[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
هدف و چشم انداز نشریه ::
هیات تحریریه مجله::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
نمودار فرآیند داوری::
برای داوران::
داوران تخصصی مجله::
منشور اخلاقی مجله::
پایگاه های نمایه کننده::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پرسش های متداول::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
لینکهای مرتبط

پایگاه داده های تحقیقاتی مالی ایران

..
:: دوره 6، شماره 12 - ( 12-1400 ) ::
جلد 6 شماره 12 صفحات 25-1 برگشت به فهرست نسخه ها
الگوی ماهیت شناسی رفتارشهروندی حسابداری
سهیلا طرقه1 ، دکتر فرزین رضایی 2، دکتر غلامرضا کردستانی3
1- دانشجوی دکتری- دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایران(torghehsoheila@gmail.com)
2- دانشیار- دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایران(نویسنده مسئول ) ، farzin.rezaei@qiau.ac.ir
3- استاد حسابداری، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران (kordestani@soc.ikiu.ac.ir)
چکیده:   (2776 مشاهده)
 حسابداران به عنوان یک عامل انسانی در تهیه و ارائه گزارش­های مالی و انعکاس عملکرد سازمان­ها به ذی­نفعان مختلف نقش حیاتی و مؤثری را ایفا می نمایند. لذا با توجه به این اهمیت و ارتباط و تأثیرگذاری رفتار حسابداران بر سیستم­های حسابداری به ویژه در رفتارهایی که به صورت داوطلبانه بوده و به صورت کاملاً اختیاری از سوی آنها انجام می­شود، این تحقیق با هدف شناسایی ابعاد رفتار شهروندی حسابداری انجام گرفته است. جهت‌گیری این پژوهش، بنیادی؛ فلسفه آن، ساخت‌گرایی؛ روش مورد استفاده آن، کیفی و از نوع تکنیک تحلیل مضمون می­باشد. در این تحقیق به منظور جمع ­آوری اطلاعات، 16 نفر از مدیران و متخصصان رشته حسابداری، به روش نمونه‌گیری هدفمند قضاوتی(گلوله برفی) انتخاب و با آنها مصاحبه‌هایی نیمه ساختار یافته تا رسیدن به اشباع نظری صورت گرفته است. تحلیل داده‌ها نیز با استفاده از سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گرفته و داده­ها در قالب 99 مفهوم، 36 مقوله فرعی و 16 مقوله اصلی دسته‌بندی گردیده­اند. بر این اساس، مضمون رفتار شهروندی در حسابداری شامل سه بعد فردی، گروهی و سازمانی می­باشد. بعد فردی این رفتار، مقوله‌های «انضباط فردی»، «جوانمردی»، «آداب رفتاری»، «ارتقای فردی»، «وجدان کاری» و «ابتکار فردی»؛ بعد گروهی آن مقوله‌های «فداکاری»، «نوع دوستی»، «رفتارهای کمک کننده» و «اخلاق حرفه ای» و در نهایت بعد سازمانی آن نیز مقوله­ های «فضیلت سازمانی»، «اطاعت سازمانی»، «اجابت سازمانی»، «وفاداری سازمانی»، «مشارکت سازمانی» و «تعصب سازمانی» را در بر گرفته است.
واژه‌های کلیدی: رفتار شهروندی، رفتار شهروندی سازمانی، رفتار شهروندی در حسابداری، تحلیل مضمون، حسابداری رفتاری.
متن کامل [PDF 314 kb]   (556 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/3/20 | پذیرش: 1400/12/29 | انتشار: 1400/12/11
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

torgheh S, rezaei F, Kordestani G. pattern of the nature of citizenship behavior in accounting. aapc 2022; 6 (12) :1-25
URL: http://aapc.khu.ac.ir/article-1-1002-fa.html

طرقه سهیلا، رضایی فرزین، کردستانی غلامرضا. الگوی ماهیت شناسی رفتارشهروندی حسابداری. دو فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری. 1400; 6 (12) :1-25

URL: http://aapc.khu.ac.ir/article-1-1002-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 12 - ( 12-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه علمی حسابداری ارزشی و رفتاری journal of Value & Behavioral  Accounting
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645