[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
هدف و چشم انداز نشریه ::
هیات تحریریه مجله::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
نمودار فرآیند داوری::
برای داوران::
داوران تخصصی مجله::
منشور اخلاقی مجله::
پایگاه های نمایه کننده::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پرسش های متداول::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
لینکهای مرتبط

پایگاه داده های تحقیقاتی مالی ایران

..
:: مقالات آماده انتشار(دوره 9شماره 18)- پاییز و زمستان1403 ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر باورها و وسعت تعاملات اجتماعی سرمایه‌گذاران بر تمایل به سرمایه‌گذاری آن‌ها با توجه به نقش تعدیل‌کنندگی سواد مالی
دکتر غزل صادقی یخدانی1 ، دکتر علی اژدری2 ، همایون اشکورجیری3
1- استادیار گروه اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه اردکان، اردکان، ایران (نویسنده مسئول)، ، gh.sadeghi@ardakan.ac.ir
2- استادیار گروه اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه اردکان، اردکان، ایران، A.Azhdari@ardakan.ac.ir
3- دانشجوی دکترای گروه اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی یزد، یزد، ایران، homayoon.eshkevagiry@gmail.com
چکیده:   (887 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر باورهای سرمایه‌گذاران و وسعت تعاملات اجتماعی آن‌ها بر تمایل به سرمایه‌گذاری در سهام، رمز ارز، طلا، ملک و بانک، با در نظر گرفتن نقش تعدیل‌کنندگی سواد مالی، انجام شده است. جامعه آماری این مطالعه کلیه سرمایه‌گذاران حقیقی فعال در این بازار بوده و داده‌های مورد نیاز در سال 1403 از طریق نمونه‌ای به حجم 400 نفر جمع‌آوری شده که در دسترس محقق بوده‌اند. روش جمع‌آوری داده‌های این پژوهش از طریق پرسشنامه استاندارد است. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی و به کمک نرم‌افزارهای اس پی اس اس و اسمارت پی ال اس انجام شده است.
یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که باورهای سرمایه‌گذاران نسبت به بازارهای مالی و شرایط اقتصادی (شامل انتظارات خوش‌بینانه یا بدبینانه، باور افراطی و باورهای برون‌یابانه) و وسعت تعاملات اجتماعی آن‌ها، به طور مثبت و معناداری بر تمایل به سرمایه‌گذاری‌شان اثرگذار است. با این حال، اثر تعدیل‌کنندگی سواد مالی بر این روابط تأیید نشد. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که این باورها، منجر به تمایلات متفاوتی در سرمایه‌گذاری آن‌ها می‌شود. علاوه بر این، وسعت تعاملات اجتماعی نیز به عنوان عاملی محرک، تمایل سرمایه‌گذاران به مشارکت بیشتر در فعالیت‌های سرمایه‌گذاری را تقویت می‌کند. این نتایج بر اهمیت در نظر گرفتن عوامل شناختی و اجتماعی در تحلیل رفتار سرمایه‌گذاران در بازار تأکید می‌کند و می‌تواند بینش‌های ارزشمندی را برای فعالان بازار فراهم آورد.
واژه‌های کلیدی: باورهای سرمایه‌گذاران، بازارهای مالی و شرایط اقتصاد، وسعت تعاملات اجتماعی سرمایه‌گذاران، تمایل به سرمایه‌گذاری، سواد مالی
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/10/23 | پذیرش: 1404/2/22
فهرست منابع
1. ابراهیمی سروعلیا، محمدحسن؛ امیری، میثم؛ معراجی، محمدرضا. (1398)، بررسی نقش منابع اطلاعاتی بر رابطه میان ویژگی‌های شخصیتی و رفتار معاملاتی سرمایه‌گذاران حقیقی در بورس اوراق بهادار تهران، مجله راهبرد مدیریت مالی، شماره 31، صص 51-82.
2. اسکندرلی، طاهر. (1398)، بررسی تأثیر اقلام تعهدی بر ناهمگونی باورهای سرمایه‌گذاران و تأثیر تعامل آن‌ها بر بازده سهام، فصلنامه علمی پژوهشی دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، شماره 29، صص 149- 159.
3. آقاجانی، وحدت؛ پاک‌‌مرام، عسگر؛ عبدی، رسول؛ نریمانی، محمد. (1399)، رابطه تیپ‌های رفتاری و تصمیمات سرمایه‌گذاری با میانجی‌گری خودکارآمدی، فصلنامه پژوهش‌های نوین روانشناختی، شماره 60، صص 115-130.
4. باری، سمانه؛ فروغی، داریوش؛ معرفی محمدی، عبدالحمید. (1398)، اولویت‌بندی باورهای سرمایه‌گذاران و عوامل اثرگذار بر آن باورها در بازار سرمایه ایران با استفاده از روش‌های تصمیم‌گیری چندمعیاره، نشریه چشم انداز مدیریت مالی، شماره 28، صص 9- 38.
5. جابری، هانیه؛ دلاوری سید جواد؛ محمدی، سامان. (1402)، ادراک ریسک، سوگیری‌های رفتاری و تصمیم‌های سرمایه‌گذاری، پژوهش‌های مالی و رفتاری در حسابداری، شماره 4، صص 106-124.
6. داوری ایردموسی، سمیه؛ نجفی، محسن؛ مؤمنی، ماندان. (1401)، مدل‌سازی رفتار گله‌ای و تصمیمات سرمایه‌گذاران با نقش متغیر میانجی احساسات سرمایه‌گذار، فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، شماره 84، صص 802-822.
7. درخشنده، سیدهادی؛ علی احمدی، سعید. (1396)، ارزیابی نقش باورهای سرمایه‌‌گذاران بر جهت‌گیری قیمت و حجم معاملات در بازار سرمایه، فصلنامه علمی پژوهشی دانش مالی تحلیل اوراق بهادار، شماره 33، صص 51- 63.
8. دیانتی دیلمی، زهرا؛ حنیفه‌زاده، محمد. (1393)، بررسی سطح سواد مالی خانواده‌های تهرانی و عوامل مرتبط با آن، فصلنامه علمی پژوهشی دانش مالی تحلیل اوراق بهادار، شماره 26، صص 115-139.
9. رجبی، اردلان؛ محمدی ملقرنی، عطاالله؛ حمیدیان، محسن. (1403)، بررسی تأثیر عوامل مالی- رفتاری بر تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران از منظر مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه علمی- پژوهشی دانش سرمایه‌گذاری، شماره 52، صص 785-810.
10. رضازاده، آرش؛ داوری، علی. (1393)، مدل‌سازی معادلات ساختاری با نرم‌افزار PLS، تهران، سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
11. زینی‌وند، محمد؛ جنانی، محمد حسن، همت‌فر، محمود، ستایش، محمد رضا. (1402)، سوگیری‌های رفتاری و تصمیمات سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی تحت شرایط عدم اطمینان در بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه علمی پژوهشی دانش سرمایه‌گذاری، شماره 45، صص 232-203.
12. صمدی، عباس؛ سهرابی، روح‌الله؛ خزائی، محمد معین. (1391)، شناسایی سوگیری‌های رفتاری تأثیرگذار بر تصمیم‌گیری سهامداران فردی در خرید و فروش سهام در تالار بورس منطقه‌ای همدان، فصلنامه مدیریت، شماره 28، 85-100.
13. فرج‌زاده دهکردی، حسن؛ فغفور مغربی، یگانه. (1401)، تبیین عوامل تأثیرگذار بر کیفیت قضاوت و تصمیم‌گیری در خصوص سرمایه‌گذاری با اتکا بر دیدگاه‌های روان‌شناسی شناختی، دوفصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، شماره 13، صص 399-429.
14. فولادی، آزاده؛ طوطیان اصفهانی، صدیقه؛ اسلامی مفیدآبادی، حسین. (1400)، تأثیر ویژگی‌های مالی رفتاری بر تصمیم‌‌های سرمایه‌گذاری با تأکید بر نقش میانجی‌ ویژگی‌های فردی و عمومی سرمایه‌گذاران در بورس اوراق بهادار تهران، مجله پژوهش‌های مالی و رفتاری در حسابداری، شماره 3، صص 89-114.
15. کامیابی، یحیی؛ محسنی ملکی، بهرام. (1403)، تفاوت‌های شخصیتی و تصمیمات سرمایه‌گذاری- نقش میانجی باورها و اعتقادات، ترجیحات ریسک و تعاملات اجتماعی، پژوهشنامه مدیریت اجرایی، شماره 32، 27- 58.
16. مدنی، مهدی؛ نبی‌زاده، احمد. (1403)، بررسی تأثیر سواد مالی بر قصد سرمایه‌گذاری در بازار سهام با در نظر گرفتن گرایش و کنترل‌های رفتاری سرمایه‌گذاران و تأکید بر هنجارهای اخلاقی و ذهنی، فصلنامه راهبرد مدیریت مالی، شماره 45، صص 113-132.
17. مرفوع، محمد؛ عدل‌زاده، مرتضی. (1393)، عدم اطمینان اطلاعاتی و واکنش کمتر از حد سرمایه‌گذاران، مجله پژوهش‌های تجربی حسابداری، شماره 13، صص 169-189.
18. هومن، حیدر علی.(1397)، مدل‌ یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم‌ افزار لیزرل، انتشارات سمت. تهران. ایران
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه علمی حسابداری ارزشی و رفتاری journal of Value & Behavioral  Accounting
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4704