[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
هدف و چشم انداز نشریه ::
هیات تحریریه مجله::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
نمودار فرآیند داوری::
برای داوران::
داوران تخصصی مجله::
منشور اخلاقی مجله::
پایگاه های نمایه کننده::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پرسش های متداول::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
لینکهای مرتبط

پایگاه داده های تحقیقاتی مالی ایران

..
:: مقالات آماده انتشار(دوره 8شماره 16)- پاییز و زمستان1402 - ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه بین اقلام تعهدی اختیاری و رتبه اعتباری با توجه به اثر تعدیل‌کنندگی خودشیفتگی مدیران
دکتر غلامحسین مهدوی 1، مریم نامجوی2
1- استاد حسابداری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. (نویسنده مسئول) ، ghmahdavi@rose.shirazu.ac.ir
2- کارشناس‌ارشد حسابداری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران، n.namjoo76@gmail.com
چکیده:   (341 مشاهده)
مدیران خودشیفته با ویژگی‌هایی چون میل به شهرت و قدرت‌طلبی برای حفظ منافع خود، انگیزه لازم در جهت اثربخشی بر رابطه بین اقلام تعهدی اختیاری و رتبه اعتباری و به تبع آن تغییرات رتبه اعتباری شرکت‌ها به رتبه مورد نظر خود را دارند. نمونه آماری پژوهش حاضر شامل 113 شرکت پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران و 17 شرکت پذیرفته‌شده در فرابورس ایران در بازه زمانی 1400-1390 است. داده‌های مطالعه با مراجعه به سایت کدال، سایت مرکز آمار ایران و نرم‌افزار ره‌آورد نوین گردآوری شد. فرضیه‌های پژوهش از طریق الگوهای رگرسیونی چند متغیره و رویکرد حداقل مربعات تعمیم‌یافته با استفاده از برنامه نرم‌افزاری EViews نسخه 12 آزمون شد. نتایج آزمون آماری فرضیه‌های پژوهش موید آن است که با افزایش اقلام تعهدی اختیاری رتبه اعتباری واحدهای اقتصادی افزایش می‌یابد. هم‌چنین، یافته‌های پژوهش حاکی از اثر تعدیل‌کنندگی خودشیفتگی مدیران با سه شاخص اندازه امضای مدیران، پاداش نقدی مدیران و عکس مدیران بر رابطه بین اقلام تعهدی اختیاری و رتبه اعتباری واحدهای اقتصادی است. به سخنی دیگر، خودشیفتگی مدیران بر اساس شاخص‌های یادشده سبب تقویت رابطه مثبت بین اقلام تعهدی اختیاری و رتبه اعتباری می‌شود. بر اساس این نتایج، به موسسه‌های رتبه‌بندی اعتباری پیشنهاد می‌شود که در فرایند رتبه‌بندی اعتباری واحدهای اقتصادی به عوامل خودشیفتگی مدیران و اقلام تعهدی اختیاری بیشتر توجه کنند.
 
واژه‌های کلیدی: اقلام تعهدی اختیاری، اندازه امضای مدیران، پاداش نقدی مدیران، رتبه اعتباری و عکس مدیران.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/7/27 | پذیرش: 1402/12/29
فهرست منابع
1. ابراهیمی، کاظم و سربازی‌آزاد، صادق. (1396)، تأثیر اطمینان بیش از حد مدیریت بر مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی، مدیریت دارایی و تأمین مالی، شماره3، صص 105-116.
2. اعتمادی، حسین و فرج‌زاده دهکردی، حسن. (1391)، تأثیر مدیریت سود و ساختار سرمایه بر محافظه‌کاری سود، تحقیقات حسابداری و حسابرسی، شماره 13، صص 112-127.
3. بذرافشان، وجیهه؛ بذرافشان، آمنه؛ صالحی، مهدی. (1397)، بررسی تأثیر خودشیفتگی مدیران بر کیفیت گزارشگری مالی، بررسی‌های حسابداری و حسابرسی، شماره4، صص 457-478.
4. بزرگ‌اصل، موسی؛ بهشور، اسحاق؛ احمدی‌پاک، فرشته. (1400)، تأثیر خودشیفتگی مدیرعامل و مخاطره تقلب در گزارشگری مالی با تأکید بر نقش تعدیلگر حسابرسان و کمیته حسابرسی، دانش حسابداری، شماره 45، صص 139-155.
5. بشیری‌منش، نازنین؛ وقفی، حسام؛ شمس‌الدینی، کبری. (1401)، تأثیر خودشیفتگی مدیران بر عملکرد اجتماعی داخلی و خارجی با تاکید بر بیش اطمینانی، پژوهش‌های مالی و رفتاری در حسابداری، شماره1، صص 53-72.
6. بهارمقدم، مهدی و قائدی‌ها، حمیدرضا. (1394)، بررسی رابطه بین اقلام تعهدی اختیاری و تغییر حسابرس، دانش حسابداری، شماره 20، صص 121-105.
7. خواجوی، شکراله؛ دهقانی‌سعدی، علی‌اصغر؛ گرامی‌شیرازی، فرزاد. (1395)، تأثیر خودشیفتگی مدیران بر مدیریت سود و عملکرد مالی، پیشرفت‌های‌ حسابداری‌، شماره2، صص 123-149.
8. خواجوی، شکراله؛ غیوری‌مقدم، علی؛ حاجب، حمیدرضا. (1400)، بررسی تأثیر اعتبار تجاری بر چسبندگی هزینه‌ها، دانش حسابداری مالی، شماره 3، صص 129-145.
9. رحمانی، علی؛ پارسایی، منا؛ محمدی‌خانقاه، گلشن. (1402)، رتبه اعتباری و هزینه سرمایه، تحقیقات مالی، شماره 1، صص 110-126.
10. رضازاده، فرزانه؛ رضایی، فرزین؛ حمیدی، ناصر. (1399)، تأثیر خودکارآمدی، منبع کنترل و ویژگی‌های تاریک شخصیت بر گزارشگری مالی متقلبانه، دو فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، شماره 10، صص 131-167.
11. سلیمی، محمدجواد؛ حساس یگانه، یحیی؛ جوادی پور، علیرضا. (1399)، تأثیر ارزش‌گذاری بیش از اندازه شرکت‌ها بر رابطه بین دستیابی به سطوح عملکردی و اقلام تعهدی غیرمنتظره، پژوهش‌های تجربی حسابداری، شماره 37، صص 1-25.
12. غیور، امیرحسین و جیران‌آسیا، مجتبی. (1402)، ابقا مدیریتی و مدیریت سود شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه چشم‌انداز حسابداری و مدیریت، شماره 79، صص 173-185.
13. فتاحی، یاسین. (1402)، توانایی مدیریت و اعتبار تجاری: با تأکید بر نقش رتبه‌بندی اعتباری و
14. محدودیت مالی، پژوهش‌های کاربردی در گزارشگری مالی، شماره 1، صص 93-126.
15. فرخ، سعید و جهانشاد، آزیتا. (1402)، خودشیفتگی مدیران، انتخاب سبک‌های رهبری و تصمیم‌گیری در حسابداری، پژوهش‌های تجربی در حسابداری، شماره 49، صص 261-290.
16. محمدی خانقاه، گلشن؛ پیری، پرویز؛ منصورفر، غلامرضا. (1398)، مدیریت سود واقعی، کیفیت حاکمیت شرکتی و رتبه اعتباری، بررسی‌های حسابداری و حسابرسی، شماره 4، صص 595-614.
17. مشایخ، شهناز؛ بذرافشان، آمنه؛ عارف‌منش، زهره. (1397)، موسسات رتبه‌بندی اعتباری: نقش‌ها، مزایا، انتقادات و نحوه نظارت، دانش و پژوهش حسابداری، شماره 52، صص 6-27.
18. مشایخ، شهناز؛ حبیب‌زاده، ملیحه؛ حسن‌زاده کوچو، محمود. (1399)، تأثیر خودشیفتگی مدیران بر افشای اختیاری اطلاعات شرکت‌ها، بررسی‌های حسابداری و حسابرسی، شماره 4، صص 649-671.
19. مشایخ، شهناز و شاهرخی، سمانه. (1394)، نظام رتبه بندی اعتباری شرکتها در دنیا. حسابداری و منافع اجتماعی، شماره 1، صص 131-148.
20. منصورزارع، مینو؛ بنی‌مهد، بهمن؛ وکیلی ‌فرد، حمیدرضا؛ رهنمای رودپشتی، فریدون. (1399)، نقش خودشیفتگی در تمایل به مدیریت سود، پژوهش‌های تجربی حسابداری، شماره 38، صص 1-24.
21. مهدوی، غلامحسین و زارع حسین‌آبادی، علی. (1390)، بررسی ارتباط بین خطای سود پیش بینی شده و اقلام تعهدی کل شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران، بورس اوراق بهادار، شماره 16، صص 57-78.
22. نوبخت، یونس و آجار، ملک. (1399)، تأثیر مدیریت سود تعهدی و واقعی بر ارزش شرکت: پژوهشی در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران، تحقیقات مالی، شماره 4، صص 568-593.
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه علمی حسابداری ارزشی و رفتاری journal of Value & Behavioral  Accounting
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645