[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
هدف و چشم انداز نشریه ::
هیات تحریریه مجله::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
نمودار فرآیند داوری::
برای داوران::
داوران تخصصی مجله::
منشور اخلاقی مجله::
پایگاه های نمایه کننده::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پرسش های متداول::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
لینکهای مرتبط

پایگاه داده های تحقیقاتی مالی ایران

..
:: دوره 8، شماره 15 - ( دوره 8شماره 15- بهارو تابستان1402 - 1402 ) ::
جلد 8 شماره 15 صفحات 296-249 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین الگوی گزارشگری مسئولیت اجتماعی در ایران با استفاده از روش نظریه بنیاد
پروانه علی محمدی1 ، دکتر زهرا یوسفی‌امین 2، دکتر سیده عاطفه حسینی3
1- دانشجو دکتری، گروه حسابداری، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران(parvanealimohammadi@yahoo.com)
2- استادیار گروه حسابداری، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران (نویسنده مسئول) ، z.yousefi@gmail.com
3- استادیار گروه حسابداری، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران (hosseini-accounting58@yahoo.com)
چکیده:   (348 مشاهده)
هدف اصلی پژوهش حاضر، تبیین الگوی گزارشگری مسئولیت اجتماعی در ایران می‌‌باشد. این پژوهش از نوع اکتشافی با رویکردکیفی و با روش نظریه پردازی داده ‌بنیاد است که با  انجام مصاحبه با افراد خبره در حوزه گزارشگری مالی و اجتماعی و حفظ محیط‌ زیست در سال 1401 و 1402 به روش نمونه‌گیری هدفمند، به اشباع رسیده است. نتایج حاصل از پژوهش منجر به تبیین الگوی گزارشگری مسئولیت اجتماعی شامل شرایط علی، راهبردها و پیامدهای ناشی از  ایجادگزارشگری مزبور گردیده است. مطابق یافته‌های پژوهش، شرایط علی شامل الزامات و مشوق‌های محیطی، شرایط اجتماعی، ویژگی‌های فرهنگی مذهبی و اقتصادی و سیاسی کشور و ویژگی‌های بین‌المللی است. همچنین یافته‌های پژوهشگر نشان می دهدکه برای تحقق هدف مزبور، راهبردهایی مانند توجه دولت و سازمان بورس، ایجاد بستر فرهنگی لازم در هیأت‌ مدیره، تهیه چارچوب گزارشگری مربوطه، استقرار کمیته مسئولیت اجتماعی در شرکت‌ها، ایجاد زیرساخت‌های اجرایی لازم در جامعه ضروری است. پیامدهای ایجاد گزارشگری مسئولیت اجتماعی شامل افزایش اعتماد اجتماعی، بهبود شرایط کسب و کار، ارتقا برند، حفظ محیط زیست و مدیریت بحران های آتی می باشد.  باتوجه به الزامی شدن گزارشگری مسئولیت اجتماعی برای شرکت های بورسی، یافته‌های این پژوهش می‌تواند به بسترسازی مناسب گزارشگری مسئولیت اجتماعی در ایران کمک نماید.

واژه‌های کلیدی: گزارشگری، مسئولیت اجتماعی، تئوری نظریه بنیاد.
متن کامل [PDF 7487 kb]   (118 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/5/30 | پذیرش: 1402/6/31 | انتشار: 1402/6/31
فهرست منابع
1. جمشیدی‌نوید، بابک و حیدری‌نژاد، قدرت‌اله (1399). گزارشگری مسئولیت اجتماعی شرکت: چالش استانداردگذاری و خدمات اطمینان‌بخش. مطالعات حسابداری و حسابرسی، 9(34)، صص. 83-98.
2. حساس‌یگانه، یحیی؛ سهرابی، حسینعلی و غواصی‌کناری، محمد (1399). ارتباط گزارشگری مسئولیت اجتماعی با ارزش شرکت. پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی، 12(45)، صص. 1-20.
3. خواجوی، شکراله و اعتمدی‌جوریابی، مصطفی (1394). مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و گزارشگری آن (مقاله مروری- تحلیلی). حسابداری سلامت، 4(2)، صص. 104-123.
4. دیانتی دیلمی، زهرا(1397). روش تحقیق کیفی و کمی در حسابداری. تهران: عدالت نوین صص143-127.
5. زارع زاده ،الهام؛ معین الدین،محمود و دهقان دهنوی،حسن(1402).واکاوی ابعاد مسئولیت اجتماعی شرکت ها بر اساس تحلیل محتوای کیفی و غربال سازی فازی.دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت،صص. 189-165.
6. زارعی، قاسم؛ رحیمی‌کلور، حسن و حق‌وردی‌زاده، ابوالفضل (1399). بحران ویروس کرونا و سو، مدیریت مسئولیت اجتماعی شرکت: تحلیل واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به اخبار منفی حول مسائل مسئولیت اجتماعی. فصلنامه علمی‌پژوهشی مدیریت کسب و کار بین‌المللی، 3(10)، صص. 33-52.
7. سپاسی،سحروحسن زاده،مرتضی(1391). تاثیر بعد اقتصادی مسئولیت اجتماعی شرکت روی پایداری سود،دوفصلنامه علمی حسابداری ارزشی رفتاری.1(1)، صص. 138-123.
8. سرلک ، نرگس ؛ زارع بهنمیری، محمدجواد ؛ رامشه ،منیژه ؛ میرزائی، بهاره(1402). رابطه گزارشگری مسئولیت اجتماعی و عملکرد شرکت، دوفصلنامه علمی حسابداری ارزشی رفتاری. دوره ۸، شماره ۱۵ صص. 151-175 .
9. عبدی، مصطفی؛ کردستانی، غلامرضا و رضازاده، جواد (1398). طراحی الگوی منسجم گزارشگری پایداری شرکت‌ها. نشریه پژوهش ‌های حسابداری مالی، 11(4)، صص. 23-44.
10. غلامی جمکرانی،رضا;صادقی،یاسر(1401).ایفای مسئولیت اجتماعی و نحوه گزارشگری آن در بانک های کشور.مطالعات اخلاق و رفتار در حسابداری و حسابرسی،1(4)، صص. 78-55.
11. قادرزاده، سیدکریم؛ ‌کردستانی، غلامرضا و حقیقت، حمید (1396). شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر سطح افشای مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها با رویکرد داده‌کاوی. پژوهش های کاربردی در گزارشگری مالی، 6(2)، صص. 7-46.
12. قاسمی‌حسین‌آبادی، فائزه (1394). مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و نحوه سنجش آن. همایش ملی دستاوردهای نوین در حسابداری و مدیریت، https://civilica.com/doc/461024
13. کاظم‌پور، مرتضی و رحیمیان، نظام‌الدین (1397). مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت‌ها: مفاهیم، ابعاد، نظریه‌ها و مروری بر مدل‌های آن. نشریه علمی حسابداری و منافع اجتماعی، 8(4)، صص. 143-165 .
14. کمیته گزارشگری پایداری سازمان حسابرسی (1401). استاندارد افشای پایداری 1 (الزامات کلی افشای مطالب مرتبط با پایداری). https://mohsen-ghasemi.com/ .
15. محمودی،رضا؛ طالب نیا،قدرت اله و شهدادی،خسرو (1402).فصلنامه اقتصاد مالی،دوره 17، صص. 207-221 .
16. مصطفایی، پرستو؛ حسینی، سیدعلی؛ حجازی، رضوان و بولو، قاسم (1401). تدوین چارچوب گزارشگری اجتماعی با تأکید بر ذینفعان اجتماعی. حسابداری مدیریت، 15(55)، صص. 1-22.
17. مهرانی، ساسان؛ کرمی، غلامرضا؛ سیدحسینی، سیدمصطفی و جهرومی، مهتاب (1397). نظریه حسابداری. جلد ۲. تهران: نگاه دانش.
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

AliMohammadi P, YousefiAmin Z, Hosseini S A. Explanation the Model of Social Responsibility Reporting in Iran Using the Grounded Theory Method. aapc 2023; 8 (15) :249-296
URL: http://aapc.khu.ac.ir/article-1-1184-fa.html

علی محمدی پروانه، یوسفی‌امین زهرا، حسینی سیده عاطفه. تبیین الگوی گزارشگری مسئولیت اجتماعی در ایران با استفاده از روش نظریه بنیاد. دو فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری. 1402; 8 (15) :249-296

URL: http://aapc.khu.ac.ir/article-1-1184-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 15 - ( دوره 8شماره 15- بهارو تابستان1402 - 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه علمی حسابداری ارزشی و رفتاری journal of Value & Behavioral  Accounting
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645