[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 11 - ( 6-1400 ) ::
جلد 6 شماره 11 صفحات 277-305 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی عوامل مؤثر بر تعهد حرفه‌ای دانشجویان حسابداری با استفاده از مدل جامعه‌پذیری دانشگاهی
فهیمه ابراهیمی1، رضا تقی‌زاده2، امین رستمی3
1- استادیار حسابداری، دانشگاه جهرم، جهرم، ایران (نویسنده مسئول) ، febrahimi@jahromu.ac.ir
2- استادیار حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران (rezataghizadeh@yazd.ac.ir)
3- استادیار حسابداری، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران (a.rostami@ase.ui.ac.ir)
چکیده:   (465 مشاهده)
هدف این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر تعهد حرفه‌ای دانشجویان حسابداری در نتیجه فرآیند جامعه‌پذیری دانشگاهی و در چارچوب مدل اثر دانشگاه ورودی- محیط- خروجی است. این مطالعه یک پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است و جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان سال آخر مقطع کارشناسی دانشگاه‌های دولتی سراسر کشور در رشته حسابداری تشکیل می‌دهند. اطلاعات مورد نیاز این پژوهش از طریق تکمیل پرسشنامه توسط 190 نفر از دانشجویان در سال 1399 جمع‌آوری شده است. به منظور آزمون فرضیه‌ ها از مدل‌سازی معادلات ساختاری به روش کمترین مربعات جزئی استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش بیانگر تأثیر مثبت و معنادار انگیزه دانشجویان و مشارکت در فعالیت‌های علمی دانشگاهی آنها بر تعهد حرفه‌ای است. همچنین نتایج بیانگر تأثیر مثبت و معنادار انگیزه دانشجویان بر ادراک از محیط آموزشی دانشگاه و مشارکت در فعالیت‌های علمی دانشگاهی آنها است. افزون بر این، یافته‌ها حاکی از آن است که مشارکت در فعالیت‌های علمی دانشگاهی دانشجویان، در رابطه بین انگیزه و تعهد حرفه‌ای و همچنین در رابطه بین ادراک از محیط آموزشی دانشگاه و تعهد حرفه‌ای، نقش میانجی‌ را ایفا می‌کند. نتایج این پژوهش بیانگر این است که مدل ورودی- محیط- خروجی می‌تواند چارچوب مناسبی را برای بررسی فرآیند جامعه‌پذیری دانشگاهی و تبیین عوامل مؤثر بر تعهد حرفه‌ای دانشجویان حسابداری، به عنوان بازده و دستاورد فرآیند جامعه‌پذیری دانشگاهی فراهم آورد.
واژه‌های کلیدی: تعهد حرفه‌ای، جامعه‌پذیری دانشگاهی، مدل ورودی- محیط- خروجی، انگیزه، مشارکت در فعالیت‌های علمی دانشگاهی.
متن کامل [PDF 271 kb]   (57 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/4/11 | پذیرش: 1400/6/3 | انتشار: 1400/6/1
فهرست منابع
1. باباجانی، جعفر؛ ثقفی، علی؛ رستگار مقدم، هیوا. (1399)، مدل سه بعدی آموزش صلاحیت‌های اخلاقی در رشته حسابداری، دو فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، سال پنجم، شماره 10، صص 1-28.
2. حاجیها، زهره. (1388)، گزینش دانش‌آموزان خلاق در مقطع متوسط منشأ تحول‌آفرینی آتی در حرفه حسابداری، پژوهش‌های حسابداری مالی وحسابرسی، سال اول، شماره اول، صص 98-106.
3. حمیدی‌زاده، محمدمهدی؛ اوحدی، فریدون؛ شکری، اعظم. (1399)، تأثیر محیط یادگیری، راهبردهای شناختی و انگیزشی بر جامعه‌پذیری حرفه‌ای (مطالعه موردی: دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی رشته حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی)، دوفصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری. سال پنجم، شماره 10، صص 169-200.
4. حیرانی، فروغ؛ شاهمرادی، نسیم؛ تاک، فاطمه؛ پیمان‌فر، مهرسا. (1399)، مقایسه اثربخشی روش تدریس ترکیبی – مشارکتی فعال با سخنرانی در درس تهیه صورت‌های مالی رشته حسابداری، آموزش پژوهی، دوره 6، شماره 24، صص 1-16.
5. زمانی، رضا و مهدوی، غلامحسین. (1399)، تأثیر سبک‌های رهبری ملاحظات و ساختار و رده سازمانی بر تعهد حرفه‌ای حسابرسان، حسابداری سلامت، دوره نهم، شماره 1، صص 21-40.
6. عباس‌زاده، محمد؛ بنی‌فاطمه، حسین؛ علی‌زاده اقدم، محمدباقر؛ بوداقی، علی. (1397)، بررسی رابطه بین فرایند جامعه‌پذیری دانشگاهی با پایبندی به اخلاق پژوهش (مورد مطالعه: دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز)، جامعه‌شناسی کاربردی، دوره 29، شماره 1، صص 63-86.
7. مجتهدزاده، ویدا؛ اثنی عشری، حمیده؛ رباط میلی، مژگان. (1393)، نقش اخلاق در حسابداری و چالش‌های پیش روی آموزش دانشگاهی، پژوهش حسابداری، سال چهارم، شماره 2، صص 157-179.
8. مهدیه، عارفه؛ همّتی، رضا؛ ابوعلی، دادهیر. (1395)، فرایند جامعه‌پذیری دانشگاهی دانشجویان دکتری؛ مورد دانشگاه اصفهان، فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، سال 22، شماره 1، صص 45-73.
9. نایب‌زاده، شهناز؛ حیرانی، فروغ؛ سلطانی‌نژاد، مهدی؛ نجاتی، مصطفی. (1391)، بررسی ارتباط بین متغیرهای پیش‌زمینه‌ای و عملکرد آموزشی دانشجویان (مطالعه موردی: دانشجویان کارشناسی ارشد رشته حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد)، نامه آموزش عالی، دوره 5، شماره 17، صص 165-181.
10. نحاس، کاظم؛ کرمی، غلامرضا؛ حجازی، رضوان؛ خواجوی، شکراله. (1399)، بررسی تأثیر یادگیری مبتنی بر تیم (TBL) بر یادگیری حسابداری، تحقیقات حسابداری و حسابرسی، دوره دوازدهم، شماره 45، صص 55-70.
11. نیازی، محسن و شفائی مقدم، الهام. (1398)، تبیین رابطه جامعه‌پذیری علمی و شکل‌گیری هویت دانشجویی، فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، سال ۲۵، شماره 4، صص 53-72.
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimi F, Taghizadeh R, Rostami A. Investigating the Factors Affecting the Professional Commitment of Accounting Students Using an Anticipatory Socialization Model. journal of Value & Behavioral Accounting. 2021; 6 (11) :277-305
URL: http://aapc.khu.ac.ir/article-1-1008-fa.html

ابراهیمی فهیمه، تقی‌زاده رضا، رستمی امین. بررسی عوامل مؤثر بر تعهد حرفه‌ای دانشجویان حسابداری با استفاده از مدل جامعه‌پذیری دانشگاهی. دو فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری. 1400; 6 (11) :277-305

URL: http://aapc.khu.ac.ir/article-1-1008-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 11 - ( 6-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه علمی حسابداری ارزشی و رفتاری journal of Value & Behavioral  Accounting
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4338