:: دوره 8، شماره 15 - ( دوره 8شماره 15- بهارو تابستان1402 - 1402 ) ::
جلد 8 شماره 15 صفحات 144-121 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه میان فریبکاری و منفعت طلبی در میان حسابرسان: شواهدی از حسابرسان شاغل در بخش دولتی و خصوصی
دنیا ملکی1 ، دکتر هاشم نیکومرام 2
1- دانشجوی دکتری حسابداری، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران donya.maleki@srbiau.ac.ir
2- استاد واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران ( نویسنده مسئول) ، h-nikoumaram@srian.ac.ir
چکیده:   (986 مشاهده)
  با توجه به اهمیت و جایگاه رعایت اخلاق در حرفه حسابرسی در راستای حفظ منافع عموم، هدف این مقاله مطالعه رابطه میان فریبکاری سازمانی  و منفعت طلبی در حرفه حسابرسی است.  روش پژوهش از لحاظ هدف،کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی، محسوب می گردد. جامعه آماری مورد بررسی،  شامل کلیه حسابرسان شاغل در سازمان حسابرسی و موسسات خصوصی عضو جامعه حسابداران رسمی بوده که تعداد229 نفر از اعضا جامعه به عنوان نمونه آماری، با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شده اند. ابزار پژوهش پرسشنامه می باشد برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار Spss  استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد فارغ از جنسیت، سطح تحصیلات و رتبه شغلی، در سطح 95 درصد، رابطه ای مستقیم و معنی داری میان فریبکاری  و منفعت طلبی وجود دارد. به عبارت دیگر، با افزایش سطح فریبکاری در حسابرسان، منفعت طلبی در آن ها افزایش می یابد. هم چنین شواهد این پژوهش نشان می دهد که اشتغال حسابرس در موسسات خصوصی حسابرسی ارتباط مستقیمی با منفعت طلبی ایشان دارد. به بیان دیگر ، به دلیل وجود رقابت در بازار خصوصی حسابرسی، حسابرسان شاغل در بخش خصوصی بیشتر از حسابرسان شاغل در بخش دولتی روحیه فریبکارانه دارند و دنبال منافع فردی خود هستند. یافته های این تحقیق می تواند اطلاعات سودمندی را در اختیار سیاست گذاران حرفه حسابرسی در دو بخش دولتی و خصوصی به منظور برنامه ریزی های لازم در حوزه اخلاق حرفه ای قرار دهد.
واژه‌های کلیدی: فریبکاری، منفعت طلبی، حسابرسان و حرفه حسابرسی.
متن کامل [PDF 223 kb]   (123 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/11/24 | پذیرش: 1402/2/31 | انتشار: 1402/6/31
فهرست منابع
1. انواری، محمدرضا. (1397)، عوامل ساختاری شکل گیری تظاهر در ایران، فصلنامه اسلام و مطالعات اجتماعی، سال پنجم شماره چهارم، صص 118-145.
2. بنی مهد، بهمن؛ مراد زاده فرد، مهدی؛ اردکانی، معصومه.(1392)، فرصت طلبی و ارزش های فرهنگی حسابداری، مدیریت فرهنگی،دوره 7، شماره ،20 صص 71-83.
3. حیدر، مجتبی؛ رهنمای رودپشتی، فریدون؛ نیکومرام هاشم؛ بنی مهد، بهمن. ( 1397)، جنسیت حسابرس و سبک های کارکردی تفکر: آزمون نظریه خود حکومتی ذهن، دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، شماره ،25 صص 1-9.
4. رویایی، رمضانعلی؛ محمدی، مهدی.(1399) اخلاق و حرفه گرایی در حسابداری. کتابخانه فرهنگ.34-40.
5. سلیمانی، مجید، فاضل، رضا، صبوری خسروشاهی، حبیب.(1396). مدل جامعه شناختی فریب پنهانی در بازار ایران(مطالعه موردی شهر قم. جامعه شناسی نهادهای اجتماعی،دوره4. شماره10.161-189.
6. شجاع، نفیسه؛ بنی مهد، بهمن؛کیلی فرد، حمید رضا. (1397)، بررسی دیدگاه حسابرسان درباره فعالیت‌های بازاریابی، فصلنامه پژوهش های حسابداری و حسابرسی، دوره ،10 شماره 38، صص 31-46.
7. فرقاندوست حقیقی، کامبیز؛ بنی مهد، بهمن؛ ولی لر، حیدر. (1393) بررسی تطبیقی ماکیاولیسم میان حسابداری- حسابرسی- پزشکان و مهندسان. پزوهش های حسابداری مالی و حسابرسی. سال6.شماره23.ص41-53.
8. مران جوری، مهران؛ وکیلی فرد، حمیدرضا؛ پورزمانی، زهرا؛ رئیس زاده، سید محمدرضا.(1396). تمایل به رفتار فریبنده و نگرش حسابرسان نسبت به رویه های غیر اخلاقی بازاریابی. فصلنامه اخلاق در عبوم و فناوری. سال12، شماره3.ص99-106.
9. مشهدی قره قیه؛ هادی، مراد زاده فرد، مهدی؛ فرقان دوست حقیقی، کامبیز؛ بنی مهد، بهمن. (1398)، ماکیاولیسم، پول پرستی، فرهنگ مشتری مداری و خرید اظهار نظر حسابرسی از سوی صاحبکار، دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، دوره8، شماره29، ص161-173.
10. مشیرزاده، حمیرا. (1374)، ساختار استبدادی حکومت پادشاهی و عدم رشد بورژوازی در ایران، مجله راهبرد، شماره 6، صص 29 – 64.
11. مومنی، منصور و فعال قیومی، علی.(1394). تحلیل آماری با استفاده از SPSS. چاپ11. نشروزیری.



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 15 - ( دوره 8شماره 15- بهارو تابستان1402 - 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها