[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 3، شماره 6 - ( 11-1397 ) ::
جلد 3 شماره 6 صفحات 241-253 برگشت به فهرست نسخه ها
عواطف فردی و رفتار مدیریت سود : آزمونی از نظریه روانشناسی مثبت گرا
سمانه رفاهی بخش1، دکتر بهمن بنی مهد2، دکتر سینا خردیار3، دکتر مریم اوشک سرائی4
1- دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت، رشت، ایران samaneh 20ag@yahoo.com
2- دانشیار، گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، کرج، ایران (نویسنده مسئول). ، Dr.banimahd@gmail.com
3- استادیار، گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت، رشت، ایران sinakheradyar@gmail.com
4- استادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت، رشت، ایران.maryam_ooshaksaraei@yahoo.com
چکیده:   (416 مشاهده)
موضوع مدیریت سود، مورد توجه بسیاری از محققین حسابداری بوده ­است. تحقیقات تجربی اخیر نشان داده­ اند که رفتار مدیریت سود می­ تواند منشاء رفتاری و روانشناختی داشته باشد. هدف این مقاله مطالعه اثر عواطف مثبت و منفی بر مدیریت سود فرصت طلبانه و کارا می باشد. پژوهش حاضر از نوع کاربردی است. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه بلسکی و همکاران (2008) برای اندازه ­گیری تمایل افراد به مدیریت سود کارا و پرسش­نامه پاناس برای اندازه­ گیری عواطف مثبت و منفی افراد می ­باشد. جامعه آماری شامل دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری حسابداری و مدیریت مالی کل کشور در سال 1396 می­ باشد که برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران با فرض جامعه آماری نامعلوم استفاده شد. از تعداد 300 پرسش­نامه توزیع شده، 225 پرسش­نامه معتبر برای تحلیل دریافت گردید. برای تحلیل داده­های بدست آمده از رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می­دهد که رابطه معنی­ داری بین عاطفه مثبت با مدیریت سود کارا و همچنین بین عاطفه منفی با مدیریت سود فرصت ­طلبانه وجود دارد. اما رابطه­ معنی­ داری بین عاطفه منفی با مدیریت سود کارا و عاطفه مثبت با مدیریت سود فرصت ­طلبانه مشاهده نشد. به عبارتی دیگر، عواطف و احساسات مثبت  به تصمیم­ گیری­ های مالی مثبت و در راستای افزایش ثروت سهامداران و برعکس عواطف و احساسات منفی به تصمیم ­گیری­ های مالی منفی و ناکارآمد و در راستای منافع شخصی مدیریت منجر می­ شود.
 
واژه‌های کلیدی: مدیریت سود کارا، مدیریت سود فرصت طلبانه، عواطف مثبت و منفی.
متن کامل [PDF 160 kb]   (284 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۴/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۶/۶/۸ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
فهرست منابع
1. فیاضی مرجان؛ سیما راصل، نسترن؛ کاوه منیژه (1389) استفاده از روانشناسی مثبت گرا در مدیریت و رهبری سازمانی (جنبشی رو به گسترش ) ، مقاله ارائه شده در همایش ملی چالش های مدیریت و رهبری در سازمان های ایرانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اصفهان
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Refahi Bakhsh S, Banimahd B, Kheradyar S, Ooshaksaraei M. Individual Emotions and Earnings Management Behavior: A Test of the Theory of Positive-Psychology. aapc. 2019; 3 (6) :241-253
URL: http://aapc.khu.ac.ir/article-1-212-fa.html

رفاهی بخش سمانه، بنی مهد بهمن، خردیار سینا، اوشک سرائی مریم. عواطف فردی و رفتار مدیریت سود : آزمونی از نظریه روانشناسی مثبت گرا. فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری. 1397; 3 (6) :241-253

URL: http://aapc.khu.ac.ir/article-1-212-fa.html



دوره 3، شماره 6 - ( 11-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه دستاوردهای حسابداری ارزشی و رفتاری Valued and Behavioral Accountings Achievements
Persian site map - English site map - Created in 0.16 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3921