[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 1، شماره 2 - ( 12-1395 ) ::
جلد 1 شماره 2 صفحات 17-40 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه باورهای دینی مدیران با رفتار مدیریت سود
دکتر سحر سپاسی 1، حسن حسنی2
1- استادیار دانشگاه تربیت مدرس ، sepasi@modares.ac.ir‏
2- کارشناس ارشد حسابداری دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (825 مشاهده)

     رفتار غیر اخلاقی مدیریت سود می‌تواند عامل شکست اخلاقی در شرکت‌ها باشد. از این رو، پژوهش حاضر بر آن شد تا رابطه سطح دینداری مدیران با رفتار مدیریت سود را مورد بررسی قرار دهد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داد‌هها، از نوع تحقیقات توصیفی از نوع همبستگی  است. جامعه آماری پژوهش حاضر را 165مدیر مالی شرکت‌های پذیرفته ‌شده در بورس اوراق بهادار تهران تشکیل می‌دهند که طریق نمونه گیری حذفی انتخاب شدند که در نهایت 110 نفر از آنها به پرسشنامه ارسالی پاسخ داده اند و در طی سال‌‌های 1388 لغایت 1394 آزمون شده است. داده‌های مورد نیاز با استفاده صورت‌های مالی شرکت‌ها و پرسشنامه جمع‌آوری و در تجزیه و تحلیل آنها از روش رگرسیون خطی چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان‌دهنده این است بین سطح دینداری مدیران و مدیریت سود اقلام تعهدی رابطه منفی و معنادار وجود دارد. در مقابل، بین سطح دینداری مدیران و مدیریت سود واقعی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. نتایج بیانگر این است که مدیرانی با سطح دینداری بالاتر توجه ویژه‌ای به مدیریت سود واقعی نسبت به دستکاری اقلام تعهدی نشان می‌دهند. به عبارت دیگر، هنجارهای اجتماعی دینی مکانیزمی برای کاهش تضاد نمایندگی بوجود می‌آورد و همچنین زمانی که نظارت بیرونی بر روی شرکت‌ها کم است، به عنوان مکانیزمی برای نظارت بر رفتار گزارشگری شرکت‌ها عمل می‌کند. از اینرو می‌توان بیان نمود که سطح باور دینی مدیران یکی از راه‌هایی است که می‌تواند برای شرکت ارزش آفرینی کند. همچنین، نتایج پژوهش نشان دهنده این است که اعتقادات دینی و سطح دینداری مدیران نقش مهمی در تصمیم گیری آن‌ها دارد

واژه‌های کلیدی: اخلاق، مدیریت واقعی سود، مدیریت حسابداری سود، اقلام تعهدی، دینداری.
متن کامل [PDF 376 kb]   (1018 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۱۲/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۲۹
فهرست منابع
1. ابزاری، مهدی و یزدانشناس، مهدی. (1386)، مسئولیت اجتماعی و اخلاق کار در مدیریت کیفیت نوین، فرهنگ مدیریت، سال 5، شماره 15، صص 5-42.
2. اعتمادی، حسین؛ خلیل پور، مهدی؛ تقی پوریان، یوسف. (1391)، تاثیر اخلاق حرفه‌ای حسابداران بر قابلیت اتکا صورت‌های مالی، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال 7، شماره 3، صص 1-8.
3. اعتمادی، حسین و دیانتی دیلمی، زهرا. (1388)، تاثیر دیدگاه اخلاقی مدیران مالی بر کیفیت گزارشگری مالی شرکت‌ها، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال 4، شماره 1 و 2، صص 11-22.
4. اعتمادی، حسین؛ فرزانی، حجت اله؛ غلامی حسین آباد، رضا؛ ناظمی اردکانی، مهدی. (1389)، بررسی تاثیر ارزش‌های اخلاق شرکتی بر درک مدیریت سود، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال 5، شماره 3 و 4، صص 35-46.
5. بسطامی، محمود. (1389). مبارزه با فساد مالی و اقتصادی (3). سایت اینترنتی: http://www.rasekhoon.net
6. تقی زاده، هوشنگ و سلطانی فسقندیس، غلامرضا. (1389)، تاثیر اخلاق کب و کار بر مسئولیت اجتماعی بنگاه، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال 5، شماره 3 و 4، صص 94-104.
7. حشمت یغمایی، محمدتقی. (1380). دینداری نوجوانان و عوامل موثر بر آن. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
8. ریچلز، جیمز. (1389). فلسفه اخلاق. ترجمه آرش اخگری، تهران: انتشارات حکمت.
9. شجاعی‌زند، علیرضا. (1384)، مدلی برای سنجش دینداری در ایران، مجله جامعه شناسی ایران، دوره 6، شماره 1، صص 34-66.
10. کمیته فنی سازمان حسابرسی. آئین رفتار حرفه‌ای. چاپ ششم، انتشارات سازمان حسابرسی. 1385، صص 1-32.
11. معین الدین، محمود؛ نایب زاده، شهناز؛ یاوری، الهام؛ میرمحمدی صدرآبادی، محمد. (1394)، رابطه اخلاق با رفتار مدیریت سود و تاثیر ویژگی‌های جمعیت شناختی بر آن، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال 10، شماره 2، صص 119-131.
12. منظری توکلی، علیرضا؛ عراقی پور، نجمه. (1389)، بررسی رابطه بین دینداری و شادکامی در بین دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان سال 1388- 1389، فصلنامه روانشناسی تربیتی، سال 6، شماره 19، صص 19-45.
13. نمازی، محمد؛ بایزیدی، انور؛ جبارزاده کنگرلویی، سعید. (1390)، بررسی رابطه بین کیفیت حسابرسی و مدیریت سود شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه تحقیقات حسابداری و حسابرسی، شماره 9: صص 4-21.
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



DOI: 10.18869/acadpub.aapc.1.2.17


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

sepasi S, Hassani H. Relationship Managers’ Religiosity with Earnings Management Behavior. aapc. 2017; 1 (2) :17-40
URL: http://aapc.khu.ac.ir/article-1-141-fa.html
سپاسی سحر، حسنی حسن. رابطه باورهای دینی مدیران با رفتار مدیریت سود. فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری. 1395; 1 (2) :17-40

URL: http://aapc.khu.ac.ir/article-1-141-fa.html

دوره 1، شماره 2 - ( 12-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه دستاوردهای حسابداری ارزشی و رفتاری Valued and Behavioral Accountings Achievements
Persian site map - English site map - Created in 0.146 seconds with 826 queries by yektaweb 3501