[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
هدف و چشم انداز نشریه ::
هیات تحریریه مجله::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
نمودار فرآیند داوری::
برای داوران::
داوران تخصصی مجله::
منشور اخلاقی مجله::
پایگاه های نمایه کننده::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پرسش های متداول::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
لینکهای مرتبط

پایگاه داده های تحقیقاتی مالی ایران

..
:: دوره 6، شماره 11 - ( 6-1400 ) ::
جلد 6 شماره 11 صفحات 158-123 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر راهبردهای یادگیری شناختی بر بی طرفی حسابرس (آزم‍‍‍‍ون ن‍‍‍ظریه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی)
دکتر رضا نعمتی کشتلی
استادیار، گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر، اسلامشهر، ایران ، nematikoshteli20@yahoo.com
چکیده:   (4554 مشاهده)
     راهبردهای یادگیری شناختی، یک رویکرد یکپارچه و تمایلی است که به افراد کمک می­ کند تا از طریق فعالیت­ های روانی مهارت­ های انتخاب، تنظیم اهداف، جایگزینی استراتژی ها و کارکرد اثربخش آن­ ها را کسب کنند. هدف این پژوه‍ش، بررسی­ ت‍أثیر راهبردهای یادگیری شناختی به روش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی پینتریچ و دیگورت بر بی­ طرفی حسابرس می­ باشد. راهبردهای یادگیری به روش مزبور شامل راهبردهای یادگیری تمری‍‍‍‍ن ذه‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍نی، توس‍‍‍‍عه معن‍‍‍‍‍‍‍ای‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ی، سازم‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ان­ ده‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ی، ب‍‍‍رنام‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ه ­ری‍‍‍‍‍زی، ک‍‍‍‍‍‍‍ن‍‍‍‍‍ت‍‍‍‍‍رل و نظ‍‍‍‍‍‍‍ارت و نظ‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍م ­ده‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ی است. نمونه آماری پژوه‍‍‍‍‍ش شامل 521 نف‍‍‍‍ر ح‍‍‍‍‍‍سابرسانی اس‍‍‍‍ت که در س‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ازم‍‍ان ح‍‍‍سابرس‍‍‍‍ی و موس‍‍‍‍س‍‍‍‍‍‍‍ات ح‍س‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ابرس‍‍‍‍ی عض‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍و جام‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍عه ح‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍س‍ابداران رس‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍می ای‍‍‍‍‍ران واق‍‍‍‍‍‍ع در م‍‍‍‍‍‍ح‍دوده­ ج‍‍‍‍‍‍‍‍‍غراف‍ی‍ای ت‍‍‍‍ه‍‍‍‍ران در سال 1399 فع‍‍‍‍‍الیت می­ کن‍‍‍‍ند و با روش نم‍‍‍‍‍‍ونه ­گ‍‍‍یری تص‍‍‍‍‍ادف‍‍‍‍‍ی س‍‍‍‍اده انتخ‍‍‍‍اب ش‍‍‍دند. از روش توص‍ی‍‍‍‍‍‍‍فی- پی‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍مایش‍‍‍‍‍‍‍‍‍ی و ابزارپرس‍‍‍‍ش­ نامه اس‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍تاندارد در این پژوه‍‍‍ش اس‍‍‍‍‍تفاده شده است. هم‍‍‍‍‍چنین،فرضیه­ های تحقیق از طریق م‍‍‍‍‍‍‍‍دل­ س‍‍‍‍‍‍‍ازی مع‍‍‍‍‍‍‍‍ادلات س‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍اخ‍تاری با به ­کارگی‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ری نرم افزار PLS، مورد آزمون قرار گرف‍‍‍‍ت. یافته­ های تحقیق نشان می­ دهد که راهبردهای یادگیری شناختی بر بی­ طرفی حسابرس تأثیر مثبت و معنادار دارند. همچنین راهبردهای یادگیری شناختی تمرین ذهنی، توسعه معنایی، برنامه ­ریزی، نظم ­دهی، سازمان­ دهی و کنترل و نظارت به ترتیب بیشترین تأثیر را بر روی مت‍غیر بی­ طرفی حسابرس دارند. نتایج این تحقیق می­ تواند موجب بسط و گسترش موضوعات مرتبط با تصمیم ­گیری و قضاوت حرفه ­ا­ی در حسابرسی و نهایتاً ارتقا کیفیت حسابرسی گردد.
واژه‌های کلیدی: قضاوت حسابرس، بی طرفی، راهبردهای یادگیری شناختی، روش پینتریچ و دیگورت
متن کامل [PDF 529 kb]   (527 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/10/21 | پذیرش: 1399/12/28 | انتشار: 1400/6/1
فهرست منابع
1. امانی، کوروش؛ نیکو مرام، هاشم؛ بنی مهد، بهمن. (1399)، ع‍‍‍‍‍‍واط‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ف ف‍‍‍‍ردی و ت‍‍‍‍‍ردی‍‍‍د ح‍‍‍‍‍رفه ای ح‍‍‍‍‍‍س‍‍‍‍‍‍‍ابرس، دو فصلنامه ح‍سابداری ارزشی و رفتاری، دانشگاه خوارزمی، دوره 5، شماره 9، صص 53-35.
2. پیکرنگار قلعه رودخانی، صدیقه؛ بنی مهد، بهمن؛ خردیار، سینا؛ وکیلی فرد، حمیدرضا. (1399)، سبک های تفکر و بی طرفی حسابرس، فص‍‍‍‍لنامه دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، دوره 9، شماره 35، صص 82-69.
3. حس‍‍‍ینی، سی‍‍‍د علی و رس‍‍‍ولی، ندا. (1398)، ق‍‍‍‍‍‍‍ضاوت حرف‍‍‍‍‍‍‍ه ای در ح‍‍‍‍‍‍‍‍‍سابرسی و ان‍‍‍‍دازه گی‍‍‍‍ری آن: مف‍‍‍‍اهیم، نظری‍‍‍‍‍‍‍‍‍ه ها و چ‍‍‍‍‍‍شم ان‍‍‍‍‍داز تئ‍‍‍‍‍وریک، فص‍‍‍‍لنامه دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، دوره 8، شماره 31، صص 168-155.
4. حی‍‍‍در، مجت‍‍‍بی و نی‍‍‍کو مرام، هاش‍‍م. (1397)، سب‍‍‍‍‍‍‍‍‍ک های تف‍‍‍‍‍‍‍ک‍‍‍ر و ت‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ردید ح‍‍‍‍رف‍‍‍‍‍ه ای در ح‍‍‍‍‍‍سابرس‍ی، دو فصلنامه ح‍سابداری ارزشی و رفتاری، دانشگاه خوارزمی، دوره 3، شماره 5، صص 185-151.
5. سع‍‍‍یدی پور، به‍‍‍من و معیرمعی‍‍‍نی، فاط‍‍‍مه سادات. (1393)، تأثیر آم‍‍‍وزش م‍‍‍‍ولف‍‍‍‍‍ه های ی‍‍‍ادگی‍‍‍‍ری خودگ‍‍‍‍ردان بر اساس مدل یادگیری شناختی پی‍‍‍‍‍‍‍نتریچ بر ارزش گ‍‍‍‍‍ذاری درون‍‍‍‍ی، فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی، دوره 2، شماره 7، صص 64-53.
6. سه‍‍‍رابی ج‍‍ه‍رمی، علی. (1390)، تأث‍‍‍یر روش ه‍‍‍‍‍‍ای ح‍‍‍س‍‍‍‍‍‍‍ابرسی درخصوص ق‍‍‍‍‍‍‍‍‍ضاوت در مورد ص‍‍‍‍‍ورت های م‍‍‍‍الی واح‍‍‍‍‍‍دهای تجاری، دان‍‍‍ش حسابرسی، دوره 11، شماره 45، صص 126-104.
7. سی‍‍‍‍‍‍‍ف، ع‍‍‍لی اکب‍‍‍ر. (1390)، روان‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ش‍‍‍ناسی پ‍‍‍‍‍رورش‍‍‍‍‍‍ی ن‍‍‍‍‍‍وین: روان‍‍‍‍‍‍‍‍ش‍‍‍ناسی یادگی‍‍‍‍ری و آم‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍وزش، تهران: انتشارات دوران.
8. شک‍‍‍‍‍ری، امی‍‍‍د؛ ک‍‍‍دیور، پ‍‍‍‍روین؛ ف‍‍‍رزاد، ول‍‍‍‍‍ی اله؛ دان‍‍‍ش پور، زه‍‍‍ره. (1385)، همب‍‍‍‍ستگی راهب‍‍‍‍‍‍ردهای یادگی‍‍‍‍‍ری و سب‍‍‍‍‍‍ک‌های تف‍‍‍‍‍‍کر با م‍‍‍‍‍‍وفق‍‍‍یت تح‍‍‍‍‍صیلی دانش‍‍‍‍‍جویان، فصلنامه تازه های علوم اجتماعی، دوره 8، شماره2، صص 52-44.
9. عابدی، صمد؛ سعیدی پور، بهمن؛ صیف، محمدحسن؛ فرج اللهی، مهران. (1394)، مدل علی پیش بینی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانشجویان پیام نور، فصلنامه آموزش و ارزشیابی، دوره 8، شماره 32، صص 39-19.
10. ک‍‍‍وارویی، رعنا؛ موم‍‍‍‍نی، عص‍‍‍‍مت؛ ح‍‍‍اجی زین ال‍‍‍عابدینی، مح‍‍‍سن. (1394)، بررس‍‍‍ی راب‍‍‍‍‍‍‍‍طه راه‍‍‍ب‍‍‍‍رده‍‍‍‍‍‍‍ای ی‍‍‍ادگ‍‍‍‍‍‍یری و ف‍‍‍‍رایادگی‍‍‍ری با رف‍‍‍تار اط‍‍‍لاع ج‍‍‍‍‍ویی، فص‍‍‍لنامه مطالعات دانش شن‍‍اسی، دوره 2، شماره 5، صص 78-59.
11. م‍‍‍‍رادی، مه‍‍‍دی؛ باق‍‍‍‍‍‍‍رپور والاش‍‍‍‍‍‍‍انی، محم‍‍‍‍د علی؛ زم‍‍‍‍‍‍انی، رضا؛ ش‍‍‍فیعی، مه‍‍‍‍ین. (1398)، تأث‍‍‍‍‍‍‍یر توانم‍‍‍‍‍‍‍‍ن‍‍دس‍‍‍‍‍‍ازی روان شن‍‍‍‍‍‍‍اختی بر خات‍‍‍‍‍‍مه دادن زودهن‍‍‍‍‍گ‍‍‍ام روی‍‍‍‍‍ه‌ه‍‍‍ا و ک‍‍‍‍‍‍‍‍م‌گ‍‍‍‍زارش‌ده‍‍‍‍ی زم‍‍‍‍ان ک‍‍‍‍ار ح‍‍‍‍‍‍‍سابرسی، دو فصلنامه ح‍سابداری ارزشی و رفتاری، دانشگاه خوارزمی، دوره 4، شماره 7، صص 22-1.
12. ه‍‍‍ومن، ح‍ی‍در ع‍‍‍‍‍‍لی. (1395)، م‍‍‍‍دل یابی م‍‍‍‍‍عادلات ساخ‍ت‍‍‍اری با کارب‍‍‍رد ن‍‍‍رم افزار لی‍‍‍زرل (با اص‍‍‍‍‍‍لاحات)، چاپ هفتم، تهران: انتشارات سمت.
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

nemati koshteli R. The Impact of Cognitive Learning Strategies on The Auditor's Neutrality (A Test of self-regulatory Learning Strategies Theory). aapc 2021; 6 (11) :123-158
URL: http://aapc.khu.ac.ir/article-1-942-fa.html

نعمتی کشتلی رضا. تأثیر راهبردهای یادگیری شناختی بر بی طرفی حسابرس (آزم‍‍‍‍ون ن‍‍‍ظریه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی). دو فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری. 1400; 6 (11) :123-158

URL: http://aapc.khu.ac.ir/article-1-942-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 11 - ( 6-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه علمی حسابداری ارزشی و رفتاری journal of Value & Behavioral  Accounting
Persian site map - English site map - Created in 0.12 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645