RT - Journal Article T1 - Relationship Managers’ Religiosity with Earnings Management Behavior JF - khu-aapc YR - 2017 JO - khu-aapc VO - 1 IS - 2 UR - http://aapc.khu.ac.ir/article-1-141-fa.html SP - 17 EP - 40 K1 - Ethics Real Earnings Management K1 - Accounting Management K1 - Earnings K1 - Accruals K1 - Rreligiosity AB - رفتار غیر اخلاقی مدیریت سود می‌تواند عامل شکست اخلاقی در شرکت‌ها باشد. از این رو، پژوهش حاضر بر آن شد تا رابطه سطح دینداری مدیران با رفتار مدیریت سود را مورد بررسی قرار دهد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داد‌ه‌ها، از نوع تحقیقات توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را 165مدیر مالی شرکت‌های پذیرفته ‌شده در بورس اوراق بهادار تهران تشکیل می‌دهند که طریق نمونه گیری حذفی انتخاب شدند که در نهایت 110 نفر از آنها به پرسشنامه ارسالی پاسخ داده اند و در طی سال‌‌های 1388 لغایت 1394 آزمون شده است. داده‌های مورد نیاز با استفاده صورت‌های مالی شرکت‌ها و پرسشنامه جمع‌آوری و در تجزیه و تحلیل آنها از روش رگرسیون خطی چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان‌دهنده این است بین سطح دینداری مدیران و مدیریت سود اقلام تعهدی رابطه منفی و معنادار وجود دارد. در مقابل، بین سطح دینداری مدیران و مدیریت سود واقعی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. نتایج بیانگر این است که مدیرانی با سطح دینداری بالاتر توجه ویژه‌ای به مدیریت سود واقعی نسبت به دستکاری اقلام تعهدی نشان می‌دهند. به عبارت دیگر، هنجارهای اجتماعی دینی مکانیزمی برای کاهش تضاد نمایندگی بوجود می‌آورد و همچنین زمانی که نظارت بیرونی بر روی شرکت‌ها کم است، به عنوان مکانیزمی برای نظارت بر رفتار گزارشگری شرکت‌ها عمل می‌کند. از اینرو می‌توان بیان نمود که سطح باور دینی مدیران یکی از راه‌هایی است که می‌تواند برای شرکت ارزش آفرینی کند. همچنین، نتایج پژوهش نشان دهنده این است که اعتقادات دینی و سطح دینداری مدیران نقش مهمی در تصمیم گیری آن‌ها دارد LA eng UL http://aapc.khu.ac.ir/article-1-141-fa.html M3 10.18869/acadpub.aapc.1.2.17 ER -