[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
هدف و چشم انداز نشریه ::
هیات تحریریه مجله::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
نمودار فرآیند داوری::
برای داوران::
داوران تخصصی مجله::
منشور اخلاقی مجله::
پایگاه های نمایه کننده::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پرسش های متداول::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
لینکهای مرتبط

پایگاه داده های تحقیقاتی مالی ایران

..
:: دوره 5، شماره 10 - ( 12-1399 ) ::
جلد 5 شماره 10 صفحات 1-28 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل سه بعدی آموزش صلاحیت های اخلاقی در رشته حسابداری
دکتر جعفر باباجانی 1، دکتر علی ثقفی2 ، هیوا رستگار مقدم3
1- استاد گروه حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران( نویسنده مسئول) ، Jafar.babajani@gmail.com
2- استاد گروه حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران (Iranianaa@yahoo.com)
3- دانشجوی حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران،(hivarmm@gmail.com)
چکیده:   (6118 مشاهده)
یکی از ویژگی­های اصلی حرفه حسابداری، پذیرش مسئولیت پاسخگویی نسبت به عموم می­ باشد. متأسفانه وقوع رسوایی ­های مالی در سراسر جهان، اعتماد به حرفه حسابداری را کمرنگ نموده است. بسیاری از محققان بر این باورند که با هدایت اخلاقی و آموزش اخلاق می­توان اعتماد از بین رفته را احیا نمود. لذا هدف این تحقیق ارائه مدلی برای آموزش صلاحیتهای اخلاقی در رشته حسابداری است. مدل مذکور سه بعد شناسایی صلاحیت­های اخلاقی، شیوه آموزش و دسته درسی را شامل می­ شود. داده­ های مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته  از 150 نفر از خبرگان غربال­ شده شامل استادان حسابداری و حسابداران رسمی ایران در سال 1398 جمع­ آوری شده است. در این تحقیق از روش دلفی فازی با رویکرد غربالگری برای تجزیه و تحلیل داده ­ها استفاده شده است.
بر اساس نتایج تحقیق، یازده صلاحیت اخلاقی به عنوان صلاحیت­های اخلاقی مورد نیاز برای آموزش در رشته حسابداری شناسایی شد. در خصوص شیوه آموزش، روش تلفیقی مورد اجماع خبرگان قرار گرفت. روش تلفیقی ترکیبی از روش­ آموزش شناختی اخلاق، روش آموزش مستقیم و روش شفاف­ سازی ارزش­هاست. همچنین، در خصوص دسته درسی آموزش، تدریس جداگانه صلاحیت­های اخلاقی و نه آموزش آن به عنوان سرفصلی از سایر دروس رشته حسابداری مورد تأیید خبرگان حسابداری قرار گرفت.  با استفاده از مدل کاربردی فوق برای آموزش صلاحیت­های اخلاقی در محیط دانشگاهی، می ­توان انتظار داشت تا دانش­آموختگان رشته حسابداری با صلاحیت­های لازم برای اتخاذ تصمیم اخلاقی به شیوه مناسب آشنا شده و از طریق ارتقای تصمیم­گیری حسابداری موجبات احیای اعتماد به حرفه حسابداری را فراهم آورند.
واژه‌های کلیدی: مدل سه بعدی آموزش صلاحیت های اخلاقی، صلاحیت های اخلاقی، شیوه آموزش، دسته درسی آموزش، روش دلفی فازی
متن کامل [PDF 279 kb]   (1058 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/5/20 | پذیرش: 1399/6/13 | انتشار: 1400/1/4
فهرست منابع
1. احمدی، اقدس.(1396)، تأثیر سرمایه اجتماعی بر ارتقای سطح اخلاق حرفه‌ای با نقش میانجی فناوری اطلاعات و ارتباطات،‌ پایان‌نامه کارشناسی ارشد به راهنمایی دکتر حبیب رودساز، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی.
2. ارباب سلیمانی، عباس.(1393)، آیین رفتار حرفه‌ای برای حسابداران حرفه‌ای، مرکز آموزش و تحقیقات حسابداری و حسابرسی حرفه‌ای جامعه حسابداران رسمی ایران.
3. برزگری خانقاه، جمال؛ مروتی شریف‌آبادی، علی؛ صحت، صفیه.(1396)، کنکاشی در ویژگی‌های شخصیتی، مهارتی و اخلاقی حسابداران دادگاهی با استفاده از تکنیک تاپسیس، دوفصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، 2(4)، صص 69-95.
4. حبیبی، آرش؛ ایزدیار، صدیقه؛ سرافرازی، اعظم.(1393)، تصمیم‌گیری چندمعیاره فازی(چاپ اول)، انتشارات سیمای دانش.
5. حسینی، سیدعلی و بابائی، فاطمه.(1398)، ضرورت آموزش اخلاق و ارزش‌های اسلامی در برنامه درسی حسابداری در دانشگاه‌ها، فصلنامه پژوهش حسابداری و حسابرسی، 9(1)، صص 21-45.
6. رضائی‌منش، بهروز و آرزومند، وحید.(1394)، تأثیر فرهنگ سازمانی و اخلاق حرفه‌ای بر کیفیت زندگی کاری، پایان‌نامه(کارشناسی ارشد)، دانشگاه علامه طباطبایی.
7. سرلک، نرگس.(1387)، اخلاق حسابداری، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 3(1و2)، صص 71-82.
8. فرج‌زاده دهکردی، حسن.(1398)، رابطه ویژگی‌های شخصیتی و جنسیت با قضاوت اخلاقی حسابداران: شواهدی مبتنی بر رشته تحصیلی، دوفصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، 4(7)، صص 181-208.
9. فرید، ابوالفضل.(1392)، بررسی اثربخشی روش‌های آموزش مستقیم، آموزش شناختی اخلاق، شفاف‌سازی ارزش‌ها، و تلفیقی بر قضاوت اخلاقی دانش‌آموزان پسر پایه اول دبیرستان ناحیه چهار تبریز، فصلنامه پژوهش‌های نوین روانشناختی، 8(30)، صص 149-166.
10. قراملکی، فرامرز.(1388)، درآمدی بر اخلاق حرفه‌ای، تهران: نشر سرآمد.
11. کدیور، پروین.(1391)، روان‌شناسی اخلاق، انتشارات آگاه، چاپ چهارم.
12. مجتهدزاده، ویدا؛ اثنی‌عشری، حمیده؛ رباط میلی، مژگان.(1393)، نقش اخلاق در حسابداری و چالش‌های پیش‌روی آموزش دانشگاهی، فصلنامه پژوهش حسابداری و حسابرسی، 4(13)، صص 157-179.
13. نمازی، محمد و ابراهیمی، فهیمه.(1396)، بررسی تأثیر سازه‌های فردی و اجتماعی بر شدت اخلاقی ادراک شده توسط حسابداران، دوفصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، 2(4)، صص 97-121.
14. نیکبخت، محمدرضا؛ مهرگان، محمدرضا؛ صفری، حسین؛ مسعودی، جواد. (1398)، تأثیر توسعه رفتار اخلاقی بر بهبود رفتار حرفه‌ای حسابداران، فصلنامه دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 8(29)، صص 187-202.
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Babajani J, Saghafi A, Rastegar Moghadam H. A Three- dimensional Model of Ethical Competencies’ Education in Accounting Program. aapc 2021; 5 (10) :28-1
URL: http://aapc.khu.ac.ir/article-1-875-fa.html

باباجانی جعفر، ثقفی علی، رستگار مقدم هیوا. مدل سه بعدی آموزش صلاحیت های اخلاقی در رشته حسابداری. دو فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری. 1399; 5 (10) :28-1

URL: http://aapc.khu.ac.ir/article-1-875-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 10 - ( 12-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه علمی حسابداری ارزشی و رفتاری journal of Value & Behavioral  Accounting
Persian site map - English site map - Created in 0.11 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645