[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
هدف و چشم انداز نشریه ::
هیات تحریریه مجله::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
نمودار فرآیند داوری::
برای داوران::
داوران تخصصی مجله::
منشور اخلاقی مجله::
پایگاه های نمایه کننده::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پرسش های متداول::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
لینکهای مرتبط

پایگاه داده های تحقیقاتی مالی ایران

..
:: دوره 6، شماره 11 - ( 6-1400 ) ::
جلد 6 شماره 11 صفحات 216-187 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی مؤلفه‌های گزارشگری پایداری در صنعت بیمه
مهناز محمودخانی1 ، دکتر علی رحمانی 2، دکتر سعید همایون3 ، دکتر لیلی نیاکان4
1- دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران(m.mahmoudkhani@alzahra.ac.ir)
2- استاد، گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران(نویسنده مسئول) ، rahmani@alzahra.ac.ir
3- دانشیار، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت، دانشگاه گاوله، سوئد (Saeid.Homayoun@hig.se)
4- استادیار، گروه مطالعات کلان بیمه، پژوهشکده بیمه، تهران، ایران (niakan@irc.ac.ir)
چکیده:   (2800 مشاهده)
 امروزه رویکرد گزارشگری در حسابداری، صرفا به افشاء رویدادهای مالی منتهی نمی شود. از همین رو شرکت‌های زیادی در جهان در پاسخ به تقاضای ذینفعان و افزایش پاسخ‌گویی به جوامع، اطلاعاتی را در مورد عملکرد زیست‌محیطی، اجتماعی و راهبری خود منتشر می‌کنند که تحت عنوان گزارشگری پایداری شناخته می‌شود. هدف این پژوهش شناخت مؤلفه‌های زیست‌محیطی، اجتماعی و راهبری گزارش های پایداری در صنعت بیمه است. برای شناسایی مؤلفه‌های پایداری از تحلیل محتوای کیفی استفاده شد. ۱۲ گزارش پایداری شرکت­­های بیمه خارجی که دارای بالاترین امتیاز زیست‌محیطی، اجتماعی و راهبری در پایگاه تامسون رویترز بودند با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که مولفه های گزارشگری پایداری شامل کلیات و خلاصه‌های مهمی از اطلاعات شرکت، سرمایه‌گذاری پایداری، بیمه پایدار، اقدامات زیست‌محیطی، مشتریان و کارکنان شرکت، فرصت‌های عادلانه و تنوع و شمول، مدیریت توانگری و ریسک ، آموزش و توسعه، سلامت و رفاه، مدیریت تطبیق، تغییر اقلیم، زنجیره تامین، عوامل سلامت سازمانی و پاسخگویی، ساختار رهبری، فعالیت شهروند شرکتی و فناوری اطلاعات است. همچنین یافته‌ها نشان می­دهد که شرکت‌های بیمه طیف وسیعی از ذینفعان را به‌عنوان مخاطبان گزارش‌های پایداری خود در نظر می‌گیرند. نتایج این پژوهش می‌تواند مورداستفاده شرکت‌های بیمه داخلی در تدوین گزارش‌های پایداری قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: گزارشگری پایداری، توسعه پایدار، تحلیل محتوا، صنعت بیمه.
متن کامل [PDF 493 kb]   (684 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/3/19 | پذیرش: 1400/6/1 | انتشار: 1400/6/1
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahmoudkhani M, Rahmani A, Homayoun S, Niakan L. Identify the components of sustainability reporting in the insurance industry. aapc 2021; 6 (11) :187-216
URL: http://aapc.khu.ac.ir/article-1-1001-fa.html

محمودخانی مهناز، رحمانی علی، همایون سعید، نیاکان لیلی. شناسایی مؤلفه‌های گزارشگری پایداری در صنعت بیمه. دو فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری. 1400; 6 (11) :187-216

URL: http://aapc.khu.ac.ir/article-1-1001-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 11 - ( 6-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه علمی حسابداری ارزشی و رفتاری journal of Value & Behavioral  Accounting
Persian site map - English site map - Created in 0.11 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645