%0 Journal Article %A Khozein, Ali %A Momeni Yanesari, Abolfazl %T The Investigation on Effect of Negative News Frequency on decreasing in Ethical Behavior of Accountants %J Iranian journal of Value & Behavioral Accounting %V 3 %N 6 %U http://aapc.khu.ac.ir/article-1-397-fa.html %R 10.29252/aapc.3.6.137 %D 2019 %K News, Ethics, Decision Making, Cognitive dissonance, Scandal., %X توجه به مواردی که باعث ارتقاء رفتارهای اخلاقی در میان افراد می­ گردد بسیار با اهمیت است. هدف این پژوهش بررسی اثر تکرار اخبار منفی تخلف­های مالی بر کاهش سطح رفتار اخلاقی حسابداران بوده است. مطالعه حاضر از نوع پژوهش­ های کاربردی، پیگیری و نیمه آزمایشگاهی بوده و با توجه به اهداف پژوهش، طرح پژوهشی شبه آزمایشی شامل دو گروه آزمایش و کنترل هر یک به تعداد 35 نفر کارکنان ارشد حسابداری یا مدیران مالی شرکت­های تولیدی، در آن به کار گرفته شده است. داده­ های پژوهش در سال 1396 و با استفاده از پرسشنامه­ ساختاریافته و محقق ساخته جمع­آوری گردید. نتیجه پژوهش نشان داده که تکرار اخبار منفی رسوایی و تخلف­های حسابداری و مالی باعث کاهش سطح تصمیم ­گیری­ های اخلاقی حسابداران می­گردد؛ زیرا میزان درصد پذیرش درخواست رفتار غیراخلاقی در میان کسانی که تحت تاثیر محرک اخبار منفی رسوایی­ های مالی بوده­اند بیشتر از گروه دیگری بوده که تحت تاثیر این اخبار قرار نگرفته بوده ­اند. همچنین سابقه فعالیت­های حرفه­ای بر بهبود سطح تصمیم­ گیری اخلاقی افراد موثر بوده، در حالی که متغیرهای سن، جنسیت و میزان تحصیلات تاثیری بر سطح تصمیم­گیری اخلاقی حسابداران نداشته است. شناسایی و مدیریت عواملی که باعث ایجاد ناهمگونی در تصمیم­ گیری های اخلاقی می­ گردد به ارتقاء سطح تصمیم­ گیری اخلاقی حسابداران کمک فراوانی می­ نماید. %> http://aapc.khu.ac.ir/article-1-397-fa.pdf %P 137-164 %& 137 %! %9 Research %L A-10-181-2 %+ Assistant Prof. in Accounting,, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran. (corresponding author) %G eng %@ 2538-4228 %[ 2019