[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
هدف و چشم انداز نشریه ::
هیات تحریریه مجله::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
نمودار فرآیند داوری::
برای داوران::
داوران تخصصی مجله::
منشور اخلاقی مجله::
پایگاه های نمایه کننده::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پرسش های متداول::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
لینکهای مرتبط

پایگاه داده های تحقیقاتی مالی ایران

..
:: دوره ۷، شماره ۱۳ - ( ۶-۱۴۰۱ ) ::
جلد ۷ شماره ۱۳ صفحات ۷۵-۳۶ برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر آنومی فشار اجتماعی بر گزارشگری شهروند شرکتی
سهیلا شریف خفری۱ ، دکتر مهدی صفری گرایلی ۲، دکتر ابراهیم گیوکی۳ ، دکتر آذر مسلمی۴
۱- دانشجوی دکتری گروه حسابداری، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران(s_ava۲۱۱۵@yahoo.com)
۲- دانشیار گروه حسابداری، واحد بندرگز ،دانشگاه آزاد اسلامی ، بندرگز، ایران(نویسنده مسئول) ، Mehdi.safari83@yahoo.com
۳- استادیار گروه مدیریت، واحد خمین دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران(egivaki_۱۳۵۲@yahoo.com)
۴- استادیار گروه حسابداری، واحد خمین دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران(azar.moslemi.kh@gmail.com)
چکیده:   (۲۳۵۷ مشاهده)
با تغییر رویه‌های سنتی به سمت رویه‌های مدیریت نوین، شیوه گزارشگری شرکت‌ها نیز به سمت شهروند شرکتی تغییر کرده است تا فراتر از استانداردها، تعهد و مسئولیت‌پذیری در قبال ذینفعان افزایش یابد. لذا در این پژوهش باهدف ایجاد توازن بین فشارهای ذینفعان با افشاء اطلاعات، بر موضوع توسعه گزارشگری شهروند شرکتی تمرکز شده است تا از این طریق سطح تقارن اطلاعاتی بیشتری بین شرکت‌ها با سهامداران ایجاد شود. این پژوهش از لحاظ رویکرد، یک تحقیق ترکیبی (کیفی و کمی) است. در بخش کیفی از طریق فراترکیب نسبت به تعیین ابعاد گزارشگری شهروند شرکتی اقدام شد. در بخشی کمی، نیز این مطالعه، از نوع پژوهش توصیفی است که از طریق معادلات ساختاری به دنیال بررسی تأثیر آنومی فشار اجتماعی بر گزارشگری شهروند شرکتی می باشد.  دوره زمانی پژوهش در بازه زمانی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ است. مشارکت کنندگان در بخش کیفی ۱۵ نفر از متخصصان و خبرگان رشته حسابداری در سطح دانشگاهی بودند که از طریق نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده‌اند و در بخش کمی ۴۰۵ نفر از مدیران مالی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران که از طریق نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند، مشارکت داشتند. نتایج پژوهش نشان می‌دهد، آنومی فشار اجتماعی بر گزارشگری شهروند شرکتی تأثیر مثبت و معناداری دارد. در واقع نتیجه کسب شده گویایی این واقعیت است که گزارشگری شهروند شرکتی در نتیجه‌ هنجارهای شکل گرفته‌ ناشی از آنومی فشار اجتماعی می‌تواند مجموعه‌ایی از اقدامات بشردوستانه؛ کمک‌های نیکوکارانه و اَشکال دیگری از اقدامات انجام شده متعهدانه شرکت در برابر محیط اجتماعی و ذینفعان را در بر گیرد.
واژه‌های کلیدی: آنومی فشار اجتماعی، گزارشگری شهروند شرکتی، حفاظت از منافع ذینفعان
متن کامل [PDF 939 kb]   (۷۱۸ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/3/25 | پذیرش: 1401/7/24 | انتشار: 1401/6/31
فهرست منابع
۱. امانی‌بابادی، سحر؛ صالحی، اله‌کرم؛ خدامرادی، محمد و جرجرزاده، علیرضا. (۱۳۹۹)، الگوی شناختی انتخاب تاثیرگذارترین راهبرد افشای کربن براساس فشارهای اجتماعی ذینفعان در سطح بازار سرمایه: رویکردهای تحلیلی مجموعه راف، دو فصلنامه علمی حسابداری ارزشی و رفتاری، سال ۵، شماره ۱۰، صص ۴۳-۶۸.
۲. امیدوار، مریم؛ وکیلی‌فرد، حمیدرضا و عابدینی، بیژن. (۱۳۹۹). طراحی مدل تفسیرگرایانه/ساختارمندانه‌ اثربخش‌ترین علل کیفیت حسابرسی بخش عمومی، دوفصلنامه علمی حسابداری دولتی، سال هفتم، شماره ۱، صص ۱۴۵-۱۶۰
۳. ایرانی، حمیدرضا.، سلطانی، مرتضی؛ جمشیدزاده، مولود و بابائی، یاور. (۱۴۰۰)، شناسایی عوامل اثرگذار و اثرپذیر پذیرش شهروندی شرکتی در کسب ‌وکارهای گردشگری، گردشگری و توسعه، سال دهم، شماره ۱، صص ۳۰۳-۳۱۹
۴. جمال لیوانی، حمید؛ معطوفی، علیرضا؛ صفری گرایلی، مهدی و گرکز، منصور. (۱۴۰۰). الگوسازی مبتنی بر تحلیل پیوندیِ مزیت‌های رقابتی اِلمان‌های حسابداری سبز براساس تحلیل کیفی/تعاملی (IQA)، حسابداری مدیریت، سال چهاردهم، شماره ۵۰، صص ۱۵۵-۱۷۵
۵. حاجیها، زهره. (۱۳۹۷)، راهبردهای رقابتی، عملکرد شرکت و مسئولیت‌پذیری اجتماعی به عنوان راهبرد سوم، حسابداری مدیریت، سال یازدهم، شماره ۳۶، صص ۳۱-۴۳.
۶. حجازی، رضوان و ابوحمزه، مینا. (۱۳۹۳)، به سوی شهروند شرکتی، حسابداری؛ پاسخگویی و منافع جامعه؛ پژوهش‌های حسابداری، سال چهارم، شماره ۲، صص ۱-۱۹.
۷. حقیقی، محمد و جلالی، سیدحسین. (۱۳۹۶)، شکل‌گیری شراکت‌های راهبردی از دیدگاه تئوری نهادی، مدیریت بازرگانی، سال نهم، شماره ۴، صص ۷۱۷-۷۳۸.
۸. خاکی، محمودرضا؛ حمیدیان، محسن؛ خسروی‌پور، نگار و صراف، مریم. (۱۴۰۰)، آنومی فشارهای اجتماعی بر گزارشگری مالی متهورانه: تحلیل نظریه برداشت نقدگرایانه مدیر، حسابداری مدیریت، سال چهاردهم، شماره ۴۸، صص ۲۳-۴۴.
۹. خواجوی، شکراله و اعتمادی‌جوریابی، مصطفی. (۱۳۹۴)، مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و گزارشگری آن، حسابداری سلامت، سال چهارم، شماره ۲، صص ۱۰۴-۱۲۳.
۱۰. خواجوی، شکراله و محمدیان، محمد. (۱۳۹۷)، الگوی مفهومی حسابداری شهروندی مبتنی بر تفکر انتقادی، حسابداری مدیریت، سال یازدهم، شماره ۳۷، صص ۹۷-۱۰۶.
۱۱. عباس‌زاده، محمد؛ علیزاده‌اقدم، محمدباقر و اسلامی‌بناب، سیدرضا. (۱۳۹۱)، بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و آنومی اجتماعی، مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، سال یکم، شماره ۱، صص ۱۴۵-۱۷۲
۱۲. عبدی، مصطفی؛ کردستانی، غلامرضا و رضازاده، جواد. (۱۳۹۸). طراحی الگوی منسجم گزارشگری پایداری شرکت‌ها، پژوهش‌های حسابداری مالی، سال یازدهم، شماره ۴، صص ۲۳-۴۴
۱۳. کرمی قلعه‌سیدی، مریم و صالحی، اله‌کرم. (۱۳۹۷)، اثرات تغییرات اجتماعی بر توسعه حسابداری، حسابداری مدیریت، سال یازدهم، شماره ۳۸، صص ۷۹-۹۲.
۱۴. محسنی‌تبریزی، علیرضا؛ معیدفر، سعید و گلابی، فاطمه. (۱۳۹۰). بررسی اعتماد اجتماعی با نگاهی نسلی به جامعه، جامعه شناسی کاربردی، سال بیست و دوم، شماره ۱، صص ۴۱-۷۰.
۱۵. محمدیان، محمد و ستایش، محمدحسین. (۱۳۹۷)، الگویی برای گزارشگری مالی و غیرمالی بانک‌ها: از طریق شاخص‌سازی گزارشگری شهروند شرکتی، پژوهش‌های کاربردی در گزارشگری مالی، سال هفتم، شماره ۱، صص ۴۳-۷۰.
۱۶. محمودخانی، مهناز؛ رحمانی، علی؛ همایون، سعید و نیاکان، لیلی. (۱۴۰۰)، شناسایی مؤلفه‌های گزارشگری پایداری در صنعت بیمه، دو فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، سال ششم، شماره ۱۱، صص ۲۱۶-۱۸۷
۱۷. مرادی، مجید. (۱۳۹۵)، نقش تئوری مشروعیت و تئوری ذینفعان در مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها، فصلنامه مطالعات اقتصادی، مدیریت مالی، حسابداری، سال دوم، شماره ۴، صص ۱۷۴-۱۸۶.
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharif khafri S, Safari Gerayli M, givaki E, Moslemi A. Investigate the Effect of Social Pressure Anomie on Corporate Citizen Reporting. aapc 2022; 7 (13) :36-75
URL: http://aapc.khu.ac.ir/article-1-1099-fa.html

شریف خفری سهیلا، صفری گرایلی مهدی، گیوکی ابراهیم، مسلمی آذر. بررسی تأثیر آنومی فشار اجتماعی بر گزارشگری شهروند شرکتی. دو فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری. ۱۴۰۱; ۷ (۱۳) :۳۶-۷۵

URL: http://aapc.khu.ac.ir/article-۱-۱۰۹۹-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 13 - ( 6-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه علمی حسابداری ارزشی و رفتاری journal of Value & Behavioral  Accounting
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4666