:: دوره 2، شماره 3 - ( 6-1396 ) ::
جلد 2 شماره 3 صفحات 32-1 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه پدیده تماشاگری، قدرت شواهد و مسئولیت ادراک‌شده با احتمال گزارشگری تقلب
دکتر قاسم بولو 1، رضا اکبریان شورکایی2
1- دانشیارگروه حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی (نویسنده مسئول) ، ghblue20@yahoo.com
2- دانش‌آموخته کارشناسی ارشد حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی. akbarian931@atu.ac.ir
چکیده:   (4959 مشاهده)
همواره در زیر پوست شرکت‏ها تقلب‏هایی رخ می‏دهد و افرادی که در آن سطح سازمانی زندگی می‏کنند، به احتمال زیاد از وقوع آن مطلع می‏باشند؛ خواه شواهد ضعیفی داشته باشند، خواه قوی. اگر افراد مطلع، در مورد وقوع تقلب هشدار می ‏دادند، می‏ توانستند از تحمیل زیان هنگفت بر شرکت و جامعه ممانعت کنند. چرایی عدم واکنش این افراد، هدف انجام این پژوهش می ‏باشد. جامعه این پژوهش شامل دانشجویان ورودی 1393 مقطع ارشد (دانشگاه های تهران، علامه طباطبایی و تربیت مدرس)، حسابداران و حسابرسان می ‏باشد که با 126 پرسشنامه جمع‏ آوری شده در سال 1395 آزمون‏ها انجام گردید. شرکت‏ کنندگان، پس از مطالعه سناریو، به سوالات مورد نظر پاسخ داده و فرضیه‏ ها با استفاده از تحلیل مسیر، مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که قدرت شواهد ناشی از وقوع تقلب و میزان مسئولیت ادراک ‏شده، دارای اثر مثبت معناداری بر احتمال گزارشگری می ‏باشند. افراد، در زمان وجود شواهد قوی از تقلب، نسبت به گزارش آن، احساس مسئولیت بیش‏تری می ‏کنند و به احتمال زیاد آن را در صورت ناشناس ماندن گزارش می‏ کنند. نتایج این پژوهش، می‏ تواند به درک‏مان از محیط شرکت و سرعت بخشیدن در شناسایی و جلوگیری از وقوع تقلب کمک نماید.
واژه‌های کلیدی: افشاگری، تقلب، پدیده تماشاگری، قدرت شواهد، مسئولیت ادراک‌شده
متن کامل [PDF 277 kb]   (2330 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/2/3 | پذیرش: 1396/4/12 | انتشار: 1396/6/31
فهرست منابع
1. امانی، علی؛ دوانی، غلامحسین. (1389)، فساد، تقلب، پول‏شویی و وظیفه‏ی حسابرسان، حسابدار رسمی، دوره جدید، 12، صص 56-71
2. بختیاری، مریم. (1392)، کشف و پیشگیری تقلب، اولین کنفرانس ملی جایگاه مدیریت و حسابداری در دنیای نوین کسب و کار، اقتصاد و فرهنگ
3. پهلوان شریف، سعید؛ مهدویان، وحید. (1394)، مدل‏سازی معادلات ساختاری با Amos (چاپ 1)، تهران: بیشه
4. سجادی، سیدحسین؛ کاظمی، توحید (1395)، الگوی جامع گزارشگری مالی متقلبانه در ایران به روش نظریه‏پردازی زمینه بنیان، پژوهش‏های تجربی حسابداری، 6، 21، صص 185–204
5. سرمد، زهره؛ بازرگان هرندی، عباس؛ حجازی، الهه. (1384)، روش‏های تحقیق در علوم رفتاری (چاپ 11)، تهران: آگه
6. عرب‏مازار، علی اکبر؛ صمدی لرگانی، محمود؛ ایمنی، محسن. (1393)، الماس تقلب و مسئولیت مدیران و حسابرسان در قبال پیشگیری از تقلب، مطالعات حسابداری و حسابرسی، 12، صص 2-16
7. مرادی؛ مهدی، سلیمانی مارشک؛ مجتبی. (1390)، روانشناسی و جامعه شناسی تقلب. دانش حسابرسی، دوره جدید، سال یازدهم، شماره 4
8. مشایخی، بیتا. (1390)، روانشناسی تقلب. حسابدار, 236, صص 70–73.
9. نمازی، محمد؛ ابراهیمی، فهیمه. (1395)، مدل‏بندي و تعيين اولويت عوامل مؤثر بر قصد گزارش تقلب‏هاي مالي توسط حسابداران، پژوهشي مطالعات تجربي حسابداري مالي، 12، 49، صص 1–28
10. وکیلی فرد، حمید رضا؛ جبارزاده کنگرلوئی، سعید؛ پور رضا سلطان احمدی، اکبر. (1388)، بررسی ویژگی‏های تقلب در صورت‏های مالی. حسابدار، 10، صص 36–41



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 3 - ( 6-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها