[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 1، شماره 2 - ( 12-1395 ) ::
جلد 1 شماره 2 صفحات 127-161 برگشت به فهرست نسخه ها
سیستم‌های ارزیابی‌عملکرد در چارچوب تحلیل‌نسبیت‌فرهنگی
دنیا احدیان پور پروین، دکتر فریدون رهنمای رودپشتی ، دکتر هاشم نیکومرام، دکتر رمضانعلی رویایی
استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
چکیده:   (303 مشاهده)

با‌عنایت به این ‌امرکه سیستم‌های‌ ارزیابی ‌عملکرد برروی شالوده‌هایی از ارزش‌ها و مفروضات‌ مشترک به نام فرهنگ ایجاد  می‌شوند، این پژوهش با هدف بررسی اثر‌مستقیم و غیر‌مستقیم فرهنگ‌سازمانی به واسطه هدف بکارگیری سیستم‌های‌‌ ارزیابی‌ عملکرد بر میزان تنوع‌ معیار ارزیابی‌ عملکرد بکارگرفته شده در شرکتهای‌تولیدی پذیرفته شده در بورس ‌اوراق ‌بهادار ‌‌تهران درمقطع زمانی 95-94 و به روش توصیفی- پیمایشی انجام‌شده‌است.

    نتایج این ‌پژوهش بیانگر این امر است که ارزش‌های فرهنگی ‌باثبات اثرمستقیم و منفی بر تنوع‌ معیار‌‌ ارزیابی‌عملکرد دارد و همچنین ارزش‌های‌ فرهنگی به ‌واسطه‌ هدف ‌بکارگیری‌ سیستم ‌ارزیابی ‌عملکرد اثر غیرمستقیمی بر تنوع ‌معیار‌‌ ارزیابی ‌عملکرددارند و مدیران‌ ارشد ‌شرکتهای با ‌ارزش‌های ‌فرهنگی‌‌انعطاف‌پذیردرمقایسه با مدیران‌ارشد‌ شرکتهای ‌با ارزش‌های‌فرهنگی ‌‌با‌ثبات گرایش ‌بیشتری به استفاده از سیستم‌های ‌ارزیابی‌‌‌ عملکرد برای اهداف ‌انگیزشی و تصمیم‌گیری دارند و شرکتهای ‌با ارزش‌های ‌باثبات ‌سیستم‌های‌ارزیابی‌عملکرد را بیشتر برای اهداف ‌ارتباطی بکارمی‌گیرند. علاوه‌ براین ارزش‌های‌فرهنگی‌انعطاف‌‌پذیربه واسطه هدف بکارگیری سیستم ارزیابی عملکرد، برای اهداف ارتباطی تاثیری منفی و برای اهداف انگیزشی تاثیری مثبت، بر تنوع ‌معیار‌‌ ارزیابی ‌عملکرد دارند، درحالی که برای شرکتهای با ارزشهای فرهنگی با‌ثبات، اهداف انگیزشی تاثیری منفی وغیر‌مستقیم بر تنوع‌ معیار‌‌ ارزیابی ‌عملکرد دارد و تنوع معیار‌ارزیابی عملکرد بیشترین اثرکلی را از ارزش های فرهنگی انعطاف پذیر و اهداف انگیزشی کسب می نماید. نتایج این پژوهش، ضرورت توجه به فرهنگ سازمانی و هدف استفاده از سیستم های ارزیابی عملکرد را بعنوان مرحله ای اساسی در طراحی و بکارگیری تنوع معیار ارزیابی عملکرد ایجاد می نماید.

واژه‌های کلیدی: سیستم ارزیابی عملکرد، ارزش های فرهنگی، تنوع‌معیار‌‌ارزیابی‌عملکرد، هدف استفاده از سیستم ارزیابی عملکرد
متن کامل [PDF 304 kb]   (168 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۳/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۵/۵/۸ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۲۹
فهرست منابع
1. الوانی، سید مهدی.(1386). مدیریت عمومی(چاپ سی و یکم). تهران: نشر نی
2. احدیان‌پورپروین، دنیا. (1393)، نسبیت‌فرهنگی‌مبتنی بر رویکرد رفتاری: با تاکید بر نقش حسابداری مدیریت در تصمیم‌گیری مدیریت، فصلنامه دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، سال سوم، شماره نهم، بهار، صفحه51-34
3. سجادی، سید‌حسین، صوفی، علی. (1390). حسابداری‌مدیریت‌پیشرفته(چاپ دوم). اهواز: انتشارات دانشگاه شهید چمران، صفحه 39-37
4. رضوانی، حمید رضا، سهام خدم، مازیار.(1390)، مطالعه تطبیقی گونه شناسی های فرهنگ سازمانی مطالعه موردی شرکت های پگاه فارس و شام شام، مدیریت دولتی، دوره 3، شماره 6، بهار و تابستان، ص 79تا92
5. رهنمای‌رودپشتی، فریدون. (1391). حسابداری‌مدیریت‌رفتاری (چاپ‌اول). تهران:دانشگاه‌آزاد اسلامی
6. رهنمای‌رودپشتی، فریدون؛ خردیار، سینا؛ ایمنی، محسن. (1395). ریشه‌ی تاریخی جریان پژوهش‌ها در حسابداری‌مدیریت رفتاری(تئوری‌ها و روش‌های‌پژوهش)، دو فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، سال اول، شماره اول، بهار و تابستان، صفحه 52-25
7. ناصری، احمد، جوادی، سید علی.(1392)، بررسی ارتباط بین فرهنگ سازمانی و سیستم های ارزیابی عملکرد در شرکت های تولیدی بورس اوراق بهادار تهران، مجله پیشرفت های حسابداری دانشگاه شیراز، دوره پنجم، شماره دوم، صفحه 131-160
8. نمانیان، فرشید، فیض‌اله‌زاده، صادق. (1394)، تأثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد سازمان با نقش میانجی نوآوری (مطالعة موردی: شهرک صنعتی ایلام(، مجله فرهنگایلام، دوره 16، شماره 46 و 47، بهار و تابستان، صفحه 161-174
9. نمازی، محمد. (1384)، بررسی کاربردهای تئوری نمایندگی در حسابداری‌مدیریت، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دوره 22، شماره 2(پیاپی 43)، صفحه 164-147
10. نمازی، محمد.(1391). حسابداری مدیریت استراتژیک از تئوری تا عمل جلد اول (چاپ اول). شیراز: مرکزپژوهش‌سامانه‌های یکپارچه و نظام‌های اطلاعاتی مالی امام حسن مجتبی
11. مومنی، منصور. (1392). مدل‌سازی معادلات ساختاری با تاکید بر سازه‌های بازتابنده و سازنده(چاپ اول). تهران: مولف
12. علامه، سید محسن؛ عسکری، نوربخش؛ خزائی پول، جواد.(1395)، بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد سازمانی: تأکید بر نقش تسهیم دانش و چابکی سازمانی با رویکرد کارت امتیازی متوازن، مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره 14، شماره 2، صفحه 453-474
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



DOI: 10.18869/acadpub.aapc.1.2.127


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahadian Poor Parvi D N, Rahnamay Roodposht F I, Nikoomaram H, Royaee R. Performance Measurement System in Cultural Relativism Context. aapc. 2017; 1 (2) :127-161
URL: http://aapc.khu.ac.ir/article-1-145-fa.html
احدیان پور پروین دنیا، رهنمای رودپشتی فریدون، نیکومرام هاشم، رویایی رمضانعلی. سیستم‌های ارزیابی‌عملکرد در چارچوب تحلیل‌نسبیت‌فرهنگی. فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری. 1395; 1 (2) :127-161

URL: http://aapc.khu.ac.ir/article-1-145-fa.html

دوره 1، شماره 2 - ( 12-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه دستاوردهای حسابداری ارزشی و رفتاری Valued and Behavioral Accountings Achievements
Persian site map - English site map - Created in 0.145 seconds with 827 queries by yektaweb 3460