:: دوره 6، شماره 12 - ( 12-1400 ) ::
جلد 6 شماره 12 صفحات 343-308 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر متغیر تیپ شخصیتی مدیران بر مدیریت سود و نقش تعدیلی آن در رابطه بین مدیریت سود با افشای مسئولیت های اجتماعی شرکت
احمدرضا شفاعت1 ، دکتر محمد کاشانی پور 2، دکتر رضا غلامی جمکرانی3 ، دکتر حسین جهانگیر نیا4
1- دانشجوی دوره دکتری حسابداری، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران (Shafaat821@yahoo.com)
2- دانشیار گروه حسابداری، دانشگاه تهران ، پردیس فارابی قم، قم، ایران (نویسنده مسئول) ، Kashanipour@ut.ac.ir
3- استادیارگروه حسابداری، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران (Accountghom@gmail.com)
4- استادیار گروه حسابداری، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران (Hosein_jahangirnia@yahoo.com)
چکیده:   (9968 مشاهده)
ویژگی‌های شخصیتی مدیران می‌تواند بر تصمیمات و عملکرد مالی شرکت‌ها اثر‌گذار باشد از سوی دیگر مدیریت سود و رابطه آن با افشای مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌ها از مباحث مورد‌توجه دانشگاهیان و استفاده‌کنندگان از صورت‌های مالی است که ممکن است تحت تاثیر ویژگی‌های شخصیتی مدیران باشد. هدف این پژوهش بررسی تاثیر تیپ شخصیتی مدیران بر مدیریت سود و نقش آن در رابطه بین مدیریت سود و مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌هاست. جامعه آماری تحقیق شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران در قلمرو زمانی سال‌های 1392 تا 1397 می باشد که این جامعه با استفاده از روش حذف سیستماتیک به تعداد 149 شرکت محدود شده است. در این پژوهش برای جمع آوری بخشی از داده ها و اطلاعات، از روش اسناد‌کاوی و برای سنجش تیپ شخصیتی مدیران از پرسشنامه بورنتر استفاده شده‌است. داده های تحقیق از طریق آزمون رگرسیون چندگانه در نرم افزار ایویوز مورد تحلیل آماری قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که متغیر تیپ شخصیتی مدیران بر مدیریت سود تاثیر مثبت و معنادار دارد و همچنین این متغیر در تعامل با متغیر مدیریت سود بر افشای مسئولیت‌های اجتماعی شرکت تاثیر مثبت و معنادار دارد. بر اساس یافته های پژوهش حاضر، مدیران دارای تیپ شخصیتی A در سال‌هایی که سود شرکت مدیریت شده‌است بیشتر به افشای مسئولیت‌های اجتماعی شرکت خود می‌پردازند. نتایج این تحقیق می‌تواند بر گسترش ادبیات داخلی موضوع تحقیق و همچنین بهبود تصمیم‌گیری‌های مدیریتی، رفتاری و سرمایه‌گذاری در کشور اثر مثبت بگذارد.
 
واژه‌های کلیدی: تیپ شخصیتی، افشای مسئولیت های اجتماعی شرکت، مدیریت سود، پنهان سازی مدیریت سود.
متن کامل [PDF 322 kb]   (835 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/10/4 | پذیرش: 1398/11/18 | انتشار: 1400/12/29
فهرست منابع
1. البطوی، مصطفی؛ کوپر، کاری ال؛ و کالیمو، رایجا.(۱۳۸۴)، مدیریت عوامل روانی - اجتماعی محیط کار. (محمدتقی براهنی). تهران: نشر رسا. (2005).
2. باباجانی، جعفر؛ تحریری، آرش؛ ثقفی، علی ؛ بدری، احمد.(1393)، رابطه بیین عدم تقارن اطلاعاتی و مدیریت سود، پیشرفتهای حسابداری، دوره 6، شماره 2، صص 1- 26.
3. پورعلی، محمدرضا و حجامی، محدثه.(1393)، بررسی رابطه بین افشای مسئولیت‌ اجتماعی و مالکیت نهادی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، سال 3، شماره 10، صص 135- 150.
4. جلیلی، صابر و قیصری، فرهاد.(1393)، بررسی ارتباط بین کیفیت سود و مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، دانش حسابرسی، سال14، شماره 57، صص 147-170.
5. حقیقت، حمید و رایگان، احسان.(1387)، نقش هموارسازی سود بـر محتوای اطلاعاتی سودها در خصوص پیش‌بینی سودهای آتی، بررسی‌های حسابداری وحسابرسی، دوره15، شماره 46، صص 33-46.
6. خواجوی، شکراله؛ بایزیدی، انور؛ جبارزاده کنگر لویی، سعید.(1390)، بررسی رابطه بین مدیریت سود و مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، مجله پیشرفت‌های حسابداری دانشگاه شیراز، دوره 3، شماره 1، صص 29-54.
7. خواجوی، شکراله؛ دهقانی سعدی، علی اصغر؛ گرامی شیرازی، فرزاد.(1395)، تأثیر خودشیفتگی مدیران بر مدیریت سود و عملکرد مالی، مجله پیشرفت‌های حسابداری دانشگاه شیراز، دوره 8، شماره 2، صص 123-149.
8. دیگان، کریگ و آنرمن، جفری.(1391).تئوری حسابداری مالی. (علی پارسائیان). تهران: انتشارات ترمه. (2011).
9. رفاهی بخش، سمانه؛ بنی مهد، بهمن؛ خردیار، سینا؛ اوشک سرائی، مریم.(1397)، عواطف فردی و رفتار مدیریت سود: آزمونی از نظریه روانشناسی مثبت گرا، فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری. سال 3، شماره 6 ،صص۲۴۱-۲۵۳.
10. سید جوادین، سید رضا.(۱۳۸۳). مدیریت رفتار سازمانی.(چاپ اول). تهران: نشر نگاه دانش.
11. شیفر، مارتین.(۱۳۷۰)، فشار روانی. ( پروین بلورچی). تهران: انتشارات پاژنگ. (1989).
12. علوی. سید امین ا... (1381). روانشناسی مدیریت و سازمان (رفتار سازمانی) (چاپ سوم). تهران: انتـشارات مرکزآموزش مدیریت دولتی.
13. کاشانی‌پور، محمد؛ کاظم‌پور، مرتضی اسماعیل‌بیگی، فروغ. (1397)، مسئولیت‌پذیری‌اجتماعی در صنعت بانکداری کشورهای مختلف جهان. مطالعات حسابداری و حسابرسی. دوره7، شماره27، صص 19-34.
14. گنجی، حمزه.(۱۳۸۲). بهداشت روانی (چاپ دوم). تهران: نشر ارسباران.
15. مشایخی، بیتا؛ مهرانی، ساسان؛ مهرانی، کاوه؛ کرمی، غلامرضا.(1384)، نقش اقلام تعهدی اختیاری در مدیریت سود شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، بررسی‌های حسابداری وحسابرسی، دوره12، شماره42، صص 47-61.
16. مقیمی، سید محمد؛ خنیفر، حسین؛ عربی خوان، مهلا.(1387)، بررسی ارتباط بین سبک شخصیت و اثربخشی مدیریت در مدیران سازمان های دولتی، نشریه مدیریت دولتی، دوره 1، شماره 1، صص 87- 104.
17. ملانظری، مهناز و کریمی زند، ساناز.(1386)، بررسی ارتباط بین هموارسازی سود بـا نوع صنعت در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، بررسی‌های حسابداری و حسابرسی،سال14، شماره 47، صص 83-100.
18. نصیری پوردری، سلاله؛ بنی مهد، بهمن؛ احمدزاده، حمید. (1395)، بیش اعتمادی مدیر و بیش نمایی سود، فصلنامه حسابداری مدیریت، سال 9، شماره 30، صص 55-65.
19. وتن، دیوید‌ای و کمرون، کیم‌اس. (۱۳۸۰). مدیریت استرس (شامل چهل تکنیک اساسی مدیریت‌زمان). (سعید جعفری‌مقدم). تهران: موسسه تحقیقات وآموزش مدیریت. (2001).
20. ویتن، وین. (۱۳۸۵). روانشناسی عمومی. (یحیی سید محمدی). تهران: نشر روان. (2004).



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 12 - ( 12-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها