[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
هدف و چشم انداز نشریه ::
هیات تحریریه مجله::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
نمودار فرآیند داوری::
برای داوران::
داوران تخصصی مجله::
منشور اخلاقی مجله::
پایگاه های نمایه کننده::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پرسش های متداول::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
لینکهای مرتبط

پایگاه داده های تحقیقاتی مالی ایران

..
:: دوره 7، شماره 13 - ( 6-1401 ) ::
جلد 7 شماره 13 صفحات 360-335 برگشت به فهرست نسخه ها
افزایش یادگیری حسابداری در محیط انگیزشیِ کلر
دکتر رضوان حجازی1 ، دکتر کاظم نحاس 2
1- استاد دانشگاه غیرانتفاعی خاتم، گروه حسابداری و مدیریت، تهران، ایران (Hejazi33@gmail.com)
2- استادیار موسسه آموزش عالی زند شیراز، گروه حسابداری و مدیریت، شیراز، ایران (نویسنده مسئول) ، km.nahas@gmail.com
چکیده:   (8220 مشاهده)
این مطالعه موردی در جهت رعایت شاخص‏ مهارت فردی استانداردهای بین المللی آموزش حسابداری، به بررسی تأثیر انگیزش طبق مدل کلر(شامل چهار وجه توجه، ارتباط، اعتماد و رضایت) بر یادگیری دانشجویان حسابداری میانه 2 پرداخته و از روش پیش‏آزمون و پس‏آزمون جهت جمع ‏آوری داده‏ها و از تجزیه و تحلیل کوواریانس (آنکوا) برای آزمون داده‏ ها استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانشجویان حسابداری میانه 2 موسسه آموزش عالی زند شیراز در نیم سال دوم تحصیلی 98-1397 است و نمونه مورد مطالعه بر اساس جامعه در دسترس انتخاب و شامل دو گروه حسابداری میانه 2 جمعاً 64 نفر (32 نفر گروه آزمون و 32 نفر گروه کنترل) و نمره پایان ترم دانشجویان به عنوان شاخص یادگیری آنان در نظر گرفته شده است.
نتایج پژوهش نشان می دهد که افزایش معناداری در میزان یادگیری (نمرات پس‏ آزمون) در گروه‏ آزمون (آموزش در محیط انگیزشی کلر) نسبت به گروه کنترل (آموزش به روش سنتی) وجود دارد. لذا آموزش با استفاده از الگوی انگیزشی کلر که با شاخص مهارت‏های فردی طبق استانداردهای بین‏المللی آموزش مطابقت دارد، یک ابزار مناسب جهت ارتقای یادگیری مفاهیم حسابداری است.
واژه‌های کلیدی: انگیزش، یادگیری، حسابداری، کلر
متن کامل [PDF 247 kb]   (455 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/9/30 | پذیرش: 1399/1/4 | انتشار: 1401/6/31
فهرست منابع
1. جدایی، حجت؛ زارعیان، غلامرضا؛ امیریان، سید محمد رضا؛ و عادل، سید محمد رضا. (1396)، عوامل انگیزشی بر پیشرفت یادگیری زبان آموزان در یک دانشگاه نظامی. فصلنامه روانشناسی نظامی، دوره 8، شماره 31، صص 67-81
2. حدادی، صغری .(1393)، تأثیر انگیزشی آموزش بر کیفیت زندگی کلاس و یادگیری در آموزش دانشگاهی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، گروه علوم تربیتی.
3. سراوانی، شهرزاد؛ میرزا حسینی، حسن؛ و ضرغام حاجبی، مجید. (1397)، تبیین مدل ساختاری روابط متقابل ابعاد انگیزش کلر با ویژگی‌های شخصیتی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران، مجله راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، دوره 6، شماره 1، صص 22-32.
4. سراوانی، شهرزاد؛ میرزاحسینی، حسن؛ و ضرغام حاجبی، مجید. (1397)، تعیین مدل ساختاری روابط متقابل ابعاد انگیزش کلر با ویژگی‌های شخصیتی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران، مجله علوم پزشکی رازی، دوره 25، شماره 8، صص 1-11.
5. سیف، علی اکبر. (1396)، روانشناسی پرورشی نوین، روانشناسی یادگیری و آموزش (چاپ هفتم). تهران: دوران.
6. عمرانی ساروی، صغری. (1391)، مقایسه یادگیری و انگیزش آموزش مداوم جامعه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با استفاده از سه روش آموزش متداوم دانشگاه، طراحی شده با الگوی مریل، رایگلوث و طراحی شده با الگوی مریل، رایگلوث و کلر، رساله دکتری، دانشگاه پیام نور تهران، دانشکده علوم انسانی رشته برنامه‌ریزی آموزش از دور، گروه علوم تربیتی.
7. فردانش، هاشا؛ ابراهیم زاده، عیسی؛ سرمدی، محمد رضا؛ رضایی، منصور؛ و عمرانی، صغری. (1390)، مقایسه یادگیری و انگیزش آموزش مداوم الکترونیکی جامعه پزشکی با استفاده از تلفیق الگوهای طراحی آموزشی و انگیزشی، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، دوره 12، شماره 5، صص 364-376.
8. کنعانی، مصطفی. (1391)، بررسی تأثیر طراحی آموزش کلر بر یادگیری و یادداری زبان انگلیسی دوره راهنمایی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی.
9. محمودی نژاد، رویا؛ مسعودی یکتا، لیلا؛ صمصامی پور، مهتاب؛ زمانیان، مهدی؛ محمودی نژاد دزفولی، امید؛ و کسانی، عزیز. (1398)، بررسی رابطه بین انگیزه پیشرفت و سبک‌های حل مسئله دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی دزفول، مجله راهبردهای توسعه در آموزش پزشک، دوره 7 شماره 1، صص 17-25.
10. نیکبخت مالواجردی، فاطمه .(1392)، بررسی اثر رفتار مدرسین و سایر عوامل مؤثر بر یادگیری دانشجویان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، رشته حسابداری.
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hejazi R, nahas K. Increasing accounting learning in the Keller's motivation environment. aapc 2022; 7 (13) :335-360
URL: http://aapc.khu.ac.ir/article-1-771-fa.html

حجازی رضوان، نحاس کاظم. افزایش یادگیری حسابداری در محیط انگیزشیِ کلر. دو فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری. 1401; 7 (13) :335-360

URL: http://aapc.khu.ac.ir/article-1-771-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 13 - ( 6-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه علمی حسابداری ارزشی و رفتاری journal of Value & Behavioral  Accounting
Persian site map - English site map - Created in 0.12 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645