%0 Journal Article %A Namazi, Mohammad %A Ebrahimi, fahimeh %T Investigating the Effect of Personal and Social Factors on the Perceived Moral Intensity by Accountants %J Iranian journal of Value & Behavioral Accounting %V 2 %N 4 %U http://aapc.khu.ac.ir/article-1-338-fa.html %R 10.29252/aapc.2.4.97 %D 2018 %K Perceived Moral Intensity, Personal Factors, Social Factors, Ethics in Accounting, Structural Equation Modelling, %X هدف این پژوهش بررسی تأثیر سازه‌های فردی و اجتماعی بر شدت اخلاقی ادراک شده توسط حسابداران شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و اولویت‌بندی این عوامل است. این پژوهش، از نوع پژوهش‌های کمی و گردآوری داده‌های آن از طریق پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را کارکنان حسابداری شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در سال 1394 تشکیل می‌دهند. بدین منظور، تعداد 250 عدد پرسشنامه به مدیران مالی و حسابداران شرکت‌های بورسی ارسال شد تا تأثیر عوامل جنسیت، سن، سطح تحصیلات، رشته تحصیلی و دینداری مورد بررسی قرار گیرد. نتایج حاصل از آزمون فرضیه‌ها با استفاده از الگو‌سازی معادلات ساختاری بیانگر تأثیر منفی و معنادار جنسیت و همچنین تأثیر مثبت و معنادار سن و دینداری بر شدت اخلاقی ادراک شده است در حالی که تأثیر متغیرهای سطح تحصیلات و رشته تحصیلی معنادار نیست. نتایج حاصل از اولویت‌بندی این عوامل نیز بیانگر این است که متغیرهای دینداری و جنسیت دارای بیشترین تأثیر بر شدت اخلاقی ادراک شده هستند. از این رو، به منظور افزایش ادراک حسابداران از شدت اخلاقی، توجه به راهکارهایی مانند اجرای برنامه‌های آموزشی اخلاق و برنامه‌های فرهنگی و دینی در دانشگاه‌ها و شرکت‌ها که می‌توانند تأثیر مثبتی بر شدت اخلاقی بگذارند، حائز اهمیت است. %> http://aapc.khu.ac.ir/article-1-338-fa.pdf %P 97-121 %& 97 %! %9 Research %L A-10-1-11 %+ Professor of Accounting, Shiraz University, Shiraz, Iran (Corresponding author) %G eng %@ 2538-4228 %[ 2018