[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
هدف و چشم انداز نشریه ::
هیات تحریریه مجله::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
نمودار فرآیند داوری::
برای داوران::
داوران تخصصی مجله::
منشور اخلاقی مجله::
پایگاه های نمایه کننده::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پرسش های متداول::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
لینکهای مرتبط

پایگاه داده های تحقیقاتی مالی ایران

..
:: دوره 1، شماره 2 - ( 12-1395 ) ::
جلد 1 شماره 2 صفحات 191-163 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط بین چسبندگی هزینه و مسئولیت اجتماعی در شرکتهای تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
معصومه رضایی1 ، دکتر فرزین رضایی 2
1- کارشناس ارشد حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین،Rezaei_Masume@yahoo.com
2- دانشیار گروه حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی قزوین،farzin.rezaei@qiau.ac.ir ، farzin.rezaei@qiau.ac.ir
چکیده:   (7177 مشاهده)

هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین چسبندگی هزینه و مسئولیت اجتماعی در شرکت­های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می­باشد. عملکرد مالی برای شرکت­ها مسئله­ای ضروری است و یکی از موارد با اهمیت در خصوص کنترل هزینه­ها و افزایش سودآوری شناخت رفتار هزینه در واکنش به تغییرات سطح فعالیت است. در عین حال ایفای مسئولیت اجتماعی شرکت­ها، هزینه­هایی دربردارد. بنابراین آگاهی از چگونگی رفتار هزینه­های مرتبط با ایفای مسئولیت اجتماعی شرکت نسبت به تغییرات سطح فعالیت از اطلاعات مهم برای تصمیم­گیری مدیران می­باشد. بدین منظور، داده های 111 شرکت تولیدی برای 10 سال متوالی از سال 1384 تا سال 1393، گردآوری و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. برای اندازه گیری میزان مسئولیت اجتماعی شرکت ها، تکنیک تحلیل پوششی داده­ها با استفاده از نرم افزار DEA Solver به کار برده شده و جهت آزمون فرضیه­ها، از مدل­های رگرسیونی و نرم­افزار Eviews  استفاده شد. یافته­های پژوهش نشان می­دهد که بین چسبندگی هزینه و مسئولیت اجتماعی در شرکت­ها رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و این رابطه مثبت مربوط به چسبندگی بهای تمام شده کالای فروش رفته می باشد همچنین تفاوت در ساختار بهای تمام شده کالای فروش رفته رابطه مثبت چسبندگی آن با ایفای مسئولیت اجتماعی شرکت­ها را تغییر معناداری می­دهد.. به نحوی که هر چه سهم هزینه­های متغیر نسبت به ثابت در ساختار بهای تمام شده کالای فروش رفته کمتر باشد، رابطه مثبت چسبندگی آن با مسئولیت اجتماعی شرکت­ها تشدید می­شود.  همچنین بررسی­ها نشان می­دهد که ارتباط معناداری بین چسبندگی هزینه­های عملیاتی که عمدتا شامل هزینه­های اداری تشکیلاتی و فروش می­باشد، با ایفای مسولیت اجتماعی شرکت­ها وجود ندارد.

واژه‌های کلیدی: مسئولیت اجتماعی، چسبندگی هزینه، عدم تقارن هزینه
متن کامل [PDF 266 kb]   (3529 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/6/27 | پذیرش: 1395/8/24 | انتشار: 1395/12/29
فهرست منابع
1. آذر، عادل. (1391). آمار و کاربرد آن در مدیریت (چاپ شانزدهم). تهران: انتشارات سمت.
2. رضایی، فرزین و جعفری، شادی . (1393)، برر سی تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکتها بر اجتناب مالیاتی شرکتها، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاداسلامی قزوین ، دانشکده مدیریت و حسابداری .
3. جلیلی، صابر و قیصری، فرزاد . (1393)، بررسی ارتباط بین کیفیت سود و مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، مجله دانش حسابداری، شماره 57، زمستان 93، صص 147-170 .
4. حاجیها، زهره و چناری بوکت، حسن. (1395)، مسئولیت پذیری شرکتی و چولگی بازده سهام، دو فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، دوره1، شماره1، صص 77-98.
5. حساس یگانه، یحیی و برزگر، قدرت¬اله. (1393)، مبانی نظری مسئولیت اجتماعی شرکتها و پارادایم تحقیقاتی آن در حرفه حسابداری، فصلنامه علمی پژوهشی حسابداری مدیریت، سال هفتم، شماره 22، صص 109-133.
6. رضایی، فرزین و هادی زاده، الهه . (1393)، رابطه کیفیت سود با مسئولیت اجتماعی شرکت¬ها با تاکید بر پایداری عملکرد آن¬ها . پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، دانشکده مدیریت و حسابداری.
7. رضایی، فرزین و محمدپور مریم . (1394)، تاثیر ایفای مسئولیت اجتماعی شرکت¬ها بر هزینه سهام عادی. پایان نامه کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی کار قزوین
8. زنجیردار، مجید؛ غفاری آشتیانی، پیمان؛ مداحی، زهرا. (1393)، بررسی و تحلیل عوامل موثر بر رفتار چسبندگی هزینه، فصلنامه علمی پژوهشی حسابداری مدیریت، شماره 20، صص 79-91.
9. سپاسی، سحر و حسن¬زاده، مرتضی. (1395)، تاثیر بعد اقتصادی مسئولیت اجتماعی شرکت روی پایداری سود، دو فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، دوره 1، شماره1، صص 123-138.
10. عباسی، ابراهیم و مارزلو، وحید. (1390)، بررسی تاثیر سهام شناور آزاد بر شاخص¬های نقدشوندگی در بورس تهران، پژوهش¬های حسابداری مالی، شماره 3، صص 147-161.
11. علی نژاد، علیرضا. (1394). مقدمه ای بر تصمیم¬گیری¬های چند معیاره، تحلیل پوششی داده¬ها و ارتباط آنها (چاپ اول). تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر.
12. عرب صالح?، مهد?؛ صادق?، غزل؛ مع?ن الد?ن، محمود. (1392)، رابطه مسئول?ت اجتماع? با عملکرد مال? شرکت¬ها? پذ?رفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، پژوهش¬ها? تجرب? حسابدار?، شماره 9، صص 1-20.
13. موسوی، سید احمد؛ رضایی، فرزین؛ شاه ویسی، فرهاد. (1393)، تبیین ایفای مسئولیت¬پذیری اجتماعی شرکتها و تاثیر آن بر ریسک سقوط قیمت سهام، مجله علمی پژوهشی دانش حسابداری مالی، تابستان 95.
14. نمازی، محمد و زارعتگری، رامین. (1388)، بررسی کاربرد نسبت کیوتوبین و مقایسه آن با سایر معیارهای ارزیابی عملکرد مدیران در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، مجله پیشرفتهای حسابداری دانشگاه شیراز، دوره اول، شماره اول، پاییز 1388، پیاپی 3/57، صص 231-261.
15. نیک¬کار، جواد و حاجی¬زاده، سعید. (1393)، تئوری چسبندگی هزینه¬ها و تاثیرات آن بر مفاهیم حسابداری، مجله دانش و پژوهش حسابداری، شماره 39، صص 52-68.
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaei M, Rezaei F. Relationship between cost stickiness and Social responsibility of manufacturing firms listed in the Tehran Stock Exchange. aapc 2017; 1 (2) :163-191
URL: http://aapc.khu.ac.ir/article-1-146-fa.html

رضایی معصومه، رضایی فرزین. ارتباط بین چسبندگی هزینه و مسئولیت اجتماعی در شرکتهای تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. دو فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری. 1395; 1 (2) :163-191

URL: http://aapc.khu.ac.ir/article-1-146-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 2 - ( 12-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه علمی حسابداری ارزشی و رفتاری journal of Value & Behavioral  Accounting
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4666