[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
هدف و چشم انداز نشریه ::
هیات تحریریه مجله::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
نمودار فرآیند داوری::
برای داوران::
داوران تخصصی مجله::
منشور اخلاقی مجله::
پایگاه های نمایه کننده::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پرسش های متداول::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
لینکهای مرتبط

پایگاه داده های تحقیقاتی مالی ایران

..
:: دوره 8، شماره 16 - ( دوره 8شماره 16- پاییز و زمستان 1402 ) ::
جلد 8 شماره 16 صفحات 44-1 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه الگوی سبزنمایی در گزارشگری شرکت‌ها با استفاده از رهیافت فراترکیب و آنتروپی شانون
دکتر سجاد نقدی 1، رقیه جدی2
1- استادیار گروه حسابداری، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. (نویسنده مسئول) ، S.nagdi@tabrizu.ac.ir
2- دانشجوی کارشناسی ارشدحسابداری، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. Rjeddii@yahoo.com
چکیده:   (1792 مشاهده)
   با توسعه گزارشگری زیست‌محیطی، نگرانی در مورد بروز رفتار سبزنمایی شرکت‌ها افزایش یافته است، لذا هدف پژوهش حاضر ارائه الگویی از پدیده سبزنمایی در گزارشگری شرکت‌ها است.پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ تحلیل داده‌ از نوع مطالعات فراترکیب است. بدین منظور با مراجعه به مقالات انگلیسی و فارسی منتشر شده در پایگاه‌های اطلاعاتی معتبر در تمامی عرصه‌های مکانی و در طی بازه زمانی 1381 تا آبان 1402 (2002 تا نوامبر 2023) از میان انبوه مقالات اولیه، 53 مقاله با روش پریزما شناسایی گردید، همچنین جهت رتبه‌بندی مفاهیم از آنتروپی شانون استفاده شده است. اعتبارسنجی خروجی روش فراترکیب نیز با استفاده از 11 نفر از خبرگان که با بهره‌برداری از روش نمونه‌گیری گلوله برفی انتخاب شده‌اند، انجام گرفته است. در پژوهش حاضر الگوی سبزنمایی با بهره‌برداری از روش فراترکیب هفت مرحله‌ای ساندلوسکی و باروسو ارائه شده است، این الگو شامل 5 مقوله اصلی (عوامل علی، عوامل زمینه‌ای، عوامل مداخله‌گر، راهکارهای پیشگیری و پیامدهای سبزنمایی)، 22 مفهوم و 124 کد است. نتایج همچنین نشانگر آن است که در هرکدام از مقوله‌های اصلی، به ترتیب انگیزه کسب مشروعیت، فقدان قوانین و مقررات مرتبط، وجود سهامداران نهادی، ارتقای سازوکارهای قانونی و رسوائی زیست‌محیطی بیشترین اهمیت را دارند. الگوی ارائه شده پژوهش حاضر می‌‌تواند برای مدیران و پژوهشگران علاقه‌مند در حوزه گزارشگری زیست‌محیطی، جهت کسب شناختی جامع از مفهوم سبزنمایی، ارزیابی ‌اهمیت و وزن هرکدام از عوامل مرتبط مفید باشد.
 
واژه‌های کلیدی: سبزشویی، گزارشگری شرکت‌ها، فراترکیب، آنتروپی شانون
متن کامل [PDF 2194 kb]   (306 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/9/13 | پذیرش: 1402/12/29 | انتشار: 1403/3/28
فهرست منابع
1. آذر، عادل. (1380)، بسط و توسعه آنتروپی شانون برای پردازش داده‌ها در تحلیل محتوی، فصلنامه علمی-پژوهشی علوم انسانی دانشگاه الزهرا، سال یازدهم، شماره 37-38، صص 1-18.
2. پسندیده فرد، فایزه؛ وادی زاده، کاظم؛ سپاسی، سحر. (1399)، شناسایی عوامل مؤثر بر گزارشگری مالی متقلبانه و نادرست با استفاده از روش فراترکیب، دوفصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، سال پنجم، شماره 9، صص 301-334.
3. جلالی، سید حسین؛ حسنقلی پور یاسوری، طهمورث؛ حیدری، علی؛ اعرابی، سیدمحمد. (1397)، مطالعه رابطه الگوی ساختاری اتحادهای استراتژیک با عملکرد اتحاد: رویکردی فراترکیب، فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال سیزدهم، شماره 52، صص 111-132.
4. جندقی، مهسا؛ نادری‌بنی، محمود؛ طباطبائی نسب، سیدمحمد؛ سبک رو، مهدی. (1401الف). تحلیل ساختار فکری مطالعات سبزنمایی و مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها براساس مقالات نمایه شده در وب آف ساینس. تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاهی، سال بیست و یکم، شماره 1، صص 73-86.
5. جندقی، مهسا؛ نادری‌بنی، محمود؛ طباطبائی نسب، سیدمحمد؛ سبک رو، مهدی. (1401ب). مرور نظام‌مند پیامدهای سبزنمایی با استفاده از رویکرد فراترکیب، سال بیست و یکم، شماره 51، صص 71-.100.
6. جهانگرد، اسفندیار. (1397)، محیط زیست و برنامه‌ های توسعه در ایران، فصلنامه اقتصاد محیط زیست و منابع طبیعی، سال دوم، شماره 2، صص 105-142.
7. دوستی ایرانی، مهناز, باصولی، مهدی و اسعدی، میرمحمد. (1402ب)، طراحی مدل مفهومی محرک‌های سبزنمایی در اقامتگاه‌های بوم‌گردی: مطالعه‌ای داده‌بنیاد در استان اصفهان، جغرافیا و برنامه‌ریزی محیطی، سال پانزدهم، شماره 2، صص 91-112.
8. دوستی ایرانی، مهناز؛ باصولی، مهدی؛ اسعدی، میر محمد. (1402الف)، عوامل تأثیرگذار بر سبزنمایی در اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان اصفهان، فصلنامه علوم محیطی، سال بیست و یکم، شماره 1، صص 87-1080.
9. دیانتی دیلمی، زهرا (1398)، روش تحقیق کمی و کیفی در حسابداری، تهران، انتشارات عدالت نوین.
10. موسوی، سید نجم الدین. (1402)، شناسایی و اولویت‎‌بندی پیشایندها و پسایندهای پدیده سبزنمایی: یک رویکرد آمیخته، کاوش‌های مدیریت بازرگانی، سال پانزدهم، شماره 31، صص 277-253.
11. نظریان، راحله؛ تفتیان، اکرم؛ حیرانی، فروغ. (1400)، واکاوی محرک‌های گزارشگری زیست‌محیطی: کاربست فراترکیب. دوفصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری. سال ششم، شماره 11، صص 341-382.
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

naghdi S, jeddi R. Presentation of Greenwashing Pattern in the Corporate Reporting: Meta-Synthesis and Shannon Entropy Method. aapc 2024; 8 (16) :1-44
URL: http://aapc.khu.ac.ir/article-1-1205-fa.html

نقدی سجاد، جدی رقیه. ارائه الگوی سبزنمایی در گزارشگری شرکت‌ها با استفاده از رهیافت فراترکیب و آنتروپی شانون. دو فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری. 1402; 8 (16) :1-44

URL: http://aapc.khu.ac.ir/article-1-1205-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 16 - ( دوره 8شماره 16- پاییز و زمستان 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه علمی حسابداری ارزشی و رفتاری journal of Value & Behavioral  Accounting
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4666