[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
هدف و چشم انداز نشریه ::
هیات تحریریه مجله::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
نمودار فرآیند داوری::
برای داوران::
داوران تخصصی مجله::
منشور اخلاقی مجله::
پایگاه های نمایه کننده::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پرسش های متداول::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
لینکهای مرتبط

پایگاه داده های تحقیقاتی مالی ایران

..
:: مقالات دوره 9شماره 17- مقالات آماده انتشار بهار وتابستان 1403 ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
واکاوی تأثیر عوامل اقتضایی بر قابلیت مسئولیت اجتماعی و کارایی بازارپذیری شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران
دکتر بهروز بادپا 1، مهدیس ناصری2 ، امین قنبری3
1- استادیار گروه حسابداری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران(نویسنده مسئول) ، b.badpa@ilam.ac.ir
2- دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران، mahdisnaseri901@gmail.com
3- دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران، ghanbariamin1400@gmail.com
چکیده:   (4369 مشاهده)
توجه به مسئولیت اجتماعی یکی از راهبردهای مهم شرکت‌ها برای پاسخگویی به تقاضای جامعه و به عنوان یک راهبرد برای بقا و کارآمدی بیشتر محسوب می‌شود که مزیت رقابتی برای موفقیت در عرصه تجارت نیز تلقی می‌شود. بنابراین، شناخت عوامل مؤثر بر ارتقای سطح مسئولیت اجتماعی شرکت و افزایش سهم آن در بازار اهمیت ویژه‌ای دارد. هدف پژوهش حاضر نیز بررسی تأثیر عوامل اقتضایی شامل اندازه شرکت، عمر شرکت و استراتژی‌های تمایز و رهبری هزینه بر قابلیت مسئولیت اجتماعی شرکت و همچنین کارایی بازارپذیری آن است. علاوه بر این، قدرت بازاریابی شرکت نیز یکی از عوامل اقتضایی است که تأثیر آن بر قابلیت مسئولیت اجتماعی شرکت بررسی شده است. جامعه آماری پژوهش شامل همه شرکت‌های فعال در بورس اوراق بهادار تهران است؛ اما با اعمال محدودیت‌های لازم، تعداد 166 شرکت فعال در دوره زمانی 10 ساله (1392 تا 1401) بررسی شده است. برای اندازه‌گیری قابلیت مسئولیت اجتماعی و کارایی بازارپذیری شرکت با تعیین هدفمند متغیرهای ورودی و خروجی، از رویکرد تابع مرزی تصادفی استفاده شده است. هم‌چنین، برای آزمون فرضیه‌های پژوهش از رگرسیون چندگانه بهره گرفته شده است. یافته‌های پژوهش در سطح اطمینان ۹۵ درصد نشان داد، اندازه شرکت بر قابلیت مسئولیت اجتماعی تأثیر منفی دارد، در حالی‌که عمر شرکت و قدرت بازاریابی بر قابلیت مسئولیت اجتماعی شرکت تأثیر مثبت دارند. همچنین نتایج نشان داد متغیرهای اندازه و عمر شرکت بر کارایی بازارپذیری آن تأثیر مثبت دارند. اما بین استراتژی‌های رهبری هزینه و تمایز با هر دو متغیر قابلیت مسئولیت اجتماعی و کارایی بازارپذیری شرکت رابطه معناداری مشاهده نشد. این پژوهش در چارچوب تئوری ذینفعان و با هدف افزایش پاسخگویی به جامعه و موفقیت شرکت‌ها، عوامل، ویژگی‌ها و استراتژی‌های مؤثر بر مسئولیت اجتماعی را معرفی نمود و نقش آن‌ها را در بازاریابی و بازارپذیری مطلوب شرکت‌ها مشخص کرد که برای پژوهشگران اهمیت ویژه‌ای دارد. بر اساس نتایج ارزیابی قابلیت مسئولیت اجتماعی و کارایی بازارپذیری و همچنین تبیین نقش عوامل اقتضایی مؤثر بر مسئولیت اجتماعی و عملکرد شرکت در بازار رقابتی، مدیریت می‌ تواند برنامه استراتژیک شرکت را تنظیم کند و بر روی عواملی که می‌توانند نقش قابل‌توجهی در موفقیت شرکت داشته باشند، تمرکز نموده یا به‌طور ویژه سرمایه‌ گذاری کند. علاوه بر این، نتایج پژوهش می‌تواند به انتخاب مطلوب سرمایه‌ گذاران، ارزیابی و مشاوره صحیح مشاوران و تحلیلگران و هم‌چنین نظارت و جهت‌ دهی بازار سرمایه و اقتصاد کلان توسط دولت‌ مردان کمک کند.
 
واژه‌های کلیدی: قابلیت مسئولیت اجتماعی، کارایی بازارپذیری، عوامل اقتضایی، تحلیل تابع مرزی تصادفی، مزیت رقابتی.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/3/28 | پذیرش: 1403/6/31
فهرست منابع
1. بایگان، فاطمه. (1399)، تبیین تأثیر محافظه کاری حسابداری بر استراتژی‌های رقابتی با تاکید بر بیش‌اطمینانی مدیریت، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی سراج، دانشکده فنی و مهندسی.
2. برزگر، قدرت‌اله؛ حسن‌نتاج‌کردی، محسن؛ ملکی، دنیا. (1398)، بررسی اثر ویژگی‎های کمیته حسابرسی بر افشای مسئولیت اجتماعی شرکت‎ها، بررسی‌‌های حسابداری و حسابرسی، سال بیست و ششم، شماره 1، صص 19-38.
3. تفقدی، حمیدرضا؛ رمضانیان، محمدرحیم؛ یاکیده، کیخسرو. (1399)، بررسی تأثیر استراتژیهای رقابتی بر نظام مسئولیت اجتماعی در شرکت‌های برتر تولیدی و خدماتی ایران، پژوهش‌های پیشرفت سیستم‌ها و استراتژیها، سال یکم، شماره 1، صص 35-60.
4. جدی، سوگند. (1397). بررسی رابطه بین ویژگی‌های شرکت و افشای مسئولیت اجتماعی در گزارشگری مالی. کنفرانس ملی اندیشه‌های نوین و خلاق در مدیریت، حسابداری مطالعات حقوقی و اجتماعی، ارومیه؛ ایران.
5. جرگونی، فاطمه؛ ابراهیمی، سیدکاظم؛ امری‌اسرمی، محمد؛ جلالی، فاطمه. (1401)، نقش تعدیل‌کننده رقابت بازار محصول بر رابطه بین مسئولیت‌پذیری اجتماعی با عملکرد عملیاتی، حسابداری، حسابرسی و تامین مالی در محیط‌های اسلامی، سال یکم، شماره 2، صص 158-190.
6. حاجیها، زهره. (1397)، استراتژیهای رقابتی، عملکرد شرکت و مسئولیت‌پذیری اجتماعی به عنوان استراتژی سوم، حسابداری مدیریت، سال یازدهم، شماره 26، صص 31-43.
7. حسنی، محسن، لعل‌بار، علی. (1400). تأثیر راهبرد‌های رقابتی (رهبری هزینه و تمایز) و توانایی مدیریت برکیفیت سود و چسبندگی هزینه در شرکت‌های بورسی. مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی، سال پنجم، شماره 18، صص 262-229.
8. حعمری، محعمر و لعل‌بار، علی. (1400)، تأثیر استراتژی‌های رقابتی (رهبری هزینه و تمایز) و توانایی مدیریت برکیفیت سود و چسبندگی هزینه در شرکت‌های بورسی، مطالعات مدیریت استراتژیی دفاع ملی، سال پنجم، شماره 18، صص 229-262.
9. حقیقی، محمد؛ کریمیان‌کاکلکی، مهدی؛ غلامی‌چنارستان‌علیا، عبدالخالق. (1399)، طراحی الگوی رقابت‌پذیری بانک رفاه به روش کیفی با رویکرد بازاریابی اجتماعی، علوم اجتماعی.
10. خلیلی، محمد، ذبیحی، علی، فغانی‌ماکرانی، خسرو. (1403). تبیین مدلی برای تأثیر فرهنگ سازمانی و عوامل اقتضایی بر گزارشگری پایداری با رویکرد عملکرد اقتصادی (GRI201). دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، سال سیزدهم، شماره50، صص 338-319.
11. سبزعلی‌پور، فرشاد، صیادی‌سومار، علی، رضایئ، اسماء، کاظمی، کریم. (1403). ساختار هیات‌مدیره و مسئولیت اجتماعی شرکت: تقابل تئوری اقتضایی و نمایندگی. دانش حسابداری مالی، سال یازدهم، شماره 1، صص 137-113.
12. سرلک، نرگس، زارع‌بهنمیری، محمدجواد، رامشه، منیژه، میرزائی، بهاره. (1402). بررسی رابطه گزارشگری مسئولیت اجتماعی و عملکرد شرکت‌ها با رویکرد فراتحلیل. دو فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، سال هشتم، شماره 15، صص 247-211.
13. سهمانی‌اصل، محمدعلی؛ نصیری‌فر، هاشم؛ ویسی‌حصار، ثریا. (1400)، تأثیر رقابت در بازار محصول بر ارتباط بین مسئولیت‌پذیری اجتماعی و اهرم مالی شرکت‌ها، نشریه پژوهش‌های حسابداری مالی، سال سیزدهم، شماره 4، صص 93-114.
14. شریف‌آزاده، محمدرضا و بصیرت، مهدی. (1392). تخمین کارایی فنی صنعت لوله‌های گاز و نفت ایران بر اساس برآورد تابع مرزی تصادفی. دو فصلنامۀ علمی مطالعات و سیاست‌های اقتصادی، شماره 24، 200-181.
15. صراف، فاطمه و ناصری‌نسب، سارا. (1401)، تأثیر نقدینگی، نسبت بدهی، اندازه و عمر شرکت بر تأخیر گزارش حسابرسی، چشم‌انداز حسابداری و مدیریت، سال پنجم، شماره 74، صص 136-147.
16. فریدنیا، امیر، لطفی، محسن، اسکندرپور، بهروز. (1402). تبیین نقش ویژگی‌های شخصیتی و ساختاری مدیریت بر توان رقابت‌پذیری در بازار محصولات شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران: تاکیدی بر مدل‌های داده‌کاوی و تحلیل پوششی داده‌ها. دانش سرمایه گذاری، سال دوازدهم، شماره 48، صص 46-21.
17. قادرزاده، سیدکریم؛ کردستانی، غلامرضا؛ حقیقت، حمید. (1396)، شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر سطح افشای مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها با رویکرد داده‌کاوی، پژوهش‌های کاربردی در گزارشگری مالی، سال ششم، شماره 2، صص 7-46.
18. قیلاوی، منی، حاجیها، زهره، مرادی، زهرا، خان‌محمدی، محمدحامد. (1399). ارائه چشم‌انداز جدید برای نقش منابع نامشهود در استراتژی‌های کسب وکار و مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، سال نهم، شماره 34، صص 227-207.
19. قیلاوی، منی؛ حاجیها، زهره؛ مرادی، زهرا؛ خان‌محمدی، محمدحامد. (1399)، ارائه چشم‌انداز جدید برای نقش منابع نامشهود در استراتژی‌های کسب وکار و مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، سال نهم، شماره 34، صص 207-227.
20. کاشانی‌پور، محمد و قربانی، راضیه. (1401). تأثیر استراتژی کسب‌وکار بر رابطه بین مسئولیت اجتماعی شرکت و ارزش شرکت در جهت ارتقای سرمایه اجتماعی. مجله علمی مدیریت سرمایه اجتماعی، سال نهم، شماره 2، صص 186-155.
21. کرزبر، بهرام و شاهوردیانی، شادی. (1396)، آزمون شاخص‌های هرفیندال-هیرشمن و Q توبین بر تحلیل ساختار سرمایه، کارایی و رقابت بازار محصول، دانش سرمایه‌گذاری، سال ششم، شماره 23، صص 299-283.
22. کرمی، مسعود؛ نصر اصفهانی، علیرضا؛ دانشیار، فاطمه. (1402)، بررسی تأثیر ویژگی‌های هیئت مدیره بر رابطه مسئولیت اجتماعی و عملکرد مالی در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران، مطالعات حسابرسی مطهر، سال یکم، شماره 2، صص 71-91.
23. کلانتر، فاطمه؛ معین‌الدین، محمود؛ ابطحی، سیدیحیی. (1401)، بررسی نقش تعدیلی حاکمیت شرکتی در ارتباط بین اهرم مالی و رشد شرکت‌ها با استفاده از رهیافت رگرسیون سوئیچینگ، سیاست‌گذاری اقتصادی، سال چهاردهم، شماره 28، صص 285-313.
24. کوهی، ابراهیم. (1401)، بررسی رابطه بین رقابت بازار محصول و مسئولیت اجتماعی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار، چشم‌انداز حسابداری و مدیریت، سال پنجم، شماره 70، صص 67-84.
25. مرادی، مهسا و قنبری، مهرداد. (1402)، بررسی مدل‌های تأثیرپذیری انواع جریان‌های نقدی از استراتژی تمایز و رهبری هزینه با تأکید بر ساختار سرمایه، دانش سرمایه‌گذاری، سال دوازدهم، شماره 47، صص 67-92.
26. ملانظری، مهناز؛ نوری‌فرد، یداله؛ قشقایی‌عبدی، شقایق. (1391)، اثرات متفاوت اندازه شرکت و نوع صنعت بر سودآوری، پژوهش‌های حسابداری مالی و حسابرسی، سال چهارم، شماره 16، صص 157-183.
27. وقفی، سیدحسام؛ جوی‌آبکنار، محمدرضا؛ فیاض، علی؛ قمیان، محمدمهدی. (1400)، تأثیر کیفیت وب سایت بر قدرت بازاریابی، مدیریت کسب وکار نوآورانه، سال دهم، شماره 40، صص 111-132.
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه علمی حسابداری ارزشی و رفتاری journal of Value & Behavioral  Accounting
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4665