[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
هدف و چشم انداز نشریه ::
هیات تحریریه مجله::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
نمودار فرآیند داوری::
برای داوران::
داوران تخصصی مجله::
منشور اخلاقی مجله::
پایگاه های نمایه کننده::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پرسش های متداول::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
لینکهای مرتبط

پایگاه داده های تحقیقاتی مالی ایران

..
:: دوره 9، شماره 17 - ( مقالات دوره 9شماره 17-بهار وتابستان 1403 1403 ) ::
جلد 9 شماره 17 صفحات 282-247 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر برخی باورهای هنجاری و رفتاری در عدم انتخاب رشته حسابداری : مطالعه موردی دانش‌آموزان تهران، شیراز و جهرم
دکتر آرزو مصلی نژاد 1، دکتر امین ناظمی2
1- استادیار گروه حسابداری، دانشگاه جهرم، جهرم ، ایران (نویسنده مسئول). ، mosallanejada2@gmail.com
2- استادیار گروه حسابداری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. aminnazemi@gmail.com
چکیده:   (420 مشاهده)
در کشورهای درحال توسعه‌ای مانند ایران، گسترش و توسعه حسابداری، بخشی از زیرساخت‌های لازم برای رسیدن به اهداف توسعه اقتصادی را تشکیل می‌دهد، حال آنکه نظام آموزشی حسابداری در ایران از نارسایی‌های بنیادی برخوردار است. هدف این پژوهش تبیین باورهای هنجاری و رفتاری دانش‌آموزان در مورد حرفه‌ی حسابداری با استفاده از نظریه عمل منطقی است. پژوهش حاضر از لحاظ رویکرد کمی است و از روش رگرسیون خطی چندگانه استفاده می‌شود. برای گردآوری اطلا عات، پرسشنامه‌ کارلسون و نئولا (2022) به صورت الکترونیکی از طریق رایانامه برای دانش‌آموزان پایه نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم (تجربی، ریاضی، علوم‌انسانی و کار و دانش) تهران، شیراز و جهرم در سال ۱۴۰۱ ارسال شد و در نهایت با روش نمونه‌گیری در دسترس از ۶۰۰ پرسش‌نامه ارسال شده450 پرسش‌نامه قابل استفاده تحلیل شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها الگوی رگرسیون چند متغیره با استفاده از نرم‌افزار اس پی اس اس شماره 22 استفاده شد. نتایج الگوی نظریه عمل منطقی ساده شده را تایید می‌کند و نشان می‌دهد که هم باورهای رفتاری (عدم علاقه شخصی به حسابداری، فرصت‌های شغلی بیشتر در مشاغل دیگر، عدم توانایی عددی، پراسترس بودن حرفه‌ی حسابداری و حقوق بالاتر در مشاغل دیگر) و هم باورهای هنجاری (تأثیر معلمان و همتایان)، از طریق نگرشهای شخصی و هنجارهای ذهنی، بر تصمیم دانش‌آموزان برای اجتناب از حرفه حسابداری تأثیر دارد. با توجه به یافته‌های پژوهش پیشنهاد می‌شود، در راستای تغییر باورهای رفتاری و هنجاری، در آموزش حسابداری از حسابداران حرفه‌ای استفاده گردد، تا با استفاده از فنون آموزشی عملی و جذاب به دانش‌آموزان انگیزه یادگیری بیشتر در این حرفه را دهند و جایگاه واقعی رشته را نمایان سازند. علاوه بر این، کارآموزی و سمینارهای اجباری در برنامه درسی مدرسه گنجانده شود و این موارد از طریق رسانه‌های اجتماعی نیز آموزش داده شود.

واژه‌های کلیدی: نظریه عمل منطقی، دانش‌آموزان، باورها، نگرش‌ها، حرفه حسابداری
متن کامل [PDF 8251 kb]   (34 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/4/16 | پذیرش: 1403/8/7 | انتشار: 1403/10/22
فهرست منابع
1. اجاقی، محمدامین و طالب‌وند، مسلم. (1394)، بررسی عوامل موثر بر انتخاب رشته دانشجویان حسابداری، اولین کنفرانس بین‌المللی مدیریت، اقتصاد، حسابداری و علوم.
2. افرا سیستم میهن (1402)، فناوری حسابداری برای کمک به کمبود حسابداران خبره، https://afrasysco.ir
3. انجمن حسابداران خبره ایران (1403)، میزگرد بررسی رفع چالش کمبود نیروی انسانی ماهر در مؤسسات حسابرسی، https://www.iica.ir
4. بادآور نهندی، یونس و تقی‌زاده خانقاه، وحید. (1398)، عوامل موثر برانتخاب رشته دانشجویان حسابداری در دانشگاه‌های ایران، پژوهش های تجربی حسابداری، سال نهم، شماره 1، صص ۹۳-۱۱۸.
5. برهانی‌مژدهی، محمد؛ نقدی، سجاد؛ احمدیان، وحید؛ فضل‌زاده، علیرضا. (1402)، شناسایی و واکاوی محرک‌های تغییر رشته فارغ‌التحصیلان سایر رشته‌ها به حسابداری در مقطع کارشناسی ارشد، پژوهش‌های تجربی حسابداری، سال سیزدهم، شماره 4، صص 55-82.
6. پیری سقرلو، مهدی؛ تحریری، آرش؛ حجازی، رضوان. (1400)، توسعه حسابداری در دانشگاه‌های ایران، بررسی‌های حسابداری و حسابرسی، سال سوم، شماره 28، صص 398-434.
7. حجازی رضوان؛ و نحاس کاظم (1401)، افزایش یادگیری حسابداری در محیط انگیزشیِ کلر، دو فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، دوره هفتم، شماره 13، صص 335-360.
8. حمیدی‌زاده، محمدمهدی؛ اوحدی، فریدون؛ شکری، اعظم. (1402)، تأثیر راهبرهای انگیزشی بر جامعه‌پذیری حرفه‌ای دانشجویان حسابداری مقاطع تحصیلات تکمیلی. پژوهش‌های حسابداری مالی و حسابرسی، سال پانزدهم، شماره 57، صص 23-42.
9. دنیای اقتصاد (1403)، نگاهی به مشکل کمبود نیروی کار در ایران، https://donya-e-eqtesad.com/.
10. رحمانیان کوشککی، عبدالرسول؛ برزگر، بهرام؛ کمالی‌راد، اسماعیل. (1398)، تدوین مدلی برای بهبود کیفیت آموزش حسابداری از طریق تحلیل روش‌های تدریس با استفاده از نظریه داده بنیاد، نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه)، سال دوازدهم، شماره 48، صص130-103.
11. رحمانی، حلیمه؛ رجب‌دری، حسین؛ خرمین، منوچهر. (1396)، بررسی تاثیر نظریه عمل منطقی بر تمایل به بروز تقلب در گزارشگری مالی، دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، سال ششم، شماره 24، صص144-135.
12. زارع، روح‌اله و غلامی جمکرانی، رضا. (1401)، عدم ماندگاری نیروی کار حرفه‌ای در مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران. فصلنامه پژوهش‌های حسابرسی حرفه‌ای، سال دوم، شماره 7، صص48-34.
13. شاهسواری، علی و غفاری، خلیل. (1390)، بررسی عوامل اثرگذار بر استخدام فارغ‌التحصیلان رشته حسابداری مطاله موردی دانشگاه آزاد اسلامی واحد الیگودرز. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، سال پنجم، شماره 3، صص67-79.
14. غلامپور، امین؛ رسولی، عباس؛ شفیعی، حکیمه و حیدری، حسنی. (1404). بررسی عوامل موثر بر انتخاب رشته تحصیلی دانش‌آموزان، اولین کنفرانس بین‌المللی حقوق، مدیریت، علوم‌تربیتی، روانشناسی و مدیریت برنامه‌ریزی.
15. مختارزاده بازرگانی، سمیه و علی‌زاده، سعید. (1398). بررسی عوامل مؤثر در گرایش انتخاب رشته تحصیلی در دانش‌آموزان، فصلنامه مدیریت و چشم انداز آموزش، سال اول، شماره ۱، صص ۱۵-۳۰.
16. مشایخ، شهناز و خوئینی، مهین. (1398)، بررسی تاثیر ویژگی‌های شخصیتی دانشجویان حسابداری بر تمایل به شغل حسابرسی و توصیفشان از حسابرس ایده‌آل. دو فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتار، سال چهارم، شماره 8، صص ۳۷۱-۴۰۳.
17. منتی، وحید و محمدی، حسین. (1401)، عوامل مؤثر در انتخاب رشته دانشجویان جدیدالورود رشته حسابداری، دانش حسابداری مالی، سال نهم، شماره 4، صص 186-151.
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mosallanejad A, Nazemi A. Investigating the Impact of Some Normative and Behavioral Beliefs on Not Choosing The Accounting Field: A Case Study of Tehran, Shiraz and Jahrom Students. aapc 2024; 9 (17) :247-282
URL: http://aapc.khu.ac.ir/article-1-1260-fa.html

مصلی نژاد آرزو، ناظمی امین. بررسی تاثیر برخی باورهای هنجاری و رفتاری در عدم انتخاب رشته حسابداری : مطالعه موردی دانش‌آموزان تهران، شیراز و جهرم. دو فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری. 1403; 9 (17) :247-282

URL: http://aapc.khu.ac.ir/article-1-1260-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 17 - ( مقالات دوره 9شماره 17-بهار وتابستان 1403 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه علمی حسابداری ارزشی و رفتاری journal of Value & Behavioral  Accounting
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4666