1- دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران rnazaryan@iauk.ac.ir 2- استادیار، گروه حسابداری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران (نویسنده مسئول) ، taftiyan@iauyazd.ac.ir 3- استادیار، گروه حسابداری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران heyrani@iauyazd.ac.ir
چکیده: (3279 مشاهده)
افشاء اطلاعات زیست محیطی توسط شرکت ها روشی برای انتقال اطلاعات مربوط به عملکرد زیست محیطی و آثار آن بر ذینفعان به شمار می آید که شناسایی محرک ها و عوامل مؤثر بر آن به دلیل نقش مهم این نوع گزارشگری در تصمیم گیری های صحیح و آگاهانه، امری مهم تلقی می شود. بنابراین با توجه به اهمیت گزارشگری زیست محیطی و لزوم یکپارچهسازی یافتههای پژوهشهایی که به عوامل مؤثر بر این نوع گزارشگری پرداختهاند و بهمنظور تحلیل نظاممند این عوامل و محرک ها، از رویکرد کیفی فراترکیب که شامل هفت مرحله سندلوسکی و بارسو می باشد، استفاده شده است. لذا هدف پژوهش حاضر شناسایی محرک های گزارشگری زیست محیطی جهت تقویت و بهبود این نوع گزارشگری، بهعنوان یکی از ابزارهای مهم پاسخگویی در برابر ذینفعان، است. به این منظور تعداد 39 مقاله مرتبط طی بازه زمانی 1380 تا 1400 خورشیدی برای منابع فارسی و 2000 تا 2020 میلادی برای منابع انگلیسی در بخش متاسنتز مورد بررسی قرار گرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی است. با استفاده از روش آنتروپی شانون، بر اساس رویکرد تحلیل محتوا به تعیین ضریب اثر عوامل شناساییشده، پرداخته شد. یافتهها حاکی از آن است که محرک های گزارشگری زیست محیطی در 8 مقوله و 69 مؤلفه طبقه بندی می شود. در بین مؤلفه های شناسایی شده، مواردیماننداندازه شرکت، استانداردها، قوانین و مقررات همچنین نگرانی های جامعه و فشارهای رقابتی نسبت به سایر مؤلفه ها از اهمیت بیشتری برخوردارند. این پژوهش با بررسی جامع عوامل مؤثر بر گزارشگری زیست محیطی چشم انداز جدیدی در بررسی محرک های گزارشگری زیست محیطی در اختیار استفاده کنندگان نتایج پژوهش قرار می دهد و آگاهی ذینفعان را در شناسایی محرک ها و عوامل مؤثر بر این نوع گزارشگری بهبود می بخشد.