[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
هدف و چشم انداز نشریه ::
هیات تحریریه مجله::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
نمودار فرآیند داوری::
برای داوران::
داوران تخصصی مجله::
منشور اخلاقی مجله::
پایگاه های نمایه کننده::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پرسش های متداول::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
لینکهای مرتبط

پایگاه داده های تحقیقاتی مالی ایران

..
:: دوره 8، شماره 15 - ( دوره 8شماره 15- بهارو تابستان1402 - 1402 ) ::
جلد 8 شماره 15 صفحات 454-417 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر بهداشت هیجانی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته حسابداری با نقش میانجی انگیزه پیشرفت تحصیلی
دکتر رضا نعمتی کشتلی
استادیار، گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر، اسلامشهر، ایران ، nematikoshteli20@yahoo.com
چکیده:   (54313 مشاهده)
بهداشت هیجانی، معرف سلامت روان فرد است که تأمین آن به عنوان هدف اصلی برنامه­ های بهداشت روانی جامعه تلقی می­ گردد. به طوری­ که بهداشت هیجانی مناسب و عدم اختلالات روان­ شناختی، بر عملکرد و انگیزه پیشرفت افراد تأثیرگذار است. از این ­رو هدف این پژوه‍ش، بررسی­ ت‍أثیر بهداشت هیجانی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته حسابداری با نقش میانجی انگیزه پیشرفت تحصیلی می ­باشد. نمونه آماری پژوهش، شامل 493 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور در سال 1400 می­باشد که با روش نم‍‍‍‍‍‍ونه­گ‍‍‍یری غیرتص‍‍‍‍‍ می باشد که با روش نمونه گیری غیرتصادفی در دسترس انتخ‍‍‍‍اب ش‍‍‍دند. از ابزار پرس‍‍‍‍ش ­نامه اس‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍تاندارد در این پژوه‍‍‍ش اس‍‍‍‍‍تفاده شده است. هم‍‍‍‍‍چنین، فرضیه­ های تحقیق به­ واسطه م‍‍‍‍‍‍‍‍دل­ س‍‍‍‍‍‍‍ازی مع‍‍‍‍‍‍‍‍ادلات س‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍اخ‍تاری با بهره ­گیری از نرم افزار پی ال اس، آزمون شد. یافته­ های تحقیق نشان می ­دهد که بهداشت هیجانی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته حسابداری تأثیر مثبت و مع‍‍‍نی ­دار دارد. از سوی دیگر، بهداشت هیجانی بر انگیزه پیشرفت تحصیلی نیز تأثیر مثبت و مع‍‍‍نی­ دار دارد. همچنین، انگیزه پیشرفت تحصیلی نقش میانجی را در رابطه بین بهداشت هیجانی و عملکرد تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته حسابداری ایفا می ­کند. نتایج این تحقیق می ­تواند برای خط ­مشی ­گذاران در دانشگاه آزاد اسلامی، در راستای تدوین برنامه ­های مناسب برای رضایت­ مندی تحصیلی و طراحی برنامه­ های موثر جهت شناسایی نارسایی­ های نظام آموزشی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان و تأمین بهداشت روانی آن­ ها و همچنین بهبود مستمر کیفیت آموزشی و پژوهشی سودمند واقع گردد.
واژه‌های کلیدی: انگیزه پیشرفت تحصیلی، عملکرد تحصیلی، بهداشت هیجانی، دانشجویان حسابداری
متن کامل [PDF 521 kb]   (352 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/8/29 | پذیرش: 1400/11/20 | انتشار: 1402/6/31
فهرست منابع
1. امامی، سید مجید و جباردخت، حجت. (1399)، پیوست فرهنگی توسعه آموزش عالی علوم انسانی در ایران، فصلنامه فرهنگ و ارتباطات، دوره 2، شماره 11، صص 161-194.
2. الماسی، سیده زینب؛ هاشمی حبیب آبادی، راحله؛ رحمانی، رامین. (1398)، بررسی وضعیت سلامت روان و عوامل موثر بر آن، فصلنامه علمی پژوهان، دوره 18، شماره 2، صص 30-38.
3. ادراکی، میترا؛ رامبد، معصومه؛ عبدلی، روح‌اله. (1390)، همبستگی رضایت تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پرستاری، فصلنامه آموزش در علوم پزشکی، دوره 11، شماره 1، صص 32-39.
4. بیرانوند، جواد و شکری، سمیرا. (1400)، رابطه بین فراشناخت با بهداشت هیجانی و انگیزه پیشرفت تحصیلی، فصلنامه پیشرفت‌های نوین در روان‌شناسی، دوره 4، شماره 36، صص 54-64.
5. تمنایی‌فر، محمدرضا؛ سلامی محمد آبادی، فاطمه؛ دشتبان‌زاده، سمیه. (1390)، رابطه بهداشت هیجانی و شادکامی با موفقیت تحصیلی دانشجویان، فصلنامه فرهنگ در دانشگاه اسلامی، دوره 15، شماره 2، صص 46-63.
6. حسین‌پور، سعید؛ خردیار، سینا؛ خوزین، علی؛ محمدی نوده، فاضل. (1400)، بررسی اثر سلامت روانی و کمال‌گرایی بر تصمیم‌گیری اخلاقی حسابداران با نقش میانجی اهمال-کاری، دوفصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، دوره 6، شماره 11، صص 93-121.
7. خاندوزی، بزرگمهر؛ خوزین، علی؛ سعیدی، پرویز؛ دیده‌خانی، حسین. (1396)، تأثیر سلامت روانی بر تصمیمات اخلاقی مدیران مالی بر پایه مدل رفتاری شیب لغزنده و رفتار جبرانی، فصلنامه حسابداری سلامت، دوره 6، شماره 2، صص 46-64.
8. خواجوی، شکراله و نحاس، کاظم. (1398)، افزایش یادگیری حسابداری به وسیله نقشه مفهومی، فصلنامه بررسی‌های حسابداری و حسابرسی، دوره 26، شماره 3، صص 393-412.
9. داوری، علی و رضازاده، آرش. (1396)، مدل‌سازی معادلات ساختاری با نرم افزار پی ال اس، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
10. رضوانی، سپیده؛ ایمنی، بهزاد؛ نادری، رامین. (1399)، رابطه بهداشت روان و هوش هیجانی در ارتقای تحصیلی دانشجویان، فصلنامه پژوهان، دوره 18، شماره 4، صص 39-45.
11. سادات مرتضوی، نرگس و یاراللهی، نعمت اله. (1394)، فراتحلیل رابطه بین تاب آوری و سلامت روان، فصلنامه اصول بهداشت روانی، دوره 17، شماره 3، صص 103-108.
12. عجم، علی اکبر. (1395)، نقش سلامت روانی و اجتماعی در انگیزه و موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی، فصلنامه آموزش در علوم پزشکی، دوره 16، شماره 41، صص 356-365.
13. عزیزی نژاد، بهاره؛ پورحیدر، رحیمه؛ سلطانی، پوران. (1393)، بررسی ارتباط سلامت روانی و عوامل درون دانشگاهی در میان دانشجویان رشته بهداشت دانشگاه علوم پزشکی، فصلنامه پرستاری و مامایی، دوره 12، شماره 12، صص 1139-1146.
14. غفاری، ابوالفضل و ارفع بلوچی، فاطمه. (1390)، رابطه انگیزش پیشرفت، خودانگاره تحصیلی و اضطراب امتحان در دانشجویان، فصلنامه پژوهش های روان شناسی بالینی، دوره 1، شماره 2، صص 1-16.
15. میرکمالی، سید محمد؛ خباره، کبری؛ فرهادی امجد، فرهاد. (1394)، نقش سلامت هیجانی (روانی) بر عملکرد تحصیلی با میانجی‌گری پیشرفت تحصیلی، فصلنامه دانش و پژوهش در روان‌شناسی کاربردی، دوره 16، شماره 2، صص 101-109.
16. موسوی مقدم، سید رحمت اله؛ توان، حامد؛ سایه میری، کورش؛ نادری، سوسن. (1393)، بررسی وضعیت سلامت عمومی دانش آموزان پسر و دختر مدارس راهنمایی، فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی ایلام، دوره 22، شماره 2، صص 57-65.
17. معینی، بابک؛ رضاپور، فروزان؛ تاپاک، لیلی؛ گراوندی، اعظم. (1399)، رابطه شادکامی و سلامت روان با سلامت اجتماعی در کارکنان بخش سلامت، فصلنامه آموزش و سلامت جامعه، دوره 7، شماره 2، صص 119-125.
18. محی‌الدین شیخ‌الاسلامی، حسین. (1400)، رابطه تیپ‌های شخصیتی و هوش هیجانی با سلامت روانی، فصلنامه رویکردی نو در علوم تربیتی، دوره 3، شماره 1، صص 20-25.
19. نورادی، میترا. (1400)، رابطه ویژگی‌های شخصیتی با حمایت اجتماعی، رضایت از زندگی و عملکرد تحصیلی دانشجویان، فصلنامه مدیریت و چشم انداز آموزش، دوره 3، شماره 8، صص 105-127.
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

nemati koshteli R. The effect of emotional health on academic performance of graduate students in accounting with the mediating role of academic achievement motivation. aapc 2023; 8 (15) :417-454
URL: http://aapc.khu.ac.ir/article-1-1052-fa.html

نعمتی کشتلی رضا. تأثیر بهداشت هیجانی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته حسابداری با نقش میانجی انگیزه پیشرفت تحصیلی. دو فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری. 1402; 8 (15) :417-454

URL: http://aapc.khu.ac.ir/article-1-1052-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 15 - ( دوره 8شماره 15- بهارو تابستان1402 - 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه علمی حسابداری ارزشی و رفتاری journal of Value & Behavioral  Accounting
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4666