Iranian journal of Value & Behavioral Accounting
دو فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری
aapc
Literature & Humanities
http://aapc.khu.ac.ir
1
admin
2538-4228
2476-7166
10.61186/aapc
fa
jalali
1396
10
1
gregorian
2018
1
1
2
4
online
1
fulltext
fa
بررسی تأثیر سازههای فردی و اجتماعی بر شدت اخلاقی ادراک شده توسط حسابداران
Investigating the Effect of Personal and Social Factors on the Perceived Moral Intensity by Accountants
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:tahoma;"> <span style="color: rgb(34, 31, 31);">هدف این پژوهش بررسی تأثیر سازههای فردی و اجتماعی بر شدت اخلاقی ادراک شده توسط حسابداران شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و اولویتبندی این عوامل است. این پژوهش، از نوع پژوهشهای کمی و گردآوری دادههای آن از طریق پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را کارکنان حسابداری شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در سال 1394 تشکیل میدهند. بدین منظور، تعداد 250 عدد پرسشنامه به مدیران مالی و حسابداران شرکتهای بورسی ارسال شد تا تأثیر عوامل جنسیت، سن، سطح تحصیلات، رشته تحصیلی و دینداری مورد بررسی قرار گیرد. نتایج حاصل از آزمون فرضیهها با استفاده از الگوسازی معادلات ساختاری بیانگر تأثیر منفی و معنادار جنسیت و همچنین تأثیر مثبت و معنادار سن و دینداری بر شدت اخلاقی ادراک شده است در حالی که تأثیر متغیرهای سطح تحصیلات و رشته تحصیلی معنادار نیست. نتایج حاصل از اولویتبندی این عوامل نیز بیانگر این است که متغیرهای دینداری و جنسیت دارای بیشترین تأثیر بر شدت اخلاقی ادراک شده هستند. از این رو، به منظور افزایش ادراک حسابداران از شدت اخلاقی، توجه به راهکارهایی مانند اجرای برنامههای آموزشی اخلاق و برنامههای فرهنگی و دینی در دانشگاهها و شرکتها</span> <span style="color: rgb(34, 31, 31);">که میتوانند تأثیر مثبتی بر شدت اخلاقی بگذارند، حائز اهمیت است. </span></span></div>
The aim of the present research is to investigate the effect of personal and social factors on the perceived moral intensity by accountants of companies listed on the Tehran Stock Exchange (TSE), and prioritizing these factors. This research is a quantitative study, which collects its information based on the survey approach. The statistical population of the study is the accounting employees of the TSE in 2015.In total, 250 questioners were sent to the financial managers and accountants of the active firms on the TSE in order to examine the effect of gender ,age ,education level, major of the study, and religiosity on the moral intensity. The results of testing hypotheses, by exerting structural equation modelling, indicate that gender posits a negative and significant effect, and age and religiosity provide positive and significant effect on the perceived moral intensity; whereas, education level and major reveal insignificant effect on the perceived moral intensity. The results of prioritizing these factors demonstrate that religiosity, and gender respectively, provide the largest effects on the perceived moral intensity. Hence, in order to increase accountants’ perception of moral intensity, it is vital to pay attention to such solutions as execution of educational moral programs and cultural and religious plans in universities and companies, as they would have a positive effect on moral intensity.
خلاق در حسابداری, الگوسازی معادلات ساختاری, سازههای اجتماعی, سازههای فردی, شدت اخلاقی ادراک شده.
Perceived Moral Intensity, Personal Factors, Social Factors, Ethics in Accounting, Structural Equation Modelling
97
121
http://aapc.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-11&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad
Namazi
محمد
نمازی
mnamazi@rose.shirazu.ac.ir
10031947532846002864
10031947532846002864
Yes
Professor of Accounting, Shiraz University, Shiraz, Iran (Corresponding author)
استاد حسابداری دانشگاه شیراز، (نویسنده مسئول)
fahimeh
Ebrahimi
فهیمه
ابراهیمی
f_ebrahimi596@yahoo.com
10031947532846002865
10031947532846002865
No
Ph.D. graduate in accounting, Shiraz University, Shiraz, Iran (f_ebrahimi596@yahoo.com)
دانشآموخته دکتری حسابداری دانشگاه شیراز .f_ebrahimi596@yahoo.com