TY - JOUR T1 - Designing a Model and Explaining Persuasion Techniques in Disclosure Financial Reports by Companies with Job Acquisition Incentives Bias CEO TT - طراحی مدل و تبیین شیوه‌های اقناع در کیفیت افشا گزارشگری مالی با انگیزه‌های سوگیرانه تملک‌شغلی مدیران عامل شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران JF - khu-aapc JO - khu-aapc VL - 3 IS - 6 UR - http://aapc.khu.ac.ir/article-1-461-fa.html Y1 - 2019 SP - 199 EP - 240 KW - Persuasion Techniques in Disclosure Financial Reports KW - Job Acquisition Incentives CEO N2 - افزایش حیطه‌های نظارتی و گسترش ابعاد استانداردهای نظارتی بر گزارشگری صورت‌های مالی در طی سال‌های اخیر تا حدی توانسته است از هزینه‌های نمایندگی و عدم تقارن اطلاعاتی بکاهد و بر ارتقای سطح افشای مسئولانه گزارش‌های مالی شرکت‌ها بیفزاید. اما یکی از ابعاد درون‌زا که مانع از کیفیت در افشای صورت‌های مالی می‌شود، موضوع اقناع در گزارشگری می‌باشد. هدف این پژوهش طراحی مدل و تبیین شیوه‌های اقناع در کیفیت افشا گزارشگری مالی با انگیزه‌های سوگیرانه تملک‌شغلی مدیران عامل شرکت های بورس اوراق بهادار تهران بود. از منظر روش شناسی باید گفت، روش پژوهش ترکیبی بود، که در بخش کیفی از 18 نفر از متخصصان رشته‌های حسابداری، مدیریت منابع انسانی و مدیریت مالی به عنوان اعضای پانل استفاده گردید که در دو بخش ارزیابی انتقادی و تحلیل دلفی با پژوهشگر مشارکت داشتند و در بخش کمی تعداد 160 مدیرعامل شرکت‌های بورس اوراق بهادار تهران که از طریق نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند، در یک دوره 6 ماه از آذر ماه 1396 تا خرداد ماه 1397 مورد بررسی قرار گرفتند. به منظور تحلیل مدل طراحی شده از روش معادلات ساختاری و نرم افزار ( ) استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان می‌دهد، شیوه‌های اقناع در افشا گزارش‌های مالی شرکت‌ها با سه انگیزه تملک‌شغلی مدیران یعنی انگیزه قدرت طلبی، انگیزه خود شیفتگی و انگیزه‌های گروهی و سیاسی ارتباط مثبت و معناداری دارد، در حالیکه بین اقناع در افشا گزارش‌های مالی شرکت‌ها با انگیزه‌های حرفه ای ارتباط منفی و معناداری وجود دارد. M3 10.29252/aapc.3.6.199 ER -