[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
هدف و چشم انداز نشریه ::
هیات تحریریه مجله::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
نمودار فرآیند داوری::
برای داوران::
داوران تخصصی مجله::
منشور اخلاقی مجله::
پایگاه های نمایه کننده::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پرسش های متداول::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
لینکهای مرتبط

پایگاه داده های تحقیقاتی مالی ایران

..
:: دوره 3، شماره 6 - ( 11-1397 ) ::
جلد 3 شماره 6 صفحات 197-165 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نقش هیجانات خودآگاهانه (غرور و شرم) در تصمیم گیری های اخلاقی حسابداری: مطالعه موردی دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد حسابداری دانشگاه های شهر گرگان
فرشید ایمر1 ، دکتر منصور گرکز 2
1- کارشناس ارشد حسابداری، گروه حسابداری، موسسه آموزش عالی حکیم جرجانی، گرگان، ایران eimer17710@gmail.com
2- دانشیار گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران( نویسنده مسئول) ، m.garkaz@yahoo.com
چکیده:   (3758 مشاهده)
هیجانات خودآگاه یکی از جنبه‌های رفتاری انسان است که نقش مهمی در زندگی او دارد و می‌تواند بطور خودکار محرک قضاوت‌های اخلاقی و مبنای عمل در تصمیم‌گیری‌های اخلاقی شوند. بر این اساس، این مطالعه دو هیجان خودآگاهانه (یعنی غرور و شرم) را بررسی می‌کند و هدف آن رسیدن به درک بهتری از نقش هیجانات خودآگاهانه در فرآیند تصمیم‌گیری‌های اخلاقی حسابداران می‌باشد. داده­ های مورد نیاز با استفاده از پرسش­نامه و ارائه سناریو، از دانشجویان کارشناسی­ارشد و دکتری حسابداری مشغول به تحصیل در سال 1397 در دانشگاه­های شهر گرگان که تعداد آنها 320 نفر برآورد شده است با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه کوکران از 177 نفر از دانشجویان به روش تصادفی جمع آوری و با استفاده از روش توصیفی از نوع همبستگی و رگرسیون چند متغیره در نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شده است. براساس یافته­های پژوهش، ارتباط مثبت و معنی­ داری بین احساس غرور و اقدامات حمایتی از شرکت، همچنین ارتباط مثبت و معنی ­داری بین احساس شرم و اقدامات جبرانی مشاهده گردید. بعلاوه مشاهده شد که دگرگرایی رابطه مثبت و معناداری با رفتار حمایتی دارد. اما تعامل دگرگرایی و غرور رابطه معناداری با اقدامات حمایتی ندارد. درحالی­که یافته­ها نشان می­دهد، رابطه مثبت و معناداری بین تعامل شرم و دگرگرایی با رفتار جبرانی وجود دارد. بنابراین احساس شرم، در افرادی که اهمیت بیشتری به دگرگرایی دارند، منجر به مشارکت بیشتر آنها در رفتار جبرانی می­شود که برای بازسازی، ترویج و ارتقاء شرکت طراحی شده است.
واژه‌های کلیدی: هیجانات خودآگاه، غرور، شرم، دگرگرایی، تصمیم گیری اخلاقی در حسابداری.
متن کامل [PDF 349 kb]   (1752 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/5/9 | پذیرش: 1397/8/28 | انتشار: 1397/11/11
فهرست منابع
1. ابوالقاسمی، عباس؛ نظری، محمد؛ زاهد، عادل؛ نریمانی، محمد. (1391)، نقش هیجانات خودآگاه و تعلل ورزی در پیش بینی عملکرد و اعتماد به نفس تحصیلی دانشجویان، اندیشه های نوین تربیتی دانشگاه الزهرا، 8(1)، صص 9-32.
2. اعتماد، جلیل؛ جوکار، بهرام؛ راهپیما، سمیرا. (1394)، پیش بینی شادکامی بر مبنای احساس شرم و گناه: بررسی نقش تعدیل‌گری جنسیت، مطالعات روانشناختی دانشگاه الزهرا، 11(2)، صص 67-85.
3. اعتمادی، حسین و دیانتی‌دیلمی، زهرا. (1388)، تاثیر دیدگاه اخلاقی مدیران مالی برکیفیت گزارش های مالی شرکتها، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 4( 1و 2)، صص 11- 22.
4. ایمر، فرشید و گرکز، منصور.(1396)، شیب لغزنده یا رفتار جبرانی: نقش منبع کنترل و عاطفه منفی در تصمیم‌گیری‌های اخلاقی حسابداری، دو فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، ۲ (۴)، صص۱۲۳-۱۵۲.
5. بهشتی، یعقوب و رویایی، رمضانعلی.(1396)، بررسی رابطه بین فلسفه اخلاق فردی و نگرش فرار مالیاتی، دو فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، 2(4)، صص 247-275.
6. تیموری‌فریدنی، علی اکبر و بیوکافی، اسماعیل. (1394)، ارستو: خودگرا یا دیگرگرا؟، پژوهش های اخلاقی، 5(3)، صص 23-34.
7. رهنمای‌رودپشتی، فریدون؛ خردیار، سینا؛ ایمنی، محسن.(1395)، ریشه ی تاریخی جریان پژوهش ها در حسابداری مدیریت رفتاری(تئوری ها و روش های پژوهش)، دوفصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، 1(1)، صص 52- 25.
8. سپاسی، سحر و حسنی، حسن. (1395)، رابطه باورهای دینی مدیران با رفتار مدیریت سود، دو فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، 1(2)، صص 40- 17.
9. سعیدی، ضحی؛ قربانی، نیما؛ سرافراز، مهدی‌رضا؛ شریفیان، محمدحسین. (1392)، اثر القای شفقت‌خود و حرمت خود بر میزان تجربه شرم و گناه. روانشناسی معاصر، 8(1)، صص91-102.
10. سلطانی‌زاده، محمد؛ ملک‌پور، مختار؛ نشاط‌دوست، حمیدطاهر. (1391)، رابطه‌ی بین عاطفه مثبت و منفی با رضایت از زندگی دانشجویان دانشگاه اصفهان، روان شناسی بالینی و شخصیت، دانشگاه شاهد، 19(7)، صص 64- 53.
11. شریفی، گشاو؛ آذرنییاد، آرش؛ خلیلی، شیوا؛ سیفی، سیدجواد؛ حمیدی، امید. (1395)، رابطه ارزش های شخصی شوارتز با بهزیستی ذهنی در بین بیماران مبتلا به سرطان سینه، روان شناسی بالینی، 8(4)، صص63-74.
12. صفری، علی؛ نصراصفهانی، علی؛ عیدی‌زاده، رزا. (1396)، بررسی پیامدهای غرور سازمانی؛ رویکرد رفتاری، فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت(بهبود و تحول)، 26(85)، صص 125-145.
13. گرایلی، علی؛ خوراکیان، علیرضا؛ مهارتی، یعقوب. (1396)، بررسی اثر هیجانات خودآگاهانه (غرور، شرم و گناه) بر سطح خلاقیت دانشجویان. فصلنامه علمی، پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 6(4)، صص 101-126.
14. مسیح‌آبادی، ابوالقاسم و پوریوسف، اعظم.(1387)، نقش تفاوت‌های فردی بر تصمیم‌گیری‌های حسابداری و حسابرسی، فصلنامه تحلیلی اطلاع رسانی پژوهشی سازمان حسابرسی، شماره 43، صص87- 76.
15. نیکومرام، هاشم؛ رهنمای‌رودپشتی، فریدون؛ طلوعی‌اشلقی، عباس؛ تقیپوریان، یوسف. (1393)، ارزیابی تاثیر اخلاق حرفه ای حسابداران مدیریت بر ویژگیهای کیفی اطلاعات حسابداری مدیریت (با استفاده از تکنیک آنتروپی- فازی)، فصلنامه علمی پژوهشی حسابداری مدیریت، 7(20)، صص 49- 66.
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

eimer F, garkaz M. Investigating the Role of Self-consciousness Excitement (pride and shame) In Ethical decision-making in Accounting. aapc 2019; 3 (6) :165-197
URL: http://aapc.khu.ac.ir/article-1-464-fa.html

ایمر فرشید، گرکز منصور. بررسی نقش هیجانات خودآگاهانه (غرور و شرم) در تصمیم گیری های اخلاقی حسابداری: مطالعه موردی دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد حسابداری دانشگاه های شهر گرگان. دو فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری. 1397; 3 (6) :165-197

URL: http://aapc.khu.ac.ir/article-1-464-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 6 - ( 11-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه علمی حسابداری ارزشی و رفتاری journal of Value & Behavioral  Accounting
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4666