[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
هدف و چشم انداز نشریه ::
هیات تحریریه مجله::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
نمودار فرآیند داوری::
برای داوران::
داوران تخصصی مجله::
منشور اخلاقی مجله::
پایگاه های نمایه کننده::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پرسش های متداول::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
لینکهای مرتبط

پایگاه داده های تحقیقاتی مالی ایران

..
:: دوره 7، شماره 14 - ( 12-1401 ) ::
جلد 7 شماره 14 صفحات 117-79 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی کاربرد تئوری‌های انتشار نوآوری و رفتار برنامه‌ریزی‌شده در فرایند پذیرش گزارشگری یکپارچه توسط مدیران دانشگاه‌های ایران
فاطمه حامدی1 ، دکتر مهناز ملانظری 2، دکتر مهرانگیز شعاع کاظمی3 ، دکتر علی رحمانی4
1- دانشجوی مقطع دکتری، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی پردیس خودگردان،حسابداری، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. Hamedi6163@gmail.com
2- دانشیار / دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی،حسابداری، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران (نویسنده مسئول) ، molanazari@alzahra.ac.ir
3- دانشیار دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، مطالعات، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. m.shkazemi@alzahra.ac.ir
4- استاد دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، حسابداری، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. rahmani@alzahra.ac.ir
چکیده:   (1933 مشاهده)
هدف این پژوهش برقراری ارتباط مفهومی بین گزارشگری یکپارچه و ویژگی‌های یک نوآوری و بررسی امکان استفاده از تئوری‌های اشاعه نوآوری و رفتاربرنامه‌ ریزی‌شده برای پاسخ به این سؤال است که چگونه می‌توان تأثیر مطلوبی بر ادراکات‌، نگرش‌ها و نیت‌های رفتاری مدیران دانشگاه‌ ها گذاشته و فرایند پذیرش گزارشگری یکپارچه را تسهیل نمود. در این پژوهش با استفاده از شیوه دلفی ساده و در دو مرحله در سال 1402، به ترتیب نظرات 36 نفر از خبرگان (14پژوهشگر، 15 مدیر و معاونین اداری و مالی دانشگاه‌های دولتی و 7 نفر نیز جزء سایر صاحب‌نظران) در دورهای اول و دوم مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. یافته‌ها نشان می‌دهد که خبرگان شرکت‌کننده، در خصوص مطابقت نظری گزارشگری یکپارچه با ویژگی‌های منتخب نوآوری شامل جدید بودن، ایجاد تغییر، بهبود قابل‌توجه، شاخصی از موفق بودن، داشتن ارزش تجاری و سودمندی؛ اتفاق‌نظر دارند. بر این اساس یک مدل پیشنهادی جهت نشان دادن عوامل مؤثر بر پذیرش گزارشگری یکپارچه در دانشگاه‌های ایران با استفاده از تلفیق دو نظریه اشاعه نوآوری راجرز و رفتار برنامه‌ریزی‌شده آجزن مورد نظرسنجی واقع شده و به تأیید خبرگان رسیده است. بنابراین، از طریق عوامل مؤثر بر پذیرش گزارشگری یکپارچه در دانشگاه‌ها که شامل دانش، متقاعدسازی، تصمیم‌گیری، اجرا و تأیید است و همچنین ویژگی‌های درک شده از نوآوری (شامل مزیت نسبی، سازگاری، پیچیدگی، آزمایش‌پذیری و قابلیت مشاهده)، که در مرحله متقاعدسازی مؤثر هستند می‌توان بر ادراکات و نگرش‌ها و نیت‌های مدیران در خصوص پذیرش گزارشگری یکپارچه تأثیر گذاشت. در مدل تلفیقی پیشنهادی، طی مرحله متقاعدسازی، نگرش افراد شکل گرفته و این نگرش همراه با هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری درک شده، در مرحله تصمیم‌گیری منجر به پدید آمدن تمایل و قصد در افراد شده و درنهایت در مرحله اجرا، رفتار فرد تحقق می‌یابد. این یافته‌ها می‌تواند برای مدیران آموزش عالی سودمند باشد و به آنان کمک نماید درحالی‌که هم‌زمان درگیر اجرای مؤلفه‌های فنی گزارشگری یکپارچه می‌شوند، برای متقاعد کردن نیروی انسانی خود نسبت به‌فوریت نیاز به مجموعه‌ای از ارزش‌ها، باورها و رفتارهای جدید، نیز تلاش نمایند.
 
واژه‌های کلیدی: گزارشگری یکپارچه، تئوری‌های انتشار نوآوری، رفتار برنامه‌ریزی‌شده، دانشگاه
متن کامل [PDF 843 kb]   (643 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/4/13 | پذیرش: 1402/5/26 | انتشار: 1401/12/29
فهرست منابع
1. احتشام مهر،حسین؛ کامیابی، یحیی؛ خلیل پور،مهدی. (1401)، شناسایی عوامل موثر بر گزارشگری یکپارچه در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت،شماره11،صص 177-195.
2. اسماعیلی کیا، غریبه؛ اسمعیلی، یونس؛ اوشنی، محمد. (1399)، بررسی روش‌های تأمین مالی دانشگاه‌های دولتی با رویکرد اقتصاد مقاومتی با استفاده از روش(ANP) مطالعه موردی: دانشگاه‌های دولتی غرب کشور، حسابداری دولتی،شماره 7، صص113-128.
3. امینی، علیرضا؛ علی محمدلو ، مسلم ؛ جعفری، عباس. (1399)، ارائه مدل تلفیقی رهبری اثرگذار در پذیرش فناوری، فرایند مدیریت توسعه، شماره 32، صص153-188.
4. ایران‌دوست، منصور و فیضی، کامران. (1392)، دلفی: روشی برای تحقیق، تصمیم‌گیری و آینده‌پژوهی. سازمان مدیریت صنعتی. 148.
5. حیدری، رسول؛ خواجوی، شکراله؛ تهرانی، رضا. (1398)، نظریه رفتار برنامه‌ریزی شده و مدل ارائه گزارشگری پایندگی توسط مدیران. حسابداری مالی، شماره 42،صص۲۴-۵۱.
6. ساریخانی، مهدی؛ ایزدی نیا، ناصر؛ دائی کریم زاده، سعید. (1398)، بررسی قصد گزارشگری تقلب با استفاده از تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده و نقش تعدیل‌گری شدت اخلاقی، دانش حسابداری مالی، شماره 6، صص 75-105.
7. ستایش، محمدحسین و مهتری، زینب. (1400)، تعیین اجزا و مولفه‌های گزارشگری یکپارچه با تاکید بر رویکرد تحلیل عاملی تاییدی، پژوهشهای کاربردی در گزارشگری مالی، شماره 10،صص151-171.
8. فخاری، حسین؛ ملکیان، اسفندیار؛ جفایی رهنی، منیر. (1396)، تبیین و رتبه بندی مولفه ها وشاخص های گزارشگری زیست محیطی، اجتماعی و راهبری شرکتی به روش تحلیل سلسله مراتبی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار، دوفصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری،شماره 2،صص۱۵۳-۱۸۷.
9. کیخا، احمد و توفیقی، جعفر. (1400)، تاکسونومی ذی‌نفعان و نقش آن‌ها در حکمرانی دانشگاه، مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، شماره 11،صص300-325.
10. گرامی‌راد، فاطمه؛ ملانظری، مهناز؛ رهمانی، علی؛ همایون،سعید. (1402)، شناسایی شاخص‎های گزارشگری یکپارچه در دانشگاه‎ها، مجله بررسیهای حسابداری و حسابرسی، شماره 31، صص 1-27.
11. مظفری، گشتاسب.(1390)، طراحی و اعتباریابی الگوی پاسخگویی دانشگاه در مقابل ذینفعان. رساله جهت اخذ درجه دکتری، رشته مدیریت آموزش عالی،دانشگاه شهید بهشتی.
12. مهرانی، ساسان و عبدزاده کنفی، محمد. (1398)، ارائه مدل اشاعه نوآوری های حسابداری در بخش عمومی، حسابداری دولتی، شماره 5، صص9-24.
13. یدالهی ده چشمه، آرش؛ رجائی پور، سعید؛ سیادت، سیدعلی. (1400)، واکاوی نقش دانشگاه نسل چهارم (دانشگاه اجتماعی) در توسعه منطقه ای، توسعه محلی روستایی - شهری (توسعه روستایی)، شماره 13،صص 1-35.
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hamedi F, Molanazari M, ShoaaKazemi M, Rahmani A. Investigating the application of theories of innovation diffusion and planned behavior in The adoption process of integrated reporting by University administrators in Iran. aapc 2023; 7 (14) :79-117
URL: http://aapc.khu.ac.ir/article-1-1171-fa.html

حامدی فاطمه، ملانظری مهناز، شعاع کاظمی مهرانگیز، رحمانی علی. بررسی کاربرد تئوری‌های انتشار نوآوری و رفتار برنامه‌ریزی‌شده در فرایند پذیرش گزارشگری یکپارچه توسط مدیران دانشگاه‌های ایران. دو فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری. 1401; 7 (14) :79-117

URL: http://aapc.khu.ac.ir/article-1-1171-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 14 - ( 12-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه علمی حسابداری ارزشی و رفتاری journal of Value & Behavioral  Accounting
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4666