[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
هدف و چشم انداز نشریه ::
هیات تحریریه مجله::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
نمودار فرآیند داوری::
برای داوران::
داوران تخصصی مجله::
منشور اخلاقی مجله::
پایگاه های نمایه کننده::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پرسش های متداول::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
لینکهای مرتبط

پایگاه داده های تحقیقاتی مالی ایران

..
:: دوره 5، شماره 10 - ( 12-1399 ) ::
جلد 5 شماره 10 صفحات 201-230 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نقش تعدیل کنندگی هویت سازمانی بر رابطه بین پاداش مدیران مالی و دستکاری سود
دکتر احمد عبداللهی1 ، فاطمه ریاحی2 ، دکتر یاسر رضائی پیته نوئی 3
1- استادیار حسابداری، موسسه آموزش عالی گلستان، گرگان، ایران(ahmabdollahi@gmail.com)
2- دانش آموخته کارشناسی ارشد حسابداری، موسسه آموزش عالی گلستان، گرگان، ایران (fateme.riahi@yahoo.com)
3- استادیار حسابداری، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران (نویسنده مسئول)، ، rezaei.yasser@gmail.com
چکیده:   (13578 مشاهده)
استفاده از قراردادهای پاداش به منظور ایجاد انگیزه برای انجام تلاش مؤثر و سودمند باعث ایجاد نگرانی‌هایی پیرامون احتمال ارتکاب دستکاری سود از سوی مدیران گشته است. از سوی دیگر مطالعات اخیر نشان می‌دهد که هویت سازمانی می‌تواند تأثیر بسزایی در ایجاد انگیزه بین مدیران جهت انجام عملکرد مناسب در شرکت داشته باشد و باعث کاهش هزینه‌های نمایندگی شود؛ چراکه عملکرد مطلوب مدیر در جهت منافع شرکت، باعث افزایش مطلوبیت وی خواهد شد. لذا بر پایه این استدلال، پژوهش حاضر به بررسی اثر تعدیل‌کنندگی هویت سازمانی بر رابطه بین پاداش مدیران مالی و دستکاری سود می‌پردازد. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران مالی 76 شرکت حاضر در پنج صنعت خودرو و ساخت قطعات، ماشین آلات و تجهیزات، ماشین آلات و دستگاه برقی، فلزات اساسی و همچنین ساخت محصولات فلزی در بورس اوراق بهادار تهران در سال 1397 می­باشد. بدین منظور برای جمع آوری داده ­های پژوهش به پیروی از پژوهش آبرنتی و همکاران (2017) از پرسشنامه استاندارد استفاده شد و برای هر شرکت یک پرسشنامه ارسال گردید که در نهایت تعداد 68 شرکت به پرسشنامه‌ها پاسخ دادند و در تحلیل‌های آماری لحاظ شدند. آزمون فرضیه­ها نیز با رویکرد مدل‌سازی­ معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار PLS صورت پذیرفت. پس از اطمینان از برازش قابل‌قبول مدل‌های اندازه‌گیری و ساختاری پژوهش، یافته‌ها حاکی از آن است که پاداش مدیران بر دستکاری سود تاثیر مثبت و هویت سازمانی بر دستکاری سود اثر منفی دارد. همچنین هویت سازمانی، اثر مثبت بین پاداش و دستکاری سود را تعدیل کرده و شدت این اثر را تضعیف می‌کند. یافته‌های پژوهش می‌تواند موجب درک بهتر سرمایه‌گذاران، قانون‌گذاران بازار سرمایه و سایر استفاده‌کنندگان اطلاعات حسابداری از تاثیر هویت سازمانی بر رونق بازار سرمایه گشته و در امر تصمیم‌گیری آنان راهگشا باشد.
واژه‌های کلیدی: پاداش مدیران، دستکاری سود، هویت سازمانی.
متن کامل [PDF 325 kb]   (1069 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/8/22 | پذیرش: 1398/11/12 | انتشار: 1399/12/1
فهرست منابع
1. اسکندرلی، طاهر و بخشنده، عبدالخلیل. (۱۳۹۶). بررسی اثر فرصت رشد بر رابطه بین پاداش مدیران و مدیریت سود. اولین کنفرانس ملی نقش حسابداری، اقتصاد و مدیریت تبریز، موسسه آموزش عالی علم و فن آوری شمس.
2. ایمنی، محسن؛ رهنمای رودپشتی، فریدون؛ بنی‌مهد، بهمن. (1398). رابطه دستکاری فعالیت‌های واقعی و مدیریت‌سود مبنی بر اقلام تعهدی با استفاده از رویکرد سیستم معادلات بازگشتی. دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت. سال هشتم، شماره 29، صص 1-14.
3. حاجیها، زهره و چناری، حسن. (1396). قابلیت مقایسه‌ صورت‌های مالی و مدیریت سود واقعی. پژوهش‌های حسابداری مالی، سال نهم، شماره 3، صص33-48.
4. حسینی نیا، شهامت و امیری دوماری، فروغ. (1397). اثر پاداش‌های مدیریتی بر مدیریت سود واقعی و مدیریت سود بر مبنای اقلام تعهدی در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، پنجمین کنفرانس ملی پژوهش‌های کاربردی در مدیریت و حسابداری تهران.
5. خورشید، صدیقه. (1388). مطالعه رابطه بین هویت‌سازمانی و تعهد سازمانی کارکنان بانک‌های دولتی شهر کرمان. پژوهش‌های مدیریت. سال دوم، شماره 6، صص 125-158.
6. داوری، علی و رضازاده، آرش. (1393). مدل سازی معادلات ساختاری با نرم‌افزار PLS، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
7. دیانتی‌دیلمی، زهرا و غفوریان‌‌‌‌‌‌قدیم، زهرا. (1395). بررسی رابطه سبز بودن زنجیره تأمین با ازش شرکت‌های تولیدی. دانش حسابداری مالی. دوره 3، شماره 1، صص 47-67.
8. رضائی، نرگس؛ بنی مهد، بهمن؛ حسینی، سیدحسین. (1397). تأثیر هویت سازمانی و حرفه‌ای بر تردید حرفه‌ای حسابرس مستقل، دانش حسابرسی، سال هجدهم، شماره 71، صص 175-199.
9. زنجیردار، مجید؛ محمدی، جلال؛ عطاری، مصطفی. (1392). بررسی ارتباط بین پاداش مدیران و ویژگی‌های سود بر مبنای حسابداری. اولین کنفرانس ملی حسابداری و مدیریت شیراز. مؤسسه بین‌المللی آموزشی و پژوهشی خوارزمی.
10. سپاسی، سحر و حسنی، حسن. (1395). رابطه باورهای دینی مدیران با رفتار مدیریت‌سود. دوفصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری. سال اول، شماره 2، صص 17-40.
11. سجادی، سیدحسین و زارع‌زاده مهریزی، محمدصادق. (1390). بررسی رابطه بین طرحهای پاداش مدیران و معیارهای اقتصادی ارزیابی عملکرد در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. پژوهش‌های حسابداری مالی، سال سوم، شماره 4، صص 41-54.
12. عبداللهی، احمد. (1397). طراحی الگوی هویت در قضاوت حسابرسی. رساله دکتری حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
13. قاسم‌زاده، ابوالفضل؛ ملکی، شیوا؛ حبیبی، حمداله. (1393). نقش هویت تیمی و هویت سازمانی بر عملکرد شغلی و مسئولیت اجتماعی. فصلنامه مدیریت سازمان‌های دولتی. سال دوم، شماره 4، صص 95- 110.
14. کاردان، بهزاد؛ صالحی، مهدی؛ قره‌خانی، بیتا؛ منصوری، مرتضی. (1396). بررسی دقت الگوریتم خطی تکاملی BBO و ICDE و الگوریتم غیرخطی SVR وCART در پیش‌بینی مدیریت‌سود. پژوهش‌های حسابداری مالی، سال نهم، شماره 1، صص 77-95.
15. کامیابی، یحیی و نورعلی، مهدیه. (1395). اثر میانجی محافظه‌کاری حسابداری بر رابطه بین عدم‌تقارن اطلاعات و مدیریت‌سود در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران. فصلنامه حسابداری مالی، سال هشتم، شماره 29، صص 1-26.
16. مرادی، مهدی و حسینی، سید احسان. (1391). بررسی رابطه تغییر همزمان مدیریت ارشد و مدیریت سود: سال پایانی حضور مدیران ارشد. فصلنامه حسابداری مدیریت. سال چهارم، شماره 16، صص 40-60.
17. مظاهری، اکرم. (1396). برسی نقش میانجی هویت سازمانی در رابطه بین امنیت شغلی و عملکرد کارکنان مطالعه موردی سازمان تامین اجتماعی استان سمنان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه ازاد اسلامی شاهرود.
18. نوروش، ایرج؛ سپاسی، سحر؛ نیک‌بخت، محمدرضا. (1384). بررسی مدیریت سود در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران. علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دوره 22، شماره 2، صص 165-177.
19. واعظ، سیدعلی؛ منتظر‌حجت، امیرحسین؛ بنایی‌قدیم، رحیم. (1396). بررسی تأثیر دقت و چسپندگی‌سود بر پاداش هیئت‌مدیره، فصلنامه حسابداری مالی، سال 9، شماره 34، صص 150-178.
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdollahi A, Riahi F, Rezaei Pitenoei Y. Investigating the Moderating role of Organizational Identity on the Relationship between Managerial Compensation and Earnings Manipulation. aapc 2021; 5 (10) :230-201
URL: http://aapc.khu.ac.ir/article-1-750-fa.html

عبداللهی احمد، ریاحی فاطمه، رضائی پیته نوئی یاسر. بررسی نقش تعدیل کنندگی هویت سازمانی بر رابطه بین پاداش مدیران مالی و دستکاری سود. دو فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری. 1399; 5 (10) :230-201

URL: http://aapc.khu.ac.ir/article-1-750-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 10 - ( 12-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه علمی حسابداری ارزشی و رفتاری journal of Value & Behavioral  Accounting
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645