[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
هدف و چشم انداز نشریه ::
هیات تحریریه مجله::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
نمودار فرآیند داوری::
برای داوران::
داوران تخصصی مجله::
منشور اخلاقی مجله::
پایگاه های نمایه کننده::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پرسش های متداول::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
لینکهای مرتبط

پایگاه داده های تحقیقاتی مالی ایران

..
:: دوره 9، شماره 17 - ( مقالات دوره 9شماره 17-بهار وتابستان 1403 1403 ) ::
جلد 9 شماره 17 صفحات 446-409 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه الگوی رفتار غیرقیم‌مآبانه برخی حسابرسان در ایران با رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد
فائزه عرب نژاد1 ، دکتر علی خوزین 2، دکتر علیرضا معطوفی3 ، دکتر منصور گرکز4
1- دانشجوی دکتری حسابداری، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران. Faezeh.Arabnezhad.18@gmail.com
2- دانشیار گروه حسابداری، واحد علی‌آبادکتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی‌آبادکتول، ایران (نویسندۀ مسئول). ، khozain@yahoo.com
3- دانشیار گروه حسابداری، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران Alirezamaetoofi@gmail.com
4- دانشیار گروه حسابداری، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران. M_garkaz@yahoo.com
چکیده:   (1868 مشاهده)
رفتار قیم‌مآبانه به عنوان یکی از مصادیق رفتار اخلاقی، نقش مهمی را در میزان رعایت آیین رفتار حرفه‌ای توسط حسابرسان دارد. از این­رو، هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی رفتار غیرقیم‌مآبانه حسابرسان در ایران است. به جهت طراحی الگوی پژوهش، از نظریه داده بنیاد استفاده شد. به منظور  تعیین وضعیت فعلی رفتار قیم‌مآبانه حسابرسان، با  12 نفر از افراد خبره شاغل در موسسه‌های  حسابرسی در سال 1402 که به صورت هدفمند و به روش گلوله برفی انتخاب شدند، مصاحبه شد. پس از تجزیه و تحلیل مصاحبه‌ها و انجام فرایند کدگذاری، به 91 مفهوم در زمینه رفتار غیرقیم‌مآبانه برخی حسابرسان دست یافتیم که در 9 مقوله اصلی و 21 مقوله فرعی طبقه‌بندی گردید و در نهایت الگوی پژوهش ارائه شد. مطابق یافته‌های پژوهش، شرایط علی شامل ویژگی‌های حسابرس (ویژگی‌های فردی، ویژگی‌های مربوط به حرفه)، چالش‌های اقتصادی حاکم بر حرفه حسابرسی (جذب مشتری، شرایط مالی حسابرس) و ارتباط بین حسابرس و صاحبکار (رابطه‌مداری) و شرایط زمینه‌ای دربرگیرنده سطح پایین دانسته‌های شغلی (پایین بودن سابقه حسابرس)، محیط و فرهنگ (محیط و فرهنگ حاکم بر شرکت صاحبکار، محیط و فرهنگ حاکم بر موسسه حسابرسی، محیط و فرهنگ خانواده) می‌باشند. همچنین با توجه به نتایج به‌دست آمده، قوانین و استانداردها (نارسایی در قوانین و مقررات، نارسایی در سازوکارهای نظارتی، نارسایی در استانداردها) و ساختار آموزش (چالش‌های آموزشی) به عنوان شرایط مداخله‌گر شناسایی شدند. یافته‌ها بیانگر آن است که حسابرسان در مواجهه با پدیده اصلی، راهبردهای تعاملی (راهبردهای تعاملی حسابرس، راهبردهای تعاملی موسسه حسابرسی، راهبردهای تعاملی قانون‌گذاران، راهبردهای تعاملی صاحبکار) را اتخاذ می‌کنند و انتخاب این راهبردها، پیامدهایی (مخدوش شدن رسالت حرفه، مخدوش شدن جایگاه حرفه، کاهش افراد متخصص در حرفه، آسیب‌های مالی) را به همراه خواهد داشت.
 
واژه‌های کلیدی: رفتار غیرقیم‌مآبانه، حسابرسان، نظریه داده بنیاد، تصمیم‌گیری اخلاقی
متن کامل [PDF 9204 kb]   (46 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/6/1 | پذیرش: 1403/10/12 | انتشار: 1403/6/31
فهرست منابع
1. آذر سعید، یاشار و رستمی، شعیب. (1402)، هوش مصنوعی و تصمیم‌گیری اخلاقی در حسابداری و حسابرسی: تحلیل چالش‌های مربوط، قضاوت و تصمیم‌گیری در حسابداری، سال دوم، شماره 3، صص 87-114.
2. احمدی، زانیار و پورزمانی، زهرا. (1403)، نقش هوش عاطفی، سازمانی و معنوی در قضاوت و تصمیم‌گیری حسابرسان در موسسه‌های حسابرسی، قضاوت و تصمیم‌گیری در حسابداری، سال سوم، شماره 1، صص 31-50.
3. اسلام پناه، مریم؛ شهبازی، شیرین؛ باقلی جواد. (1399)، رابطه جو اخلاقی سازمان و تصمیم‌گیری مدیران: آزمون نقش میانجی مدیریت دانش شخصی، اخلاق در علوم و فناوری، سال پانزدهم، شماره 2، صص 86-92.
4. بوسلیکی، حسین. (1400)، سواد رسانه‌ای از منظر قیم‌مآبی آزادی‌خواهانه، فرهنگ و ارتباطات، سال پنجم، شماره 2، صص 92-124.
5. پاک نژاد، امین اله. (1397)، مبانی اسلامی پدرمآبی (پترنالیسم) قانونی با نگاهی به نظام حقوقی ایران، حقوق بشر و شهروندی، سال سوم، شماره 2، صص 181-204.
6. حاجیها زهره و راشکی گزنه، علی. (1396)، رابطه اخلاق حسابداری با توان تصمیم‌گیری و رفتار مدیران، اخلاق در علوم و فناوری، سال دوازدهم، شماره 2، صص 155-160.
7. حساس یگانه، یحیی؛ خادم، حمید؛ مرویان حسینی، زهرا. (1395)، رشد اخلاقی یا آیین رفتار حرفه‌ای؛ تفاوت بین ذهنیت و عمل حسابرسان، اخلاق در علوم و فناوری، سال دوم، شماره 11، صص 62-73.
8. حیدری، وحید. (1398)، تحلیل نسبت پترنالیسم و تحدید حقوق و آزادی‌های شهروندان در نظام حقوقی ایران، حقوق بشر و شهروندی، سال چهارم، شماره 1، صص 41-54.
9. خوشبخت، اسماعیل؛ نائینی نقندری، امیرحسین؛ زینلی، حدیث. (1401)، دینداری، اخلاق حرفه‌ای حسابداری و تقلب‌های گزارشگری مالی، پژوهش‌های حسابداری مالی و حسابرسی، سال چهاردهم، شماره 53، صص 223-254.
10. رجب‌دری، حسین؛ وکیلی فرد، حمیدرضا؛ سالاری، حجت اله؛ امیری، علی. (1399)، شناسایی و بررسی اهمیت نظریه‌های اخلاقی در حسابرسی از دیدگاه خبرگان و فعالان حرفه‌ای، اخلاق در علوم و فناوری، سال پانزدهم، شماره 2، صص 37-44.
11. روزبخش، نجمه؛ گرگانلی دوجی، جمادوردی؛ خوزین، علی؛ بخاراییان خراسانی، مریم. (1401)، الگوی عدم بلوغ اخلاق حرفه‌ای حسابرسان در ایران: با رویکرد نظریه داده بنیاد، حسابداری ارزشی و رفتاری، سال هفتم، شماره 14، صص 121-168.
12. سامانی، حسین؛ گلبابائی، سروش؛ برهانی، خاطره. (1401)، پیش‌بینی قیم‌مآبی بر اساس مولفه‌های همدلی و سرایت رفتاری، پژوهش‌های روان‌شناسی اجتماعی، سال دوازدهم، شماره 46، صص 101-122.
13. سپاه منصور، مژگان و مهدوی نجم‌ آبادی، زهـرا. (١٣٩٦)، مـدل‌سـازی معـادلات سـاختاری در بررسی‌ ارتباط بین‌ نوع‌دوستی‌ و همدلی‌ با گـرایش‌ بـه‌ معنویـت‌ دانشـجویان، پـژوهش‌‌هـای روان‌شناسی‌ اجتماعی‌، سال هفتم، شماره 26، صص ٧٨-٥٩.
14. صادقیان، مسعود؛ جهانگیرنیا، حسین؛ غلامی جمکرانی، رضا. (1398)، نقش اخلاق در تعامل استراتژیک بین حسابرس مستفل و مدیریت بر پایه نظریه بازی، دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، سال هفتم، شماره 29، صص 43-56
15. عباس زاده، محمد. (1391)، تاملی بر اعتبار و پایایی در تحقیفات کیفی، جامعه شناسی کاربردی، سال بیست و سوم، شماره 1، صص 19-34
16. قربانی، محمدحسین؛ امیری مقدم، مرجان؛ زارعیان، حسین. (1398)، شناسایی و تدوین الگوی ارزش‌های اخلاقی در ورزش ایران، پژوهش در ورزش تربیتی، سال هفتم، شماره 17، صص 277-304.
17. مران جوری، مهدی؛ وکیلی فرد، حمیدرضا؛ پورزمانی، زهرا؛ رئیس زاده، سید محمد. (1396)، تمایل به رفتار فریبنده و نگرش حسابرسان نسبت به رویه‌های غیراخلاقی بازاریابی، اخلاق در علوم و فناوری، سال دوازدهم، شماره32، صص 99-108.
18. نجفی توانا، علی و مصطفی زاده، فهیم. (1392)، جرم‌انگاری در نظام کیفری جمهوری اسلامی ایران، مطالعات فقه و حقوق اسلامی، سال پنجم، شماره 8، صص 149-170.
19. نظام, حمیدرضا و رضایی‌، سعید. (١٣٩٧)، طراحی‌ برنامه‌ مهارت‌های همدلی‌ مبتنی‌ بـر شـناخت‌ اجتماعی‌ و بررسی‌ اثربخشی‌ آن بر رفتار جامعه‌‌پسند کارکنـان خـدمات فرودگـاهی‌، پـژوهش‌های روان‌شناسی‌ اجتماعی‌، سال هشتم، شماره ٢٩، صص ١٣١-١١٧.
20. نیک‌کار، جواد و نوروزی‌، فرزانه‌. (١٣٩٤)، اخلاق حسابرسان و تاثیر بر اعتماد عمومی‌، حسابرس، شماره ٧٦، صص ‌٧٦-٧٠.
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arab Nezhad F, Khozain A, Maetoofi A, Garkaz M. Presenting the Pattern of Non-Paternal Behavior of Some Auditors in Iran with an Approach Based on Foundational Data Theory. aapc 2024; 9 (17) :409-446
URL: http://aapc.khu.ac.ir/article-1-1270-fa.html

عرب نژاد فائزه، خوزین علی، معطوفی علیرضا، گرکز منصور. ارائه الگوی رفتار غیرقیم‌مآبانه برخی حسابرسان در ایران با رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد. دو فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری. 1403; 9 (17) :409-446

URL: http://aapc.khu.ac.ir/article-1-1270-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 17 - ( مقالات دوره 9شماره 17-بهار وتابستان 1403 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه علمی حسابداری ارزشی و رفتاری journal of Value & Behavioral  Accounting
Persian site map - English site map - Created in 0.12 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4666