RT - Journal Article T1 - Designing a Model and Assessing the Capabilities of Audit Institutions in Promoting Social Trust JF - khu-aapc YR - 2019 JO - khu-aapc VO - 3 IS - 6 UR - http://aapc.khu.ac.ir/article-1-347-fa.html SP - 65 EP - 104 K1 - Internal Capabilities of Audit Firms K1 - External Capabilities of Audit Firms K1 - Social Trust AB - نقش موسسات حسابرسی به دلیل ارتقای سطح اعتماد اجتماعی بسیار حساس و مهم تلقی می‌شود و موسساتی که توانایی لازم برای کسب مزیت رقابتی در این عرصه را نداشته باشند، محکوم به شکست هستند. این تحقیق با درک این موضوع به دنبال طراحی مدل و ارزیابی نقش قابلیت‌های موسسات حسابرسی در ارتقای اعتماد اجتماعی می‌باشد. دوره زمانی تحقیق یکساله 1395-1396 می‌باشد. روش شناسی تحقیق ترکیبی می‌باشد و جامعه ی هدف شامل دو بخش کیفی و کمی است. در بخش کیفی تعداد 14 نفر از اساتید دانشگاه و انجمن حسابداران خبره به عنوان اعضای پانل از طریق روش نمونه گیری همگن انتخاب شدند که از این تعداد 10 نفر آنها به عنوان ارزیابی کنندگان مقالات برای ارزیابی حیاتی مشارکت داشتند. در این بخش مقالات مشابه به موضوع تحقیق در داخل و خارج بر اساس معیار 50 امتیاز تعیین شدند و سپس شاخص‌های مرتبط با موضوع پژوهش در قالب چک لیست‌های امتیازی تدوین شدند و بین 14 نفر از اعضای پانل (خبرگان) توزیع شدند تا بر اساس شاخص‌های دلفی همچون میانگین، انحراف معیار و ضریب توافقی، شاخص‌های تحقیق تایید شوند. در بخش کمی، جامعه ی هدف شامل 12 موسسه حسابرسی بود که تعداد 96 نفر از حسابرسان از طریق نمونه گیری تصادفی و فرمول کوکران که جزء حسابرسان شاغل در 12 موسسه حسابرسی یاد شده بودند، انتخاب و پرسشنامه‌های بعد از تایید دلفی، بین آنها توزیع شد. در این پژوهش 2 سوال اصلی در بخش کیفی مطرح شد و دو فرضیه در بخش کمی ارائه گردید. نتایج در راستای سوالات تحقیق مشخص ساخت، قابلیت‌های موسسات حسابرسی به دو مولفه درونی و بیرونی که هر کدام شامل 4 شاخص بودند تفکیک شدند. همچنین اعتماد اجتماعی به سه مولفه پاسخگویی اخلاقی، پاسخگویی قانونی و ارتقای قدرت تصمیم گیری بر اساس تحلیل دلفی و شاخص‌های امتیازی میانگین، انحراف معیار و ضریب توافق دسته بندی شدند. به منظور آزمون فرضیات تحقیق در بخش کمی، از آزمون‌های تعقیبی و تحلیل واریانس بر اساس بررسی شدت میانگین استفاده شد و نتایج نشان داد، زمانی که ابعاد قابلیت‌های دورنی و بیرونی یک موسسه ی حسابرسی با هم تطبیق داشته باشند، یعنی شاخص‌های قابلیت‌های درونی با هم همراستا باشند، همچنین شاخص‌های قابلیت‌های بیرونی نیز با هم همراستا باشند، ضمن تایید این موضوع که موسسه ی حسابرسی دارای قابلیت و توانمندی است، باعث ارتقای سطح اعتماد اجتماعی سهامداران و تصمیم گیرندگان مالی می‌شود. نتایج بدست آمده از نظر مفهومی با تحقیق ال قول و همکاران (2016) و با (2016) مطابقت دارد. LA eng UL http://aapc.khu.ac.ir/article-1-347-fa.html M3 10.29252/aapc.3.6.65 ER -