[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: مقالات آماده انتشار(دوره 8شماره 15)- بهارو تابستان1402 - ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر بهداشت هیجانی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته حسابداری با نقش میانجی انگیزه پیشرفت تحصیلی
رضا نعمتی کشتلی
استادیار، گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر، اسلامشهر، ایران ، nematikoshteli20@yahoo.com
چکیده:   (1233 مشاهده)
بهداشت هیجانی، معرف سلامت روان فرد است که تأمین آن به عنوان هدف اصلی برنامه­ های بهداشت روانی جامعه تلقی می­ گردد. به طوری­ که بهداشت هیجانی مناسب و عدم اختلالات روان­ شناختی، بر عملکرد و انگیزه پیشرفت افراد تأثیرگذار است. از این ­رو هدف این پژوه‍ش، بررسی­ ت‍أثیر بهداشت هیجانی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته حسابداری با نقش میانجی انگیزه پیشرفت تحصیلی می ­باشد. نمونه آماری پژوهش، شامل 493 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور در سال 1400 می­باشد که با روش نم‍‍‍‍‍‍ونه­گ‍‍‍یری غیرتص‍‍‍‍‍ می باشد که با روش نمونه گیری غیرتصادفی در دسترس انتخ‍‍‍‍اب ش‍‍‍دند. از ابزار پرس‍‍‍‍ش ­نامه اس‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍تاندارد در این پژوه‍‍‍ش اس‍‍‍‍‍تفاده شده است. هم‍‍‍‍‍چنین، فرضیه­ های تحقیق به­ واسطه م‍‍‍‍‍‍‍‍دل­ س‍‍‍‍‍‍‍ازی مع‍‍‍‍‍‍‍‍ادلات س‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍اخ‍تاری با بهره ­گیری از نرم افزار پی ال اس، آزمون شد. یافته­ های تحقیق نشان می ­دهد که بهداشت هیجانی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته حسابداری تأثیر مثبت و مع‍‍‍نی ­دار دارد. از سوی دیگر، بهداشت هیجانی بر انگیزه پیشرفت تحصیلی نیز تأثیر مثبت و مع‍‍‍نی­ دار دارد. همچنین، انگیزه پیشرفت تحصیلی نقش میانجی را در رابطه بین بهداشت هیجانی و عملکرد تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته حسابداری ایفا می ­کند. نتایج این تحقیق می ­تواند برای خط ­مشی ­گذاران در دانشگاه آزاد اسلامی، در راستای تدوین برنامه ­های مناسب برای رضایت­ مندی تحصیلی و طراحی برنامه­ های موثر جهت شناسایی نارسایی­ های نظام آموزشی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان و تأمین بهداشت روانی آن­ ها و همچنین بهبود مستمر کیفیت آموزشی و پژوهشی سودمند واقع گردد.
واژه‌های کلیدی: انگیزه پیشرفت تحصیلی، عملکرد تحصیلی، بهداشت هیجانی، دانشجویان حسابداری
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/8/29 | پذیرش: 1402/6/31
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه علمی حسابداری ارزشی و رفتاری journal of Value & Behavioral  Accounting
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4402