Iranian journal of Value & Behavioral Accounting
دو فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری
aapc
Literature & Humanities
http://aapc.khu.ac.ir
1
admin
2538-4228
2476-7166
10.61186/aapc
fa
jalali
1396
6
1
gregorian
2017
9
1
2
3
online
1
fulltext
fa
بررسی رابطه پدیده تماشاگری، قدرت شواهد و مسئولیت ادراکشده با احتمال گزارشگری تقلب
Examination of the relationship of Bystander Effect, Evidence Strength and Perceived Responsibility with Reporting Fraud
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:13.0pt;">همواره در زیر پوست شرکت‏ها تقلب‏هایی رخ می‏دهد و افرادی که در آن سطح سازمانی زندگی می‏کنند، به احتمال زیاد از وقوع آن مطلع می‏باشند؛ خواه شواهد ضعیفی داشته باشند، خواه قوی. اگر افراد مطلع، در مورد وقوع تقلب هشدار می ‏دادند، می‏ توانستند از تحمیل زیان هنگفت بر شرکت و جامعه ممانعت کنند. چرایی عدم واکنش این افراد، هدف انجام این پژوهش می ‏باشد. جامعه این پژوهش شامل دانشجویان ورودی 1393 مقطع ارشد (دانشگاه های تهران، علامه طباطبایی و تربیت مدرس)، حسابداران و حسابرسان می ‏باشد که با 126 پرسشنامه جمع‏ آوری شده در سال 1395 آزمون‏ها انجام گردید. شرکت‏ کنندگان، پس از مطالعه سناریو، به سوالات مورد نظر پاسخ داده و فرضیه‏ ها با استفاده از تحلیل مسیر، مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که قدرت شواهد ناشی از وقوع تقلب و میزان مسئولیت ادراک ‏شده، دارای اثر مثبت معناداری بر احتمال گزارشگری می ‏باشند. افراد، در زمان وجود شواهد قوی از تقلب، نسبت به گزارش آن، احساس مسئولیت بیش‏تری می ‏کنند و به احتمال زیاد آن را در صورت ناشناس ماندن گزارش می‏ کنند. نتایج این پژوهش، می‏ تواند به درک‏مان از محیط شرکت و سرعت بخشیدن در شناسایی و جلوگیری از وقوع تقلب کمک نماید.</span></span></div>
Usually, fraud occurs under the skin of firms and who live on that organizational level, most probably are aware of the occurrence of that, whether evidence is weak or not. If aware people whistle-blow the occurrence of fraud, the imposition of extreme loss on a firm and society, could be prevented. The purpose of this research is to investigate why this kind of people are inactive. The population of this research consisted of master students entering 2014 (included students from Tehran, Allameh Tabataba'I, and Tarbiat Modares universities), accountants, and auditors, and during the 2016 year, have been collected 126 questionnaires for examining the hypothesis. Participants who read the scenario answered questions, and then have been examined hypothesis by path analysis. The results show that evidence strength and perceived responsibility have a positive significant effect on the likelihood of reporting. When there is strong evidence, people feel more responsible and more probably will report fraud anonymously. The result of this research can help us to improve our understanding of workplace, to promote fraud identification, and to prevent its occurrence.<br>
افشاگری, تقلب, پدیده تماشاگری, قدرت شواهد, مسئولیت ادراکشده
Whistleblowing, Fraud, Bystander Effect, Evidence Strength, Perceived Responsibility
1
32
http://aapc.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-9&slc_lang=fa&sid=1
ghasem
Blue
قاسم
بولو
ghblue20@yahoo.com
10031947532846002881
10031947532846002881
Yes
Associate Professor of accounting department, Allameh Tabataba’i University (Corresponding author)
دانشیارگروه حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی (نویسنده مسئول)
Reza
Akbarian Shurkaei
رضا
اکبریان شورکایی
akbarian931@atu.ac.ir
10031947532846002882
10031947532846002882
No
Master of accounting, graduated from Allameh Tabataba’i University. (akbarian931@atu.ac.ir)
دانشآموخته کارشناسی ارشد حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی. akbarian931@atu.ac.ir