TY - JOUR T1 - Individual Emotions and Earnings Management Behavior: A Test of the Theory of Positive-Psychology TT - عواطف فردی و رفتار مدیریت سود : آزمونی از نظریه روانشناسی مثبت گرا JF - khu-aapc JO - khu-aapc VL - 3 IS - 6 UR - http://aapc.khu.ac.ir/article-1-212-fa.html Y1 - 2019 SP - 241 EP - 253 KW - Opportunistic Earnings Management KW - Efficient Earnings Management KW - Positive and Negative Emotions N2 - موضوع مدیریت سود، مورد توجه بسیاری از محققین حسابداری بوده ­است. تحقیقات تجربی اخیر نشان داده­ اند که رفتار مدیریت سود می­ تواند منشاء رفتاری و روانشناختی داشته باشد. هدف این مقاله مطالعه اثر عواطف مثبت و منفی بر مدیریت سود فرصت طلبانه و کارا می باشد. پژوهش حاضر از نوع کاربردی است. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه بلسکی و همکاران (2008) برای اندازه ­گیری تمایل افراد به مدیریت سود کارا و پرسش­نامه پاناس برای اندازه­ گیری عواطف مثبت و منفی افراد می ­باشد. جامعه آماری شامل دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری حسابداری و مدیریت مالی کل کشور در سال 1396 می­ باشد که برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران با فرض جامعه آماری نامعلوم استفاده شد. از تعداد 300 پرسش­نامه توزیع شده، 225 پرسش­نامه معتبر برای تحلیل دریافت گردید. برای تحلیل داده­های بدست آمده از رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می­دهد که رابطه معنی­ داری بین عاطفه مثبت با مدیریت سود کارا و همچنین بین عاطفه منفی با مدیریت سود فرصت ­طلبانه وجود دارد. اما رابطه­ معنی­ داری بین عاطفه منفی با مدیریت سود کارا و عاطفه مثبت با مدیریت سود فرصت ­طلبانه مشاهده نشد. به عبارتی دیگر، عواطف و احساسات مثبت به تصمیم­ گیری­ های مالی مثبت و در راستای افزایش ثروت سهامداران و برعکس عواطف و احساسات منفی به تصمیم ­گیری­ های مالی منفی و ناکارآمد و در راستای منافع شخصی مدیریت منجر می­ شود. M3 10.29252/aapc.3.6.241 ER -