[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
هدف و چشم انداز نشریه ::
هیات تحریریه مجله::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
نمودار فرآیند داوری::
برای داوران::
داوران تخصصی مجله::
منشور اخلاقی مجله::
پایگاه های نمایه کننده::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پرسش های متداول::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
لینکهای مرتبط

پایگاه داده های تحقیقاتی مالی ایران

..
:: دوره 5، شماره 10 - ( 12-1399 ) ::
جلد 5 شماره 10 صفحات 200-169 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر محیط یادگیری، راهبردهای شناختی وانگیزشی بر جامعه پذیری حرفه ای( مطالعه موردی: دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی رشته حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی)
محمد مهدی حمیدی زاده1 ، دکتر فریدون اوحدی 2، دکتر اعظم شکری3
1- دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، کرج، ایران (hamidizadeh1338@yahoo.com)
2- استادیار گروه حسابداری، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران (نویسنده مسئول) fohadi32@yahoo.com ، fohadi32@yahoo.com
3- استادیار گروه حسابداری، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
چکیده:   (4577 مشاهده)
پژوهش حاضر به منظوربازتاب نقش واهمیت محیط یادگیری بر جامعه پذیری حرفه ای  دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی رشته حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی انجام گردیده است. این مطالعه یک پژوهش توصیفی ازنوع همبستگی است که داده های آن ازطریق پرسش نامه جمع آوری شده است. زمان انجام پژوهش سال 1399 است. نمونه آماری پژوهش شامل 505 نفراز دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی ( کارشناسی ارشد – دکتری) رشته حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشوراست که با استفاده از روش نمونه گیری غیر احتمالی  نمونه در دسترس انجام گردیده است. برای آزمون فرضیه ها، از تکنیک  مدل سازی معادلات ساختاری استفاده گردیده است. نتایج آزمون فرضیه ها نشان می دهد محیط یادگیری سازنده گرا بر راهبردهای شناختی و انگیزشی تاثیرمعنادارومثبت دارد. اما این رابطه بین محیط یادگیری سازنده گرا و جامعه پذیری حرفه ای دانشجویان حسابداری معنا دارنیست. هم چنین راهبردهای شناختی برجامعه پذیری حرفه ای دانشجویان حسابداری تاثیر معنادار و مثبت دارد. درصورتی که راهبردهای انگیزشی برجامعه پذیری حرفه ای دانشجویان  حسابداری تاثیر معنادار ندارد. نتایج این پژوهش می تواند برای سیاست گذاران و قانون گذاران آموزش عالی در دانشگاه آزاد اسلامی درراستای تدوین برنامه های آموزشی که منجر به آگاهی بیشترفارغ التحصیلان دانشگاهی نسبت به مسائل قانونی، حرفه ای، صنعت و درنهایت رفع نیازهای حرفه ای آنان گردد، مفید و سودمند باشد.
واژه‌های کلیدی: جامعه پذیری حرفه ای، محیط یادگیری سازنده گرا، راهبردهای شناختی، راهبردهای انگیزشی
متن کامل [PDF 301 kb]   (701 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/27 | پذیرش: 1399/8/4 | انتشار: 1400/1/4
فهرست منابع
1. بنی مهد ، بهمن ؛ عربی، مهدی؛ حسن پو، شیوا . (1396) ، پژوهش های تجربی و روش شناسی در حسابداری، چاپ سوم، تهران : انتشارات ترمه
2. پرویز، کورش. (1390)، رابطه راهبردهای شناختی وفراشناختی با میزان موفقیت تحصیلی ،فصلنامه راهبردهای آموزش ، دوره چهارم ، شماره 1،صص1-6.
3. پیرا، سادینا ؛ محمد خانی، کامران ؛ تقی پور ظهیر، علی. (1398) ، .مطالعه تاثیر ابعاد محیط آموزشی بر میزان تغییر سرمایه روانشناختی وارزش های اخلاقی دانشجویان منطقه 8 دانشگاه آزاد اسلامی، فصلنامه پژوهش های اخلاقی، سال دهم، شماره اول، صص 69-86.
4. داک ورث ،انجلا(1987) ، عزم اشتیاق وثبات قدم ، مترجم سید سینا میرعربشاهی، انتشارات فیروزه.
5. دیانتی دیلمی، زهرا و پاکزاد، عطیه. (1396) ، بررسی درجه اثر بخش بودن آموزش حسابداری در دانشگاهها وعوامل موثر بر آن با استفاده از کارت ارزیابی متوازن ، فصلنامه دانش حسابداری وحسابرسی ، سال ششم، شماره 21،صص121-141.
6. سیف ، علی اکبر. ( 1391)، روانشناسی پرورشی نوین،چاپ هفتم، تهران: انتشارات دوران .
7. شعبانی،حسن .(1392)، مهارت های آموزش: روش ها وفنون تدریس:انتشارات سمت .
8. عباس زاده، محمد؛ بنی فاطمه،حسین؛علیزاده اقدم، محمد باقر.(1397) ،بررسی رابطه بین فرایند جامعه پذیری دانشگاهی با پایبندی به اخلاق پژوهش، جامعه شناسی کاربردی، سال بیست ونه ،شماره 69، صص63-86 .
9. قانعی راد، محمد امین و رشتیانی، آذر. (1394) ، جامعه پذیری علمی ومدیریت بدن در دانشگاه، فصلنامه مطالعات راهبردی ورزش وجوانان، دوره 14، شماره 28،صص 153-168 .
10. کارشکی، حسین . (1388)، کاربردرویکردهای ساختارگرایی اجتماعی در یادگیری الکترونیکی، همایش کشوری کاربرد الکترونیکی در علوم پزشکی، 28و29 بهمن .
11. کدیور ، پروین. (1379)، روانشناسی یادگیری، تهران : انتشارات سمت.
12. محسنی تبریزی،علیرضا ؛ قاضی طباطابایی ، محمود ؛ مرجایی ، هادی .(1389)، تاثیر مسائل وچاش های محیط علمی برجامعه پذیری دانشگاهی، فصلنامه پژوهش در برنامه ریزی در آموزش عالی، سال شانزدهم، شماره 1،بهار89،صص55-67.
13. محمدی ، مهدی و عابدینی بلترک ،میمنت.( 1398)، ساخت واعتباریابی مقیاس برنامه درسی سازنده گرا درآموزش عالی ، دوفصلنامه مطالعات برنامه ریزی درسی آموزش عالی.سا ل دهم ، شماره 19، صص123-148 .
14. همتی، رضا ؛ مهدیه، عرفه ؛ ودادهیر، ابوعلی.(1395) ،فرایند جامعه پذیری دانشگاهی دانشجویا ن دکتری دانشگاه اصفهان ،فصلنامه پژوهش وبرنامه ریزی در آموزش عالی،سال بیست ودو، شماره 1،بهار95، صص 45-73 .
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hamidizadeh M M, Ohadi F, Shokri A. Explaining the relationship between learning environment ,cognitive and Motivational strategies with professional socialization of accountining Students of Islamic Azad University. aapc 2021; 5 (10) :169-200
URL: http://aapc.khu.ac.ir/article-1-887-fa.html

حمیدی زاده محمد مهدی، اوحدی فریدون، شکری اعظم. تاثیر محیط یادگیری، راهبردهای شناختی وانگیزشی بر جامعه پذیری حرفه ای( مطالعه موردی: دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی رشته حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی). دو فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری. 1399; 5 (10) :169-200

URL: http://aapc.khu.ac.ir/article-1-887-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 10 - ( 12-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه علمی حسابداری ارزشی و رفتاری journal of Value & Behavioral  Accounting
Persian site map - English site map - Created in 0.12 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4666