[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: مقالات آماده انتشار(دوره 7شماره 13)- بهارو تابستان1401 ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
افزایش یادگیری حسابداری در محیط انگیزشیِ کلر
دکتر رضوان حجازی1، دکتر کاظم نحاس2
1- استاد دانشگاه غیرانتفاعی خاتم، گروه حسابداری و مدیریت، تهران، ایران (Hejazi33@gmail.com)
2- استادیار موسسه آموزش عالی زند شیراز، گروه حسابداری و مدیریت، شیراز، ایران (نویسنده مسئول) ، km.nahas@gmail.com
چکیده:   (1022 مشاهده)
این مطالعه موردی در جهت رعایت شاخص‏ مهارت فردی استانداردهای بین المللی آموزش حسابداری، به بررسی تأثیر انگیزش طبق مدل کلر(شامل چهار وجه توجه، ارتباط، اعتماد و رضایت) بر یادگیری دانشجویان حسابداری میانه 2 پرداخته و از روش پیش‏آزمون و پس‏آزمون جهت جمع ‏آوری داده‏ها و از تجزیه و تحلیل کوواریانس (آنکوا) برای آزمون داده‏ ها استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانشجویان حسابداری میانه 2 موسسه آموزش عالی زند شیراز در نیم سال دوم تحصیلی 98-1397 است و نمونه مورد مطالعه بر اساس جامعه در دسترس انتخاب و شامل دو گروه حسابداری میانه 2 جمعاً 64 نفر (32 نفر گروه آزمون و 32 نفر گروه کنترل) و نمره پایان ترم دانشجویان به عنوان شاخص یادگیری آنان در نظر گرفته شده است.
نتایج پژوهش نشان می دهد که افزایش معناداری در میزان یادگیری (نمرات پس‏ آزمون) در گروه‏ آزمون (آموزش در محیط انگیزشی کلر) نسبت به گروه کنترل (آموزش به روش سنتی) وجود دارد. لذا آموزش با استفاده از الگوی انگیزشی کلر که با شاخص مهارت‏های فردی طبق استانداردهای بین‏المللی آموزش مطابقت دارد، یک ابزار مناسب جهت ارتقای یادگیری مفاهیم حسابداری است.
واژه‌های کلیدی: انگیزش، یادگیری، حسابداری، کلر
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/9/30 | پذیرش: 1399/1/4 | انتشار: 1401/6/31
فهرست منابع
1. جدایی، حجت؛ زارعیان، غلامرضا؛ امیریان، سید محمد رضا؛ و عادل، سید محمد رضا. (1396)، عوامل انگیزشی بر پیشرفت یادگیری زبان آموزان در یک دانشگاه نظامی. فصلنامه روانشناسی نظامی، دوره 8، شماره 31، صص 67-81
2. حدادی، صغری .(1393)، تأثیر انگیزشی آموزش بر کیفیت زندگی کلاس و یادگیری در آموزش دانشگاهی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، گروه علوم تربیتی.
3. سراوانی، شهرزاد؛ میرزا حسینی، حسن؛ و ضرغام حاجبی، مجید. (1397)، تبیین مدل ساختاری روابط متقابل ابعاد انگیزش کلر با ویژگی‌های شخصیتی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران، مجله راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، دوره 6، شماره 1، صص 22-32.
4. سراوانی، شهرزاد؛ میرزاحسینی، حسن؛ و ضرغام حاجبی، مجید. (1397)، تعیین مدل ساختاری روابط متقابل ابعاد انگیزش کلر با ویژگی‌های شخصیتی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران، مجله علوم پزشکی رازی، دوره 25، شماره 8، صص 1-11.
5. سیف، علی اکبر. (1396)، روانشناسی پرورشی نوین، روانشناسی یادگیری و آموزش (چاپ هفتم). تهران: دوران.
6. عمرانی ساروی، صغری. (1391)، مقایسه یادگیری و انگیزش آموزش مداوم جامعه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با استفاده از سه روش آموزش متداوم دانشگاه، طراحی شده با الگوی مریل، رایگلوث و طراحی شده با الگوی مریل، رایگلوث و کلر، رساله دکتری، دانشگاه پیام نور تهران، دانشکده علوم انسانی رشته برنامه‌ریزی آموزش از دور، گروه علوم تربیتی.
7. فردانش، هاشا؛ ابراهیم زاده، عیسی؛ سرمدی، محمد رضا؛ رضایی، منصور؛ و عمرانی، صغری. (1390)، مقایسه یادگیری و انگیزش آموزش مداوم الکترونیکی جامعه پزشکی با استفاده از تلفیق الگوهای طراحی آموزشی و انگیزشی، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، دوره 12، شماره 5، صص 364-376.
8. کنعانی، مصطفی. (1391)، بررسی تأثیر طراحی آموزش کلر بر یادگیری و یادداری زبان انگلیسی دوره راهنمایی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی.
9. محمودی نژاد، رویا؛ مسعودی یکتا، لیلا؛ صمصامی پور، مهتاب؛ زمانیان، مهدی؛ محمودی نژاد دزفولی، امید؛ و کسانی، عزیز. (1398)، بررسی رابطه بین انگیزه پیشرفت و سبک‌های حل مسئله دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی دزفول، مجله راهبردهای توسعه در آموزش پزشک، دوره 7 شماره 1، صص 17-25.
10. نیکبخت مالواجردی، فاطمه .(1392)، بررسی اثر رفتار مدرسین و سایر عوامل مؤثر بر یادگیری دانشجویان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، رشته حسابداری.
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه دستاوردهای حسابداری ارزشی و رفتاری Valued and Behavioral Accountings Achievements
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4137