[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 3 - ( 6-1396 ) ::
جلد 2 شماره 3 صفحات 185-214 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثر شدت نگرش مذهبی حسابداران بر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت
دکتر حمیدرضا وکیلی فرد *1، فاطمه حسین پور2
1- دانشیارحسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران (نویسنده مسئول) ، vakilifard.phd@gmail.com
2- دانشجوی کارشناسی ارشد گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
چکیده:   (77 مشاهده)
مسئولیت اجتماعی شرکتها شامل تعهدات متداوم اخلاقی از طرف آنها است که در محیط های اقتصادی رخ می دهد و کیفیت زندگی نیروی کار را بهبود می بخشد، همانطور که خدمات عمومی برای همه باید انجام گردد. از اینرو مسئولیت اجتماعی به عنوان یک فاکتور کلیدی در موفقیت و تداوم فعالیت بنگاه ها فرض میگردد. از طرف دیگر اعتقادهای مذهبی می تواند بر چگونگی پذیرش مسئولیت اجتماعی در شرکتها و افشای اطلاعاتی آن بر عموم جامعه تاثیر بگذارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی شدت نگرش مذهبی شاغلین حرفه حسابداری به مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتها انجام پذیرفته است.
    در این پژوهش تعداد 100 پرسشنامه در سال 1395 بین متخصصان حسابداری شهر تهران توزیع گردیده و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار لیزرل استفاده شده است. نتایج حاصل از تحلیل پرسشنامه های توزیع شده نشان می دهد که حسابداران با گرایش های مذهبی بیشتر، دیدگاه های متفاوتی نسبت به حسابداران با گرایش های مذهبی کمتر دارند، بعلاوه اینکه نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که حسابدارانی که مذهبی شناخته شدند (با توجه به شدت نگرش مذهبی) به مسئولیت پذیری اجتماعی در شرکت ها اهمیت بیشتری می دهند و در واقع تمایل بیشتری به رعایت اصول مسئولیت پذیری اجتماعی و رویه های آن در شرکت ها دارند.
واژه‌های کلیدی: مسئولیت پذیری اجتماعی، مذهب و نگرش مذهبی، موضوعات زیست محیطی، مشارکت در فعالیت اجتماعی، منابع انسانی، بهداشت و ایمنی
متن کامل [PDF 270 kb]   (45 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۴/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۶/۶/۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۶/۳۱
فهرست منابع
1. ابزری، مهدی و یزدان شناس، مهدی. (1386). مسؤولیت اجتماعی و اخلاق کار در مدیریت کیفیت نوین، فرهنگ مدیریت، سال پنجم، شماره پانزدهم، بهار و تابستان، صص5-42.
2. امیدوار، علیرضا. (1394). مسئولیت اجتماعی شرکتها، تکمیل کننده و جایگزین کننده سیاستگذاریها و وظایف دولت، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران، دانشکده حقوق و علوم سیاسی.
3. امیدوار، علیرضا. (1395). ترویج مسئولیت اجتماعی شرکتها، تکمیل کننده و جایگزین سیاست ها و وظایف دولت(سیاستگذاری حکومت در ترویج مسئولیت اجتماعی شرکت ها)، پژوهشنامه مسئولیت اجتماعی سازمان ها(1)، گروه پژوهش های فرهنگی و اجتماعی، مجمع تشخیص مصلحت نظام.
4. بصیری، فاطمه.(1392). تاثیر سودآوری در تامین مسولیت اجتماعی سازمان :بررسی دیدگاه کارکنان و مشتریان شرکت فولاد مبارکه، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان، دانشکده مدیریت.
5. حقیقتیان، منصور؛ هاشمیان فر، علی و گلمراد، مرادی. (1393). بررسی تاثیر نگرشهای دینی بر مسئولیت اجتماعی کارکنان: مورد مطالعه شرکت نفت کرمانشاه، دوفصلنامه جامعه شناسی اقتصادی و توسعه، شماره دوم، پائیز و زمستان، صص 79-114.
6. دیانتی دیلمی، زهرا؛ منطقی، خسرو و مشهدی، سیده پریسا. (1395). بررسی ضرورت حسابداری اسلامی: از دیدگاه خبرگان دانشگاهی، دوفصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، سال اول، شماره اول، صص1-24
7. سپاسی، سحر و حسنی، حسن. (1395). رابطه باورهای دینی مدیران با رفتار مدیریت سود، دوفصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، سال اول، شماره دوم، صص40-
8. شیرکوند، شهرام. اهمیت همدلی و مسئولیت اجتماعی در سازمان‌ها. ]10بهمن1394[. [http://www.zanjannews.com].(اسفند ماه1395)
9. عباس زاده، میرمحمد سید. (1393) مقدمه ای برمدل یابی معادلات ساختاری به روش PLS و کاربرد آن در علوم رفتاری- انتشارات دانشگاه ارومیه.
10. كلانتري، خليل. ( 1388 ). مدل سازي معادلات ساختاري در تحقيقات اجتماعي -اقتصادي؛ تهران: انتشارات فرهنگ صبا.
11. محمدی، جواد و فخاری، حسین. (1395). تاثیر خود کنترلی و تعهدات دینی مدیران مالی بر کیفیت افشای اطلاعات، دوفصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، سال اول، شماره دوم، صص41-63
12. مجتهدزاده، ویدا و طبقیان، فرناز. (1390). مسئولیت اجتماعی شرکتها در کاهش فقر: شاخص های عملکرد اجتماعی و نقش انگیزه در بکارگیری آنها، فصلنامه بورس اوراق بهادار،شماره چهاردهم، سال چهارم،صص221-236
13. مشبکی، اصغر و خلیلی شجاعی، وهاب. (1389). بررسي رابطه فرهنگ سازماني و مسئوليت اجتماعي سازمان ها: مطالعه موردی در وزارت نیرو، جامعه شناسي كاربردي، سال بيست و يكم، شماره پياپي 40، شماره چهارم، زمستان، صص 37-52.
14. موسوی، زهرا، موسوی، رفیع و حسین، حیدری. (1393). بررسی میزان پایبندی به مناسک دینی و رفتارهای دینی و عوامل موثر بر آن، مجله تخصصی جامعه شناسی جوانان، سال اول، شماره اول، صص 149-173.
15. هومن، حيدرعلي. (1387). مدل يابي معادلات ساختاري با استفاده از نرم افزار ليزرل. انتشارات سمت.
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vakilifard H, hoseinpour F. Examaining the Effect of accountants’ Religious Attitude on Corporate Social Responsibility. aapc. 2017; 2 (3) :185-214
URL: http://aapc.khu.ac.ir/article-1-267-fa.html
وکیلی فرد حمیدرضا، حسین پور فاطمه. بررسی اثر شدت نگرش مذهبی حسابداران بر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت. فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری. 1396; 2 (3) :185-214

URL: http://aapc.khu.ac.ir/article-1-267-fa.html

دوره 2، شماره 3 - ( 6-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه دستاوردهای حسابداری ارزشی و رفتاری Valued and Behavioral Accountings Achievements
Persian site map - English site map - Created in 0.138 seconds with 825 queries by yektaweb 3470