[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 3، شماره 6 - ( 11-1397 ) ::
جلد 3 شماره 6 صفحات 65-104 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی مدل و ارزیابی قابلیت های موسسات حسابرسی در ارتقای اعتماد اجتماعی
دکتر مهدی صفری گرایلی1، دکتر حسن ولیان2
1- دانشیار گروه حسابداری، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران Mehdi.safari83@yahoo.com
2- استادیار گروه حسابداری، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران (نویسنده مسئول) ، Hasan.valiyan@yahoo.com
چکیده:   (247 مشاهده)
نقش موسسات حسابرسی به دلیل ارتقای سطح اعتماد اجتماعی بسیار حساس و مهم تلقی می‌شود و موسساتی که توانایی لازم برای کسب مزیت رقابتی در این عرصه را نداشته باشند، محکوم به شکست هستند. این تحقیق با درک این موضوع به دنبال طراحی مدل و ارزیابی نقش قابلیت‌های موسسات حسابرسی در ارتقای اعتماد اجتماعی می‌باشد. دوره زمانی تحقیق یکساله 1395-1396 می‌باشد. روش شناسی تحقیق ترکیبی می‌باشد و جامعه ی هدف شامل دو بخش کیفی و کمی است. در بخش کیفی تعداد 14 نفر از اساتید دانشگاه و انجمن حسابداران خبره به عنوان اعضای پانل از طریق روش نمونه گیری همگن انتخاب شدند که از این تعداد 10 نفر آنها به عنوان ارزیابی کنندگان مقالات برای ارزیابی حیاتی مشارکت داشتند. در این بخش مقالات مشابه به موضوع تحقیق در داخل و خارج بر اساس معیار 50 امتیاز تعیین شدند و سپس شاخص‌های مرتبط با موضوع پژوهش در قالب چک لیست‌های امتیازی تدوین شدند و بین 14 نفر از اعضای پانل (خبرگان) توزیع شدند تا بر اساس شاخص‌های دلفی همچون میانگین، انحراف معیار و ضریب توافقی، شاخص‌های تحقیق تایید شوند. در بخش کمی، جامعه ی هدف شامل 12 موسسه حسابرسی بود که تعداد 96 نفر از حسابرسان از طریق نمونه گیری تصادفی و فرمول کوکران که جزء حسابرسان شاغل در 12 موسسه  حسابرسی یاد شده بودند، انتخاب و پرسشنامه‌های بعد از تایید دلفی، بین آنها توزیع شد. در این پژوهش 2 سوال اصلی در بخش کیفی مطرح شد و دو فرضیه در بخش کمی ارائه گردید. نتایج در راستای سوالات تحقیق مشخص ساخت، قابلیت‌های موسسات حسابرسی به دو مولفه درونی و بیرونی که هر کدام شامل 4 شاخص بودند تفکیک شدند. همچنین اعتماد اجتماعی به سه مولفه پاسخگویی اخلاقی، پاسخگویی قانونی و ارتقای قدرت تصمیم گیری بر اساس تحلیل دلفی و شاخص‌های امتیازی میانگین، انحراف معیار و ضریب توافق دسته بندی شدند. به منظور آزمون فرضیات تحقیق در بخش کمی، از آزمون‌های تعقیبی و تحلیل واریانس بر اساس بررسی شدت میانگین استفاده شد و نتایج نشان داد، زمانی که ابعاد قابلیت‌های دورنی و بیرونی یک موسسه ی حسابرسی با هم تطبیق داشته باشند، یعنی شاخص‌های قابلیت‌های درونی با هم همراستا باشند، همچنین شاخص‌های قابلیت‌های بیرونی نیز با هم همراستا باشند، ضمن تایید این موضوع که موسسه ی حسابرسی دارای قابلیت و توانمندی است، باعث ارتقای سطح اعتماد اجتماعی سهامداران و تصمیم گیرندگان مالی می‌شود. نتایج بدست آمده از نظر مفهومی با تحقیق ال قول و همکاران (2016) و با (2016) مطابقت دارد.
واژه‌های کلیدی: قابلیت‌های درونی موسسات حسابرسی، قابلیت‌های بیرونی موسسات حسابرسی، اعتماد اجتماعی
متن کامل [PDF 411 kb]   (176 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۱۰/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۲/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
فهرست منابع
1. بنی مهد، بهمن.، درویش، حدیثه. (1395). اعتماد اجتماعی و نگرش حسابرسان درباره استقلال، فصلنامه علمی پژوهشی دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، سال پنجم، شماره 19، پاییز، 17-28.
2. پروری، پیمان.، سهرابی، روح الله.، نقدی، اسدالله. (1395). پژوهشی در تعامل بین اعتماد سازمانی و سکوت سازمانی کارکنان (مورد مطالعه: کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا)، فصلنامه فرهنگ در دانشگاه اسلامی، شماره 18، سال ششم، شماره اول: 135-160.
3. خسرو آیاد، طاهره.، بنی مهد، بهمن. (1394). پیش بینی بی اخلاقی و فساد مالی با توجه به اعتماد اجتماعی در حرفه حسابرسی، فصلنامه اخلاق در علوم و فنّاوری، سال دهم، شماره 4، 45-55.
4. رحیمیان، نظام الدین.، جان فدا، رضا. (1393). بررسی تأثیر چرخش اجباری و داوطلبانه موسسات حسابرسی بر کیفیت حسابرسی، فصلنامه حسابرسی: نظریه و عمل، سال اول، شماره 1، تابستان، 67-89.
5. رنجبر، هادی.، حق دوست، علی اکبر.، صلصالی، مهوش.، خوشدل، علیرضا.، سلیمانی، محمد علی.، بهرامی، نسیم. (1391). نمونه گیری در پژوهش های کیفی: راهنمایی برای شروع، مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، سال دهم، شماره 3، پاییز، 238-250
6. شمس، شهاب الدین.، اسفندیاری مقدم، امیر تیمور. (1393). ارتباط ابعاد مختلف اعتماد سازمانی با رضایت شغلی کارکنان، فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، سال بیست و سوم، شماره 77: 171-185.
7. قربانی، سعید.، آقایی، محمد علی.، احمدیان، وحید.، نیکزادقادیکلایی، مهدیس. (1393). بررسی نارسایی‌های مدل حسابرسی مبتنی بر سیستم و امکان جایگزینی آن با مدل حسابرسی مبتنی بر ریسک در ایران، سال چهاردهم، شماره 57، زمستان، 129-136.
8. کریمی مزیدی، احمدرضا؛ اسلامی، قاسم و ناجی‌عظیمی، زهرا (1392). نقش قابلیت‌های دانش‌محور در عملکرد شرکت‌ها، از دیدگاه قابلیت‌های سازمانی (مدل قابلیت‌های سازمانی دانش‌محور - عملکرد). فصلنامه پژوهش و توسعه فناوری. 3(6)، ص 1-26.
9. نیک نشان، شقایق.، نوروزی، رضا علی.، نصر اصفهانی، احمدرضا. (1389). تحلیلی بر رویکردهای روایی در پژوهش کیفی، فصلنامه روش شناسی علوم انسانی، سال 16، شماره 62، بهار، 141-160.
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

safari gerayli M, valyan H. Designing a Model and Assessing the Capabilities of Audit Institutions in Promoting Social Trust. aapc. 2019; 3 (6) :65-104
URL: http://aapc.khu.ac.ir/article-1-347-fa.html

صفری گرایلی مهدی، ولیان حسن. طراحی مدل و ارزیابی قابلیت های موسسات حسابرسی در ارتقای اعتماد اجتماعی. فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری. 1397; 3 (6) :65-104

URL: http://aapc.khu.ac.ir/article-1-347-fa.html



دوره 3، شماره 6 - ( 11-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه دستاوردهای حسابداری ارزشی و رفتاری Valued and Behavioral Accountings Achievements
Persian site map - English site map - Created in 0.15 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3921