morteza.kazempour@modares.ac.ir
10031947532846002948
10031947532846002948
Yes
, management&economic faculty of Tarbiat Modares University(Corresponding author)
کارشناس ارشد حسابداری دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس (نویسنده مسئول)