Iranian journal of Value & Behavioral Accounting
دو فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری
aapc
Literature & Humanities
http://aapc.khu.ac.ir
1
admin
2538-4228
2476-7166
10.61186/aapc
fa
jalali
1399
11
1
gregorian
2021
2
1
5
10
online
1
fulltext
fa
مدل سه بعدی آموزش صلاحیت های اخلاقی در رشته حسابداری
A Three- dimensional Model of Ethical Competencies’ Education in Accounting Program
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:Tahoma;"><span style="background:white;"><span style="color:black;">یکی از ویژگی­های اصلی حرفه حسابداری، پذیرش مسئولیت پاسخگویی نسبت به عموم می­ باشد. متأسفانه </span></span>وقوع رسوایی ­های مالی در سراسر جهان، اعتماد به حرفه حسابداری را کمرنگ نموده است. بسیاری از محققان بر این باورند که با هدایت اخلاقی و آموزش اخلاق می­توان اعتماد از بین رفته را احیا نمود<span style="background:white;"><span style="color:black;">. لذا هدف این تحقیق ارائه مدلی برای آموزش صلاحیتهای اخلاقی در رشته حسابداری است. مدل مذکور سه بعد شناسایی صلاحیت­های اخلاقی، شیوه آموزش و دسته درسی را شامل می­ شود. داده­ های مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته از 150 نفر از خبرگان غربال­ شده شامل استادان حسابداری و حسابداران رسمی ایران در سال 1398 جمع­ آوری شده است. در این تحقیق از روش دلفی فازی با رویکرد غربالگری برای تجزیه و تحلیل داده ­ها استفاده شده است.</span></span> <span style="background:white;"><span style="color:black;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span><br>
<span dir="RTL">بر اساس نتایج تحقیق، یازده صلاحیت اخلاقی به عنوان صلاحیت­های اخلاقی مورد نیاز برای آموزش در رشته حسابداری شناسایی شد. در خصوص شیوه آموزش،</span> <span dir="RTL">روش تلفیقی مورد اجماع خبرگان قرار گرفت. روش تلفیقی ترکیبی از روش­ آموزش شناختی اخلاق، روش آموزش مستقیم و روش شفاف­ سازی ارزش­هاست. همچنین، در خصوص دسته</span> <span dir="RTL">درسی آموزش، تدریس جداگانه صلاحیت­های اخلاقی و نه آموزش آن به عنوان سرفصلی از سایر دروس رشته حسابداری مورد تأیید خبرگان حسابداری قرار گرفت. </span><span dir="RTL">با استفاده از مدل کاربردی فوق برای آموزش صلاحیت­های اخلاقی در محیط دانشگاهی، می ­توان انتظار داشت تا دانش­آموختگان رشته حسابداری با صلاحیت­های لازم برای اتخاذ تصمیم اخلاقی به شیوه مناسب آشنا شده و از طریق ارتقای تصمیم­گیری حسابداری موجبات احیای اعتماد به حرفه حسابداری را فراهم آورند. </span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;">One of the leading characteristics of accounting profession is its accountability to the public. Unfortunately, occurrence of recent financial crisis has dwindled the trust to accounting profession. Many researchers believe that the destroyed trust can only be recovered by ethical leadership and learning ethics<span dir="RTL">.</span> Therefore, the objective of the present research is to offer a model for ethical competencies’ education in accounting profession. The desired model includes three aspects namely recognition of ethical competencies, teaching method, and the accounting course in which the mentioned competencies should be taught. In this research, the required data were gathered in 1398(Iranian year) from the 150 questionnaires which were distributed among accounting elites including accounting lecturers and certified public accountants. Fuzzy Delphi methodology with screening approach is used to analyze the data.<br>
Based on the results, eleven ethical competencies are recognized which should be taught using combinational method separately rather than teaching as a sub-set of an accounting course. In general, it is expected that using the mentioned model for ethical competencies’ education in academic environments will familiarize the accounting students with the necessary competencies needed to make ethical decisions. And then, by improving the accounting decision making in workplaces, graduates can pave the way toward public’s trust to accounting profession.</div>
مدل سه بعدی آموزش صلاحیت های اخلاقی, صلاحیت های اخلاقی, شیوه آموزش, دسته درسی آموزش, روش دلفی فازی
Three-dimensional model of ethical competencies’ education, Ethical competencies, Teaching Method, Teaching Course, Fuzzy Delphi methodology
28
1
http://aapc.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-827-1&slc_lang=fa&sid=1
Jafar
Babajani
جعفر
باباجانی
Jafar.babajani@gmail.com
10031947532846006985
10031947532846006985
Yes
Full Professor of Accounting Faculty, Allame Tabatabai University, Tehran, Iran (Corresponding Author)
استاد گروه حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران( نویسنده مسئول)
Ali
Saghafi
علی
ثقفی
Iranianaa@yahoo.com
10031947532846006986
10031947532846006986
No
Full Professor of Accounting Faculty, Allame Tabatabai University, Tehran, Iran ,(Iranianaa@yahoo.com)
استاد گروه حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران (Iranianaa@yahoo.com)
Hiva
Rastegar Moghadam
هیوا
رستگار مقدم
hivarmm@gmail.com
10031947532846006987
10031947532846006987
No
Ph.D. Candidate of Accounting, Allame Tabatabai University, Tehran, Iran.(Hivarmm@gmail.com)
دانشجوی حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران،(hivarmm@gmail.com)