[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 4، شماره 8 - ( 12-1398 ) ::
جلد 4 شماره 8 صفحات 318-338 برگشت به فهرست نسخه ها
مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت و ضعف کنترل‌های داخلی: آزمون تجربی نظریه ذینفعان و علامت‌دهی
دکتر رضا اسماعیل پور1، دکتر یاسر رضائی پیته‌نوئی2، محمد غلامرضاپور3
1- دانشیار مدیریت، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران. Esmaeilpour@guilan.ac.ir
2- استادیار حسابداری، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران. (نویسنده مسئول). ، rezaei.yasser@gmail.com
3- دانش‌آموخته کارشناسی ارشد حسابداری
چکیده:   (3674 مشاهده)
بر اساس نظریه ذینفعان و علامت‌دهی، مسئولیت اجتماعی شرکت ممکن است به رفع تعارضات میان ذینفعان و در نتیجه به حداکثر رساندن ثروت و سطح رفاه سهامداران منتج شود، یا محدود به رویه‌هایی برای مدیریت وجهه مدیران در محیط بازار به هزینه سهامداران گردد. از این رو هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین افشاء مسئولیت اجتماعی شرکت و ضعف کنترل‌های داخلی، با توجه به نظریه ذینفعان و علامت‌دهی، در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد. فرضیه تحقیق نیز با استفاده از نمونه‌ای متشکل از 107 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال‌های 1392 تا 1396 و با بهره‌گیری از مدل رگرسیون چندمتغیره لجستیک مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که مطابق با نظریه ذینفعان بین افشاء مسئولیت اجتماعی شرکت و ضعف کنترل‌های داخلی رابطه منفی معناداری وجود دارد. بعبارت دیگر هدف مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت‌ها، رفع تعارضات میان ذینفعان و در نتیجه به حداکثر رساندن ثروت سهامداران بوده و موجب افزایش اثربخشی کنترل‌های داخلی شرکت می‌شود
واژه‌های کلیدی: مسئولیت‌پذیری اجتماعی، ضعف کنترل‌های داخلی، نظریه ذینفعان، نظریه علامت‌دهی.
متن کامل [PDF 201 kb]   (161 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/11/15 | پذیرش: 1398/2/1 | انتشار: 1398/11/19
فهرست منابع
1. اسماعیل‌پور، رضا؛ اکبری، محسن؛ مسعودی فر، میثم. (1396). بررسی نقش مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در ارزش ویژه برند با میانجیگری شخصیت و خوشنامی برند (مورد بررسی: شرکت گلرنگ)، کاوشهای مدیریت بازرگانی، دوره 9، شماره 18، صص 83-106.
2. اسماعیل پور، رضا؛ دوستار، محمد؛ سلطانی، شیما. (1393). نقش مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در تصمیم خرید مصرف کنندگان بازار در حال اشباع شرکت‌های موادغذایی، فصلنامه مدیریت بازرگانی، دوره 6، شماره 4، صص 687-708.
3. حاجیها، زهره، اورادی، جواد، صالح آبادی، مهری. (1396). ضعف در کنترل‌های داخلی و تأخیر گزارش حسابرسی، فصلنامه حسابداری مالی، دوره 9، شماره 33، صص 78-96.
4. حاجیها زهره، چناری بوکت، حسن. (1395). مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکتی و چولگی بازده سهام، فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، دوره 1، شماره 1، صص 77-98.
5. حاجیها، زهره؛ محمد‌حسین‌نژاد، سهیلا. (1394). عوامل تأثیرگذار بر نقاط ضعف با اهمیت کنترل داخلی، پژوهش‌های ‌حسابداری ‌مالی ‌و‌ حسابرسی، دوره 7، شماره 26، صص 119-137.
6. دارابی، رویا؛ وقفی، سید حسام؛ سلمانیان، مریم. (1395). بررسی ارتباط گزارشگری مسئولیت اجتماعی با ارزش و ریسک شرکت‌های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران. فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، جلد 1، شماره 2، صص ۱۹۳-۲۱۳.
7. رضائی پیته‌نوئی، یاسر؛ صفری گرایلی، مهدی؛ غلامرضاپور، محمد. (1398)، کیفیت کارکنان و اثربخشی کنترل‌های داخلی: نقش تعدیلی نظارت خارجی، دانش حسابرسی، پذیرفته شده و در نوبت چاپ.
8. رضائی پیته‌نوئی، یاسر؛ عبداللهی، احمد. (1397)، بررسی تأثیر ویژگی‌های کمیته حسابرسی بر افشای مسئولیت اجتماعی شرکت، مطالعات تجربی حسابداری مالی، پذیرفته شده و در نوبت چاپ.
9. رضائی پیته‌نوئی، یاسر؛ محسنی، خدیجه. (1397). بررسی ارتباط بین حضور زنان در هیئت‌مدیره و ضعف کنترل داخلی، شواهدی از شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. زن در توسعه و سیاست، دوره 16، شماره 3، صص 439-456.
10. سپاسی سحر، حسن زاده مرتضی. (1395). تاثیر بعد اقتصادی مسئولیت اجتماعی شرکت روی پایداری سود. فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، جلد 1، شماره 1، صص 123-138.
11. صدیقی، روح‌اله. (1392). ارتباط ساختار هیأت مدیره با محتوای اطلاعاتی سود حسابداری، مطالعات تجربی حسابداری مالی، دوره 11، شماره 37، صص 125-99.
12. صفری گرایلی، مهدی. (1397). مسئولیت‌پذیری اجتماعی و ارزشگذاری بازار از نگهداشت وجه نقد شرکت. راهبرد مدیریت مالی، دوره 6، شماره 1، صص 163-183.
13. فخاری، حسین؛ رضائی پیته نوئی، یاسر؛ نوروزی، محمد. (1395). تاثیر افشای مسئولیت اجتماعی شرکت بر کارایی سرمایه‌گذاری. راهبرد مدیریت مالی، دوره 4، شماره 4، صص 85-106.
14. مران جوری، مهدی؛ علی‌خانی، رضیه. (1393). افشای مسئولیت اجتماعی و راهبری شرکتی . بررسی‌های حسابداری و حسابرسی، دوره 21، شماره 3، صص 348- 329.
15. مهربان پور، محمدرضا؛ کاظم پور، مرتضی؛ اسماعیل بیگی، فروغ. (1395). تبیین رابطه متقابل بین مسئولیت‌پذیری اجتماعی و نظام راهبری شرکتی با استفاده از معادلات هم‌زمان. حسابداری سلامت، دوره5، شماره 2، صص 112-129.
16. وحیدی الیزایی، ابراهیم؛ فخاری، ماندانا (1394). تاثیر مسئولیت پذیری اجتماعی بر عملکرد مالی. فصلنامه تحقیقات حسابداری و حسابرسی، شماره 27، صص 84-99.
17. وکیلی فرد، حمیدرضا؛ حسین پور، فاطمه. (1396). بررسی اثر شدت نگرش مذهبی حسابداران بر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت. دوفصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری. جلد 2، شماره 3، صص ۱۸۵-۲۱۴.
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Esmaeilpour R, Rezaei Pitenoei Y, Gholamrezapoor M. Corporate Social Responsibility and Internal Control Weakness: The Empirical Testing of Stakeholder and signaling Theories. aapc. 2020; 4 (8) :318-338
URL: http://aapc.khu.ac.ir/article-1-596-fa.html

اسماعیل پور رضا، رضائی پیته‌نوئی یاسر، غلامرضاپور محمد. مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت و ضعف کنترل‌های داخلی: آزمون تجربی نظریه ذینفعان و علامت‌دهی. فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری. 1398; 4 (8) :318-338

URL: http://aapc.khu.ac.ir/article-1-596-fa.html



دوره 4، شماره 8 - ( 12-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه دستاوردهای حسابداری ارزشی و رفتاری Valued and Behavioral Accountings Achievements
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4137