[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
هدف و چشم انداز نشریه ::
هیات تحریریه مجله::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
نمودار فرآیند داوری::
برای داوران::
داوران تخصصی مجله::
منشور اخلاقی مجله::
پایگاه های نمایه کننده::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پرسش های متداول::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
لینکهای مرتبط

پایگاه داده های تحقیقاتی مالی ایران

..
:: دوره 1، شماره 1 - ( 6-1395 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 121-99 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیرمسئولیت‌پذیری اجتماعی و تنوع‌پذیری محصولات بر عملکرد شرکت
دکتر محمدعلی آقایی1 ، مرتضی کاظم پور 2
1- دانشیار گروه حسابداری دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرسAghaeim@modares.ac.ir
2- کارشناس ارشد حسابداری دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس (نویسنده مسئول) ، Morteza.kazempour@modares.ac.ir
چکیده:   (6225 مشاهده)

شرکت‌ها برای رفع نیاز چندگانه مشتریان خود به تنوّع روی آورده‌اند تا با حفظ مشتریان خود، عملکرد و سودآوری شرکت را افزایش دهند. از سوی دیگر برای آن‌که بتوانند حضوری موّفق در جامعه داشته باشند درصدد آن هستند تا مفهوم مسئولیت‌پذیری اجتماعی را به بهترین شکل ممکن اجرا کنند تا با این‌کار در راستای افزایش رضایت‌مندی جامعه، عملکرد شرکت را هم بهبود ببخشند. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر مسئولیت‌پذیری اجتماعی و تنوع‌پذیری محصولات بر عملکرد شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران است. برای اندازه‌گیری تنوّع‌پذیری محصولات از معیار آنتروپی استفاده شده است و مسئولیت‌پذیری اجتماعی هم با استفاده از جدول ارائه شده در پیوست مقاله حاضر که دارای شش بُعدِ مسائل محیطی، محصولات و خدمات، منابع انسانی، مشتریان، مسئولیت‌های اجتماعی و انرژی است، اندازه‌گیری و برای سنجش عملکرد از نرخ بازده دارایی‌ها استفاده شده است. هم‌چنین، نمونه آماری پژوهش حاضر 80 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1388 تا 1393 (480 سال-شرکت) است. پس از تجزیه و تحلیل‌های آماری، نتایج حاکی از آن بودند که بین مسئولیت‌پذیری اجتماعی و عملکرد شرکت رابطه مثبت و معنادار و بین تنوّع‌پذیری محصولات و عملکرد شرکت رابطه منفی و معناداری وجود دارد.

واژه‌های کلیدی: مسئولیت‌پذیری اجتماعی، تنوع‌پذیری محصولات، عملکرد شرکت
متن کامل [PDF 173 kb]   (4345 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/4/4 | پذیرش: 1395/4/4 | انتشار: 1395/4/4
فهرست منابع
1. اسکندری، مصطفی. (1393)، رابطه بین تنوع‌پذیری محصولات، راهبری شرکتی و معیارهای مختلف ارزیابی عملکرد شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده مدیریت و اقتصاد.
2. تهرانی، رضا؛ بابایی، محمدعلی و کریمی، کیانا. (1387)، تأثیر استراتژی تنوع بر عملکرد مالی شرکت‌های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. تحقیقات مالی، دوره 10، شماره 25، صص 21- 45.
3. حساس یگانه، یحیی و برزگر، قدرت‌اله. (1393)، مبانی نظری مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و پارادایم تحقیقاتی آن در حرفه حسابداری. فصل‌نامه حسابداری مدیریت، سال 7، شماره 22، ص 109 - 133.
4. ديدار، حمزه.؛ ايمانی برندق، محمد و شاه رضايی، سمانه.(1393)، تأثير تنوع‌سازی کسب و کار بر عملکرد و ارزش شرکت‌های پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به تفکيک درجه تمرکز صنعتی. مدیریت دارایی و تأمین مالی، دوره 2، شماره 2، صص 65 -86.
5. سینایی، حسنعلی؛ حاجی‌پور، بهمن و منصوری، نرگس. (1387)، بررسی تأثیر مسئولیت‌پذیری بر عملکرد شرکت‌های پذیرفته شده در بورس. فصل‌نامه توسعه اجتماعی، سال 3، شماره 2، ص 241.
6. صالحی عمران، ابراهیم.، ثابتی، عبدالحمید. و حسن‌زاده بارانی کرد، سودابه. (1391)، اهمیت شاخص‌های مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در مراکز صنعتی و دانشگاه‌ها. مجلّه آموزش عالی ایران، دوره 4، شماره 2، صص1-36.
7. صنوبر، ناصر؛ خلیلی، مجید و ثقفیان، حامد. (1389)، بررسی رابطه بین مسئولیت‌پذیری اجتماعی با عملکرد مالی شرکت‌ها. کاوش‌های مدیریت بازرگانی، سال دوم، شماره 4، صص 28 - 52.
8. عرب صالحی، مهدی؛ صادقی، غزل و معين الدين، محمود. (1392)، رابطه مسئوليت اجتماعی با عملکرد مالی شرکت‌های پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. پژوهش‌های تجربی حسابداری، دوره 3، شماره 1، صص 1 - 20.
9. کاوسی، اسماعیل و چاوش‌باشی، فرزانه. (1389)، طراحی استراتژی‌های پایدار در راستای ایجاد مسئولیت اجتماعی. مرکز تحقیقات استراتژیک مجلس تشخیص مصلحت نظام، معاونت پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی، مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها (2)، شماره 60، صص 9 -34.
10. مران‌جوری، مهدی و علی‌خانی، رضیه. (1393)، افشای مسئولیت‌های اجتماعی و راهبری شرکتی. بررسی‌های حسابداری و حسابرسی، دوره 21، شماره 3، صص 348-329.
11. مهرانی، ساسان؛ کرمی، غلامرضا؛ سیدحسینی، سیدمصطفی و جهرومی، مهتاب. (1394)، تئوری حسابداری. تهران: انتشارات نگاه‌دانش، جلد دوم.
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aghaei M A, Kazempour M. The effect of corporate social responsibility and product diversification on performance evaluation. aapc 2016; 1 (1) :99-121
URL: http://aapc.khu.ac.ir/article-1-50-fa.html

آقایی محمدعلی، کاظم پور مرتضی. تأثیرمسئولیت‌پذیری اجتماعی و تنوع‌پذیری محصولات بر عملکرد شرکت . دو فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری. 1395; 1 (1) :99-121

URL: http://aapc.khu.ac.ir/article-1-50-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 1 - ( 6-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه علمی حسابداری ارزشی و رفتاری journal of Value & Behavioral  Accounting
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4642