@ARTICLE{Ebrahimi, author = {Ebrahimi, Fahime and Taghizadeh, Reza and Rostami, Amin and }, title = {Investigating the Factors Affecting the Professional Commitment of Accounting Students Using an Anticipatory Socialization Model}, volume = {6}, number = {11}, abstract ={هدف این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر تعهد حرفه‌ای دانشجویان حسابداری در نتیجه فرآیند جامعه‌پذیری دانشگاهی و در چارچوب مدل اثر دانشگاه ورودی- محیط- خروجی است. این مطالعه یک پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است و جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان سال آخر مقطع کارشناسی دانشگاه‌های دولتی سراسر کشور در رشته حسابداری تشکیل می‌دهند. اطلاعات مورد نیاز این پژوهش از طریق تکمیل پرسشنامه توسط 190 نفر از دانشجویان در سال 1399 جمع‌آوری شده است. به منظور آزمون فرضیه‌ ها از مدل‌سازی معادلات ساختاری به روش کمترین مربعات جزئی استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش بیانگر تأثیر مثبت و معنادار انگیزه دانشجویان و مشارکت در فعالیت‌های علمی دانشگاهی آنها بر تعهد حرفه‌ای است. همچنین نتایج بیانگر تأثیر مثبت و معنادار انگیزه دانشجویان بر ادراک از محیط آموزشی دانشگاه و مشارکت در فعالیت‌های علمی دانشگاهی آنها است. افزون بر این، یافته‌ها حاکی از آن است که مشارکت در فعالیت‌های علمی دانشگاهی دانشجویان، در رابطه بین انگیزه و تعهد حرفه‌ای و همچنین در رابطه بین ادراک از محیط آموزشی دانشگاه و تعهد حرفه‌ای، نقش میانجی‌ را ایفا می‌کند. نتایج این پژوهش بیانگر این است که مدل ورودی- محیط- خروجی می‌تواند چارچوب مناسبی را برای بررسی فرآیند جامعه‌پذیری دانشگاهی و تبیین عوامل مؤثر بر تعهد حرفه‌ای دانشجویان حسابداری، به عنوان بازده و دستاورد فرآیند جامعه‌پذیری دانشگاهی فراهم آورد. }, URL = {http://aapc.khu.ac.ir/article-1-1008-fa.html}, eprint = {http://aapc.khu.ac.ir/article-1-1008-fa.pdf}, journal = {Iranian journal of Value & Behavioral Accounting}, doi = {10.52547/aapc.6.11.277}, year = {2021} }