RT - Journal Article T1 - Individual Emotions and Earnings Management Behavior: A Test of the Theory of Positive-Psychology JF - khu-aapc YR - 2019 JO - khu-aapc VO - 3 IS - 6 UR - http://aapc.khu.ac.ir/article-1-212-fa.html SP - 241 EP - 253 K1 - Opportunistic Earnings Management K1 - Efficient Earnings Management K1 - Positive and Negative Emotions AB - موضوع مدیریت سود، مورد توجه بسیاری از محققین حسابداری بوده ­است. تحقیقات تجربی اخیر نشان داده­ اند که رفتار مدیریت سود می­ تواند منشاء رفتاری و روانشناختی داشته باشد. هدف این مقاله مطالعه اثر عواطف مثبت و منفی بر مدیریت سود فرصت طلبانه و کارا می باشد. پژوهش حاضر از نوع کاربردی است. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه بلسکی و همکاران (2008) برای اندازه ­گیری تمایل افراد به مدیریت سود کارا و پرسش­نامه پاناس برای اندازه­ گیری عواطف مثبت و منفی افراد می ­باشد. جامعه آماری شامل دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری حسابداری و مدیریت مالی کل کشور در سال 1396 می­ باشد که برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران با فرض جامعه آماری نامعلوم استفاده شد. از تعداد 300 پرسش­نامه توزیع شده، 225 پرسش­نامه معتبر برای تحلیل دریافت گردید. برای تحلیل داده­های بدست آمده از رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می­دهد که رابطه معنی­ داری بین عاطفه مثبت با مدیریت سود کارا و همچنین بین عاطفه منفی با مدیریت سود فرصت ­طلبانه وجود دارد. اما رابطه­ معنی­ داری بین عاطفه منفی با مدیریت سود کارا و عاطفه مثبت با مدیریت سود فرصت ­طلبانه مشاهده نشد. به عبارتی دیگر، عواطف و احساسات مثبت به تصمیم­ گیری­ های مالی مثبت و در راستای افزایش ثروت سهامداران و برعکس عواطف و احساسات منفی به تصمیم ­گیری­ های مالی منفی و ناکارآمد و در راستای منافع شخصی مدیریت منجر می­ شود. LA eng UL http://aapc.khu.ac.ir/article-1-212-fa.html M3 10.29252/aapc.3.6.241 ER -